Sprawdź, jak zadbać o dobry PR marki

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Jakie działania pozwolą Ci zbudować dobry PR firmy, usług lub marki osobistej? Czy wystarczy “jedynie” współpraca z mediami tradycyjnymi, czy należy postawić na inne obszary marketingu? Tego dowiesz się z artykułu. 

Na początek przybliżę samo pojęcie PR, czyli public relations. To praktyki zmierzające do zbudowania pozytywnego wizerunku publicznego np. osoby lub firmy. Dawniej definicje PR mówiły o zdobywaniu rozgłosu i kreowaniu opinii, dziś bardziej skupiają się budowaniu zaangażowania i relacji. Przykładowo: relację można budować między marką a jej klientami, obserwatorami w social mediach, jak również między tą samą marką a jej pracownikami. 

Co różni działania PR-owe od marketingu? 

Marketing jest pojęciem szerszym i zawiera w sobie także działania PR-owe. Można powiedzieć, że celów marketingu jest więcej: głównym z nich jest podniesienie sprzedaży (a to można uzyskać właśnie przez zbudowanie dobrego PR-u marki). Dobre skojarzenia z marką – nad tym właśnie “pracuje” PR marketing. Jakie to skojarzenia? Coraz częściej markom zależy, by być postrzeganymi jako zaangażowane społecznie, wspierające ekologię, etyczne (jeśli chodzi o proces produkcji i sposób zatrudnienia) oraz godne zaufania. 

Zadbanie o dobry PR marki to tak naprawdę jeden z elementów strategii marketingowej. Dzięki dobremu, godnemu zaufania wizerunkowi można osiągnąć kluczowy cel marketingowy: sprzedaż produktów i usług. 

Jakie działania są pomocne w zbudowaniu dobrego PR-u marki? 

Działania PR-owe kojarzą się często z budowaniem dobrych relacji z dziennikarzami, organizowaniem konferencji prasowych czy wysyłaniem informacji prasowych. To oczywiście ważne kierunki, natomiast warto uświadomić sobie, co jeszcze wpływa na budowanie dobrego PR-u marki lub osoby. 

Obecność w social mediach

Oczywiście nie mam tu na myśli jedynie postowania na Facebooku czy Instagramie. Jak we wszystkich działaniach marketingowych wychodzimy od strategii i pomysłu na komunikację. Powinien on być spójny z wizerunkiem marki – na przykład jak marka Clipper, która komunikuje się do osób młodych. Dostosowuje swój język do Pokolenia Z, jak też dobiera kanały social media i formaty graficzne pod swoją grupę docelową. Większa widoczność online to także inwestycja w dobrze wypozycjonowany blog z tekstami eksperckimi, które budują pozytywny wizerunek marki. Kluczowe jest także zadbanie o bliską relację w newsletterze, który dostarczy odbiorcom treści premium ( pomocne będą rabaty, informacje o nowościach i premierach, darmowe materiały do pobrania). 

Działania CSR a dobry PR marki

Stawianie na CSR, czyli społeczną odpowiedzialność marki nie powinno być jedynie działaniem na pokaz. Konsumenci coraz częściej wybierają marki na podstawie uznania za wspieranie społecznych inicjatyw. W zależności od profilu działalności przemyśl, na jakie akcje społeczne warto postawić w twoim przypadku. Przykładowo: marka Kubota wspiera społeczności LGBT, Miya Cosmetics angażuje się we wspieranie Centrum Praw Kobiet, by wspierać siłę i niezależność kobiet.  Pamiętaj, że dobór fundacji, grupy do wsparcia lub idei musi być spójny z charakterem marki, którą reprezentujesz. Zajęcie jednego stanowiska i konsekwentne w nim wytrwanie to jedno z wyzwań marki (nie wszystkie mają odwagę, by odważnie wspierać np. mniejszości płciowe czy prawa kobiet). 

dobry PR marki Kubota
źródło: https://www.facebook.com/kubota.store/photos/a.1699833500083073/3023682731031470/?type=3

Jak sztuczna inteligencja wesprze działania PR-owe?

Sztuczna inteligencja jest jednym z wiodących trendów na 2023 rok i nie ma wątpliwości, że namiesza także w branży PR. Oczywiście w sposób pozytywny – ciekawym kierunkiem będzie tworzenie komunikatów dostosowanych do stylu i zainteresowań konkretnego dziennikarza (co zwiększy szansę np. na publikację informacji prasowej). Dzięki temu można zyskać czas na tworzenie wiadomości w miejsce ich rozpowszechniania. Podobnie z działaniami na polu influencer marketingu – sztuczna inteligencja usprawni wyszukanie do współpracy twórcy “skrojonego na miarę”, a my zyskamy czas. 

LinkedIn  jako miejsce do budowania dobrego PR-u marki osobistej

Obecność w tym kanale social media pozwala dotrzeć do konkretnego typu odbiorców. Umożliwia też komunikację biznesową ze specjalistami i pracownikami wysokiego szczebla. To poprzez aktywność na LinkedInie zbudujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie i uzyskasz cenne kontakty biznesowe. O tym, jak dobrze uzupełnić swoje konto na tym kanale social media pisaliśmy na naszym blogu tutaj.  

Twarz marki a dobry PR

W komunikacji warto postawić także na autentyczność, a tę może pomóc zbudować człowiek stojący za marką. Kiedy myślimy o InPoście, przypominamy sobie Rafała Brzoskę, a kiedy mówimy o DeeZee, nierozerwalnie kojarzy się z nią postać Dominiki Żak. Aktywna obecność założyciela brandu lub kluczowych ekspertów w social media pozwala budować osobowość i eksperckość firmy. Dzięki temu zyskuje ona bardziej przystępny, “ludzki” wizerunek. Korzyści? Zwiększone zaufanie do brandu, wsparcie procesu rekrutacji.

dobry PR marki
źródło: https://www.instagram.com/dominikazak/

Niekiedy na ambasadorów marki wybiera się także influencerów – to trend, który w roku 2023 będzie rósł w siłę. Marki wolą postawić na długofalową współpracę z twórcami, aniżeli na jednorazowe akcje. Dlaczego? Bo zbudowanie zaufania to proces długotrwały. Kluczowym jest tu oczywiście odpowiedzialny wybór twórcy, którego wizerunek jest spójny z charakterem marki.  Przykładem takiej wieloletniej współpracy jest marka Agata Meble, którą promują Małgorzata Socha wraz z Ewą Kasprzyk. 

Na koniec wspomnę tylko, że niezależnie od formy działań, zawsze kluczowa powinna zostawać autentyczność. Wizerunek stworzony w social mediach i innych kanałach powinien być spójny z tym, co marka prezentuje sobą w prawdziwym życiu.