Jak dobrze uzupełnić konto na LinkedIn – praktyczne wskazówki

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Z roku na rok LinkedIn cieszy się rosnącą popularnością w Polsce i na świecie. Ten międzynarodowy portal został stworzony, by umożliwiać swoim użytkownikom nawiązywanie kontaktów biznesowych. Ale nie tylko!

Co prawda zaprojektowano go w taki sposób, by poszerzanie sieci kontaktów i nawiązywanie relacji z innymi profesjonalistami było czymś zupełnie naturalnym, ale możesz wykorzystać go także dla promocji własnej marki.  Aby zobrazować  popularność LinkedIna, warto sięgnąć do “Raportu LinkedIn w Polsce w 2021 roku. Styczeń”:

(Dane z 2 stycznia 2021 z panelu reklamowego LinkedIn) Raport LinkedIn w Polsce w 2021 roku.

Serwis ten jest miejscem, w którym możesz pokazać się z jak najlepszej strony czy też… szukać wymarzonej pracy. Pracodawcy chętnie umieszczają tu swoje oferty i przyglądają się profilom kandydatów. Dlatego też tak ważne jest, by budować na LinkedInie wizerunek specjalisty, np. dokumentując na profilu kolejne etapy swojej zawodowej kariery. 

Co jeszcze warto o LinkedInie wiedzieć?

To miejsce, w którym także marka może budować swój wizerunek eksperta.  Komunikacja z odbiorcami na ułatwia rozbudowywanie kontaktów biznesowych, poszerzanie grona obserwatorów oraz ekspansję firmy (źródło).  Ważne zagadnienie, które warto rozwinąć przy okazji portalu LinkedIn to personal branding, czyli marka osobista, którą kreujesz. To za sprawą obranej ścieżki komunikacji w odbiorcami kształtujesz swój wizerunek, czy rozpoznawalność, którą możesz wykorzystać w późniejszych relacjach biznesowych.  Czy wiesz, jakie branże najprężniej działają na LinkedIn? Według wspomnianego wcześniej raportu, dominują: IT, marketing i reklama, a zaraz po nich oprogramowanie komputerowe i financial services. 

Warto tu wspomnieć, że o ile LinkedIn świetnie sprawdza się w poszukiwaniach pracy/pracownika, o tyle działania marketingowe czy sprzedażowe są tu bardziej ograniczone. A już szczególnie, gdy oferujemy np. usługi, które wymagają od nas edukacji odbiorców. W tym celu warto regularnie dzielić się wiedzą, wspierać treści blogowe tworzone np. przez wewnętrznych ekspertów firmy. Pamiętaj też, że promowane na LinkedInie treści i kreacje powinny nawiązywać szczególnie do kompetencji oraz osiągnięć twoich współpracowników. Strategia, w której jako marka promujesz swoich pracowników, a nie produkty daje większe zaangażowanie i efekt świadomościowy.  

Strona firmowa na LinkedInie – dlaczego warto?

Aktywność na tym portalu nie tylko pozwoli Ci znaleźć pracownika z odpowiednimi kwalifikacjami, ale też oferować swoje usługi lub produkty innym firmom. Ponadto zwiększysz widoczność swojej marki – stajesz się obecny nie tylko w wyszukiwarce LinkedIna, ale też w Google (to cenne, szczególnie w przypadku, gdy nie masz własnej strony www). 

Ponadto – kiedy dzielisz się eksperckimi treściami, artykułami, które napisałeś lub odpowiadając na pytania, budujesz zasięg wśród swojej grupy docelowej. Tym samym też możesz przekładać to na leady B2B, które mogą zaowocować realną sprzedażą. 

Jaka jest różnica między profilem prywatnym a stroną firmową na LinkedIn?  

Strona firmowa może być utworzona z poziomu profilu osobistego, jako jego dodatkowa “karta”. Co ważne, może ona też mieć kilku administratorów, którzy publikują w imieniu firmy (zaś profil prywatny należy tylko do jednej konkretnej osoby). 

“Na stronie firmowej na LinkedIn nie ma możliwości publikacji artykułów. Jest to bardzo ciekawa możliwość profilu osobistego. Taki artykuł pozycjonuje się w wyszukiwarce. Lista takich publikacji pozostaje w profilu prywatnym i może stanowić np. bazę wiedzy dla odwiedzających” (źródło).

Jak prawidłowo skonfigurować swoje konto osobiste na LinkedInie? 

Zajrzyjmy do profilu Mai Gojtowskiej, która kilkunastu lat doradza i wspiera firmy w zakresie budowy wizerunku i komunikacji. Ustawiając podstawowe parametry warto zwrócić uwagę na kilka detali:

Odpowiednie zdjęcie w tle

Tu wiele zależy od branży, w której działasz. Jeśli projektujesz domy – pokaż tu swoją popisową aranżację, jeśli wydajesz książki o marketingu – możesz tę przestrzeń wykorzystać na reklamę swoich publikacji.  

Zdjęcie profilowe

Oczywiście nie musi być tak oficjalne jak fotografia do paszportu, ale warto. by pokazywało Twoją twarz (a nie np. lewy profil, gdy jedziesz na rowerze), miało jasne, jednolite tło i przede wszystkim – odpowiednią jakość. Im bardziej autentyczne, tym lepiej będą Cię odbierać.

Nagłówek

Tu do wykorzystania masz 120 znaków (w tym także emotikony FB, które możesz tu wkleić, by się nieco wyróżnić). Możesz tu dodać swój zawód/stanowisko, link czy nazwę firmy. Przyjrzyj się, jakie nagłówki ustawiły sobie osoby, które uważasz za bezpośrednią konkurencję (np. w branży prawnej czy marketingowej). Pamiętaj też, że nagłówek jest automatycznie uzupełniany przez samego LinkedIna (pojawia się tu Twoje najbardziej aktualne stanowisko) – dlatego by się wyróżnić, edytuj go sam. 

Informacje 

Zwróć uwagę, że to jedna z pierwszych rzeczy na górze Twojego profilu. Wykorzystaj potencjał tego miejsca wpisując tu fakty o sobie, które zwrócą uwagę potencjalnych klientów czy pracodawcy. To właśnie tu możesz pochwalić się osiągnięciami, z których jesteś w swojej karierze szczególnie dumny. 

Stwórz swój spersonalizowany adres url profilu na LinkedIn. 

Na etapie zakładania konta dostajesz swój własny adres, który początkowo wygląda jak dość chaotyczny ciąg znaków i liter. Najlepiej będzie, gdy zmienisz go tak, by prezentował jedynie Twoje imię i nazwisko, np. www.linkedin.com/in/judytakokoszkiewicz. Jak taki adres wygenerować? Po wyświetleniu swojego profilu w górnym menu znajdź opcję “Edytuj profil publiczny i adres url”. Kiedy wybierzesz tę opcję, zobaczysz, jak Twój profil wyświetlają osoby nie zalogowane, które wyszukają Cię w Google. Wystarczy, że klikniesz opcję edycji i usuniesz niepotrzebne cyfry oraz znaki, zostawiając samo imię i nazwisko. 

Podbij swoją wiarygodność, czyli potwierdzenia umiejętności

Możesz zbierać potwierdzenia od konkretnych użytkowników (którzy np. znają Twoje umiejętności w zakresie marketingu, social media  czy copywritingu – do wyboru jest ich aż 50), a to podbije Twoją wiarygodność w oczach marketerów i klientów. Czasem rozwiązaniem jest zwyczajne zwrócenie się z prośbą do osób, z którymi współpracowaliśmy, by potwierdziły na naszym profilu, czy faktycznie doceniają którąś z naszych umiejętności. 

Wyższy level uwiarygodnienia profilu – rekomendacje

Pojawiają się dopiero wtedy, kiedy sam napiszesz komuś opinię, albo ktoś wystawi ją Tobie. Tu warto zastanowić się, czy znasz osobę, którą możesz o takie pisemne referencje poprosić. W tym celu wyświetl jej profil na LinkedIn (musi być w Twoich kontaktach, jeżeli jej nie ma, wyślij zaproszenie). Obok opcji “Wiadomość” znajdziesz przycisk “Więcej” – rozwiń go i wybierz opcję “Poproś o rekomendację”.

Doświadczenie

Tu warto strategicznie przemyśleć swoją obecność na LinkedIn. Czy założyłeś konto, by przyciągnąć potencjalnych rekruterów? A może chcesz budować wizerunek eksperta, bo tworzysz własny biznes? Najważniejsze, to nie wprowadzać w rubrykach z doświadczeniem kopiuj-wklej danych z CV. Skup się na tym, co w twoim zawodowym życiorysie najbardziej interesujące – może być to case study, linki np. do Twoich ciekawych wystąpień publicznych czy wartościowych artykułów, które pokazują Twoją ekspercką wiedzę. Wybierając natomiast swoje umiejętności, wybierz te, w których czujesz się mocny, a które Twoi znajomi, byli współpracownicy mogą potwierdzić. 

Kontakty

Twoja wirtualna wizytówka wygląda już profesjonalnie, pora więc zbudować sieć kontaktów. Mimo, że zasady przyjmowania do znajomych wyglądają tu nieco inaczej niż na Facebooku (na LinkedIn nie musisz znać innych specjalistów z reala, by przyjąć ich zaproszenie) stawiaj na jakość, a nie ilość. Wyświetl i przejrzyj  profile osób, które wysyłają Ci zaproszenia – czy działacie w podobnej branży? Może macie wspólne cele lub doświadczenia? Zadaj sobie te pytania, zanim dołączysz konkretną osobę do grona znajomych. Pamiętaj, że Ty także możesz wysyłać wysyłać zaproszenia – tu dobrą praktyką będzie wysłanie wiadomości powitalnej – możesz napisać co szczerego – że zaciekawił Cię jej artykuł, że podzielił się cennym dla Ciebie linkiem itp. Taki feedback jest też cenny dla drugiej strony, bo dowiaduje się, jakie jego treści są cenne dla odbiorców i generują nowe kontakty. 

Ostatni wniosek?

Daj sobie czas na przemyślane uzupełnienie wszystkich pól. Nie zakładaj, że Twój profil powstanie w czasie jednego “posiedzenia” – wracaj do niego, by uzupełnić informacje, proś znajomych o potwierdzenie umiejętności i dziel się ciekawymi publikacjami (także innych osób, oznaczając ich profile).