Strategia social media – dlaczego Twoja firma jej potrzebuje?

Magdalena Surowiec Bez kategorii

Z mediów społecznościowych korzysta blisko ⅔ ludzi na całym świecie (źródło). Możesz więc być pewn_, że są wśród nich Twoi klienci. Mało tego – prawdopodobnie również konkurencja. Sprawdź, dlaczego potrzebujesz strategii social media!

Prędzej czy później postanowisz, że to dobry moment, aby założyć profile na Facebooku, Instagramie i nawet LinkiedInie. Następnie wrzucisz pierwszy post. Zapału wystarczy Ci pewnie na dwa lub trzy kolejne, a potem zniechęcon_ brakiem oczekiwanych reakcji, tłumacząc się brakiem czasu, porzucisz działania. Brzmi znajomo? To właśnie dlatego warto działać, mając przygotowaną wcześniej strategię social media.

Jak uniknąć szybkiego wypalenia i prowadzić działania, które będą przynosiły rezultaty? Zacząć od strategii! Jeśli kojarzy Ci się z opasłym tomiszczem, do którego nikt nigdy nie zajrzał, to najwyższy czas zrewidować poglądy. Strategia social media to dokument, najczęściej w formie prezentacji. O ile jest przygotowany we właściwy sposób, nadaje kierunek działania w Twojej firmie i wyznacza mierzalne cele. W kontekście social media to plan na skuteczną komunikację. Tylko jak właściwie powinna być przygotowana strategia social media?

Strategia komunikacji to oszczędność czasu

Wyobraź sobie, że malujesz obraz. Nie wiesz, w jaką ramę zostanie włożony, więc starasz się w całości wypełnić płótno. Gdy kończysz, okazuje się, że zostaje oprawiony zaledwie mały wycinek, a Ty zamiast dopracować detale, zmarnował_ś czas na zamalowanie kilkukrotnie większej powierzchni… Tak właśnie wygląda prowadzenie marketingu bez przemyślanej strategii komunikacji w mediach społecznościowych. Zamiast pracować nad określonym wizerunkiem i obietnicą marki, starasz się zrobić co możesz, na oślep, marnując przy tym czas i swoje zasoby. Zacznij zatem od tworzenia strategii. Przyda się analiza działań w mediach społecznościowych, które podejmuje konkurencja.

Mając opracowany plan działania, wiesz dokładnie, nad którymi elementami musisz pracować i to na nich skupisz się w pierwszej kolejności. Strategia jest również źródłem inspiracji. Chyba każdy, kto zajmuje się social media wie, że pozornie szybkie i łatwe wrzucenie zdjęcia z krótkim opisem, często potrafi zająć długie godziny. Czy po przygotowaniu strategii w mediach społecznościowych posty będą pisały się same? Oczywiście, że nie. Ale jeśli będziesz mieć świadomość do kogo i w jakim celu piszesz, praca nad rozwojem kanałów Twojej firmy będzie dużo łatwiejsza.

W ramach strategii możesz zaplanować cykle postów lub podzielić planowane treści na kategorie i przeplatać je w komunikacji. Mogą być to np. wpisy dotyczące produktów, lifestylowe, edukacyjne, instruktażowe czy pokazujące kulisy pracy w firmie. Przykładem może być komunikacja na instagramowym profilu Crazy Needles. Posty, w których prezentowane są produkty pojawiają się wymiennie z migawkami z salonu, opiniami zadowolonych klientów, propozycjami estetycznych kompozycji i treściami edukacyjnymi o bezpiecznych przekłuciach. 

strategia social media Clipper

Strategia social media: dzięki niej poznasz swojego klienta

Nieodzowną częścią strategii w social mediach są persony, czyli grupy docelowe Twojej marki. Podczas analizy badasz kim są Twoi idealni klienci i tworzysz jak najbardziej szczegółowy opis, w którym określasz m.in.:

  • płeć,
  • wiek,
  • miejsce zatrudnienia/zawód,
  • miejsce zamieszkania (duże miasto, przedmieścia, wieś…),
  • zainteresowania,
  • w jaki sposób korzystają z sieci,
  • problemy, wyzwania i cele jakie przed sobą stawiają.

Aby jeszcze bardziej “ożywić” wyniki analizy, personie często nadaje się imię, a nawet przypisuje zdjęcie. Oczywiście, na potrzeby swojej marki możesz (a nawet powinieneś) stworzyć więcej niż jeden profil idealnego klienta. Choć na początku warto skupić się na maksymalnie 2-3 postaciach. Nawet jeśli będzie Cię kusić, aby opracować personę pod niemal każdą grupę społeczną, rekomenduję rozsądny minimalizm. W myśl idei, że gdy coś jest dla wszystkich, to tak naprawdę jest do niczego. Podobnie będzie z komunikacją stworzoną pod zbyt szeroką grupę – prawdopodobnie będzie na tyle nijaka, że nie skupi niczyjej uwagi. Z kolei mając przed sobą wizerunek konkretnego odbiorcy w social mediach, zdecydowanie łatwiej jest określić, jakiego rodzaju treści mogą do niego trafić i zatrzymać na dłużej przy Twojej marce. 

Przykładem dobrej znajomości grupy docelowej jest komunikacja na fanpage’u Pizzy Guseppe. W postach wykorzystywane są trendy z TikToka czy internetowe memy, które dla starszych użytkowników sieci mogą być niezrozumiałe, a w grupie docelowej budzą zaangażowanie i wywołują rozbawienie. To efekt dobrze stworzonej strategii social media.

strategia social media Guseppe

Strategia social media: dowiesz się, czy social media skuteczne

Niemal każda marka chciałaby pochwalić się ciekawym profilem, z setkami komentarzy i serduszek pod każdym postem. Czy każdej z nich się to udaje? Zdecydowanie nie. Nie oznacza to jednak, że komunikacja w social mediach nie spełnia swoich założeń. Aby to zweryfikować musimy pamiętać o jednym z kluczowych elementów strategii, jakim są cele. Każdy z nich powinien być wyznaczony zgodnie z zasadą SMART: 

  • Specific (konkretny, precyzyjny),
  • Measurable (mierzalny),
  • Achievable (osiągalny),
  • Realistic (realistyczny),
  • Time-bound (określony w konkretnych ramach czasowych).

Stosując się do wyżej wymienionych zasad celów strategii social media, w łatwy sposób zrewidujesz czy działania prowadzone przez dział marketingu lub agencję przynoszą zamierzone rezultaty. Takim celem może być np. wzrost transakcji pochodzących z mediów społecznościowych (mierzone w liczbie zakupów), budowanie zaangażowanej społeczności wokół marki (mierzone w liczbie interakcji) lub zwiększenie świadomości o produktach (mierzone w liczbie obserwatorów i/lub wzmianek w sieci). 

Strategia social media a pozycjonowanie na tle konkurencji

Jednym z elementów strategii jest również analiza konkurencji. Warto sprawdzić, gdzie są obecne firmy, z którymi walczysz o klienta, w jaki sposób się z nim komunikują, jakie są ich wartości i obietnica marki. Choć takie rozpoznanie może być inspirujące, unikaj kopiowania! Skup się na różnicach – spróbuj dowiedzieć się, co odróżnia Cię od konkurenta i w jaki sposób możesz o tym opowiedzieć swoim docelowym klientom. 

Przykładem może być chociażby szeroki asortyment, który wiele sklepów wskazuje jako swój ogromny atut. Dla danej grupy konsumentów, może być to niepodważalny argument przemawiający za wyborem danego e-commerce, ale część z nich może czuć się przytłoczona zbyt dużym wyborem. Dla takich osób odpowiedzią może być właśnie Twój sklep, w którym liczba produktów jest ograniczona, ale każda paczka pakowana jest z ogromną starannością i w duchu eko, a obsługa zarówno przed jak i po zakupie stoi na najwyższym poziomie. Znalezione różnice wykorzystaj w komunikacji. Po właściwej analizie konkurentów będziesz w stanie wypozycjonować swoją markę i uszczknąć kawałek rynkowego tortu dla siebie. 

Porównując się do konkurencji pamiętaj, że za działaniami marketingowymi stoją często ogromne budżety. Liderzy wydają wielokrotność środków, na jakie mogą sobie pozwolić mniejsze firmy, co może mieć odzwierciedlenie w zasięgach, zaangażowaniu pod postami czy szybszym rozwoju kont w mediach społecznościowych. Dlatego zanim zaczniesz porównywać liczbę polubień zastanów się czy stoi za tym kreatywny, przemyślany kontent, czy raczej zainwestowane tysiące złotych.

Strategia social media: tone of voice i spójny wizerunek

To w jaki sposób potencjalni klienci widzą Twoją markę zależy w dużej mierze od Ciebie, tego co im komunikujesz i w jaki sposób to robisz. Jednym z istotnych elementów wpływających na odbiór jest tone of voice. Język używany przez markę powinien być spójny, charakterystyczny i przede wszystkim dopasowany do odbiorcy. Spisując wytyczne co do postów i moderacji tworzysz podstawę do tego, aby Twój brand przemówił własnym głosem. 

Jednym z elementów komunikacji może być żartobliwe (lub czułe) określenie, jakim zwracasz się do fanów, charakterystyczny hashtag lub powtarzany claim. W przypadku zapalniczek Clipper społeczność nazywa się Clipperomaniakami lub Ziomeczkami, a samej marce przyświeca hasło Dobry Ogień, podaj dalej, które przewija się w komunikacji i pozwala na zabawę słowem, która będzie czytelna dla fanów.

To na ile możesz sobie pozwolić zależy w dużej mierze od persony, branży i archetypu marki. W przypadku zapalniczek luźna komunikacja będzie strzałem w dziesiątkę. Ale oczekiwania wobec np. firmy z branży finansowej lub banku mogą być zupełnie inne. Bez względu na to, czy Twoja marka wpisuje się w archetyp opiekuna czy czarodzieja, ważne, aby komunikacja nie była pozostawiona przypadkowi.

Na spójny wizerunek składa się również (a może nawet przede wszystkim) warstwa wizualna. Na samym Facebooku użytkownicy spędzają średnio ponad 16 godzin w miesiącu (źródło). Ilość treści, z jaką każdego dnia się stykają sprawia, że za sukces można uznać wywalczenie choć ułamka uwagi odbiorcy. Zachowanie określonych kolorów, stylu grafik czy fontów sprawi, że określone obrazy zaczną się kojarzyć z naszą marką. Wielkie logo nie będzie potrzebne, aby wiedzieć, że o niej mowa. Dużo łatwiej zachować spójność bazując na strategii, a nie spontanicznych zrywach. Szczególnie w chwilach, gdy brakuje czasu na przygotowanie grafiki zgodnej z identyfikacją marki.

Jak stworzyć strategię komunikacji w social mediach

Jeśli udało mi się uświadomić Ci, jak istotna jest strategia marketingowa w social mediach, możesz pomyśleć, jak ją przygotować. Jedną z opcji jest samodzielne przygotowanie dokumentu. Składają się na niego m.in. persony, archetyp, tone of voice, analiza konkurencji, cele i wyróżniki marki. Drugą jest zlecić przygotowanie strategii agencji marketingowej. Nawet jeśli zdecydujesz się na drugą opcję, pamiętaj że Twój udział w procesie tworzenia analizy jest bardzo istotny. Od tego, jakich informacji udzielisz specjalistom, będzie zależał finalny rezultat. 

Działasz w social mediach po omacku? Zamów u nas strategię mediów społecznościowych!