Skuteczny e-mail marketing – o co warto zadbać?

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, czym jest model double opt-in w mailingu, albo jak stworzyć optymalny formularz zapisu na newsletter lub… czym jest odbicie miękkie – idealnie trafiłeś. W tym artykule przedstawimy Ci najważniejsze pojęcia e-mail marketingowe. 

Wyobraź sobie, że dopiero rozpoczynasz przygodę z wysyłką newslettera. Jak wiesz, wszystko zaczyna się od procesu zbierania bazy mailingowej, czyli listy adresów e-mail, które zapisały się do Twojego newslettera. Sposobów na zbieranie listy jest wiele – o budowaniu bazy mailingowej od podstaw pisaliśmy wcześniej na naszym blogu. To, co bardzo ważne w tym procesie, to na pewno prawidłowo zaprojektowany formularz zapisu. 

Gdzie umieścić formularz zapisu?

Możliwości masz wiele: zazwyczaj na stronach www formularz zobaczysz po lewej lub prawej stronie serwisu, w podsumowaniu koszyka, na górze lub na dole strony; na stronie z opisem produktu lub w formie wyskakującego pop-upu. 

Cocolita newsletter

Jak zaprojektować formularz zapisu do newslettera?

Tu warto kierować się kilkoma uniwersalnymi zasadami:

  1. Stosuj jasne CTA, np. “Zapisz się do newslettera, by pobrać e-book”, “Zapisz się na newsletter, by być na bieżąco z promocjami”.
  1. Język korzyści: tak naprawdę zawiera się już w powyższym wezwaniu do działania. Warto w jasny sposób wytłumaczyć, co internauta zyskuje po zapisie na newsletter – czy będą to newsy o aktualnych promocjach, czy może ciekawe materiały premium do pobrania (np. planer marketera czy darmowy e-book). 
  1. Dane ograniczone do minimum

Pamiętaj, że w formularzu pytamy tylko o niezbędne dane osobowe – najczęściej jest to adres e-mail i imię (nie pytamy o datę urodzin czy miejsce zamieszkania).

Jak oszczędzać pieniądze formularz newslettera

4. Pytania zamknięte

Pamiętaj, że pytania otwarte mogą skutecznie zniechęcić do zapisu. Na przykład, gdy zapytamy: “Dlaczego wybrałeś nasz bank?”, internauta może pomyśleć, że tak naprawdę sam nie wie, lub po prostu nie ma czasu, by się rozpisywać. Jeśli jednak pytanie otwarte jest Twoim zdaniem absolutnie niezbędne, zadbaj po prostu o formularz z polami do wyboru. 

5. Zapewnienie o bezpieczeństwie danych

Zgodnie z prawem powinno się ono znaleźć pod Twoim formularzem. W takim zapewnieniu informujemy, że dane nie będą przekazywane np. innym firmom. Ponadto w takiej formułce zawieramy także zgodę na przetwarzanie danych osobowych i ewentualną komunikację drogą mailową w przyszłości (np. zgoda na otrzymywanie newsletterów marketingowych). 

6. Przejrzysta i stonowana strona wizualna formularza

Postaw na minimalizm, kontrastujące kolory i jak najmniej elementów. Dodatkowe grafiki czy mnogość pól może odwracać uwagę od zapisu do newslettera. 

7. Walidowane pola edycyjne

Dzięki nim sprawdzana jest poprawność wpisanych danych już w momencie uzupełniania formularza przez internautę. Dzięki nim nie ma konieczności przeładowywania stron.

Model double opt-in

Kiedy masz już dopracowany formularz zapisu do umieszczenia np. na stronie www, warto zadbać także o zalecany model zapisu do bazy danych, czyli double opt-in. 

Opt-in oznacza, że użytkownik zapisał się do Twojej listy w sposób świadomy i dobrowolny. Double-opt in wymaga dodatkowego potwierdzenia użytkownika (po zalogowaniu na jego prywatną skrzynkę mailową) zapisu na newsletter. Najczęściej poprzez wejście w automatycznie wygenerowany mail potwierdzający i kliknięcie w button “Potwierdzam zapis do newslettera”. To rozwiązanie pozwala wykluczyć sytuację, w której w Twoim imieniu zapisu dokonały np. osoby trzecie wpisując Twój mail w formularz. 

Elementy obowiązkowe wiadomości e-mail

Sama konstrukcja maila powinna zawierać pewne obowiązkowe elementy, bez których system wysyłki (np. Freshmail) nie “wypuści” Twojego maila do bazy odbiorców. 

Do obowiązkowych elementów każdej wiadomości należą:

  1. link wypisu (opt-out)
  2. stopka z informacją o tym, kto wysyła newsletter
  3. opcjonalnie: odnośniki do firmowych mediów społecznościowych 

Czym jest odbicie miękkie w wysyłce newslettera?

Taka informacja mówi nam, że wystąpiły jedynie chwilowe trudności z dostarczeniem wiadomości e-mail. Jakie mogą być tego przyczyny? Można tu wskazać m.in. przepełnienie skrzynki odbiorcy, brak połączenia czy chwilowa niedostępność serwera naszego odbiorcy. Nie oznacza to, że wiadomości nie mogą być dostarczane w przyszłości. Pamiętaj, by sprawdzać, czy odbicie miękkie powtarza się w wysyłkach do danego adresata. Jeśli tak, warto usunąć adres z bazy. 

Czym jest odbicie twarde w wysyłce newslettera?

To informacja, że Twój mail nie mógł zostać dostarczony do odbiorcy (i nie będzie mógł być dostarczony w przyszłości). Co jest tego przyczyną? Odbicie twarde może spowodować błąd w adresie (np. literówka  w mailu), nieistniejący mail, albo np. fakt, że mail został usunięty z serwera (ktoś z niego korzystał, ale postanowił usunąć adres i np. założyć sobie nowy). 

Jak nie wpaść do spamu?

Nikt nie chce, by jego wiadomości trafiały do folderu SPAM. Jak tego uniknąć?

  • Unikaj pisania nadawcy i tytułu maila CapsLockiem.
  • Zadbaj o wielkość obrazów wysyłanych wiadomości, jak również prawidłowy stosunek tekstu do ilości grafik.
  • Punkty spamu możesz otrzymać także za zbyt ciężki mail. Dlatego też zamiast wysyłania załączników, linkuj do ich adresu (np. zamiast wysyłać pdf z e-bookiem, podlinkuj do zasobu w sieci, w którym można go przeczytać). 
  • Unikaj nadużywania zwrotów w stylu “Super przecena”, “oferta specjalna”, “kup teraz”. To przez nie mail może być zaliczony do nachalnej reklamy. 
  • Filtr antyspamowy wychwytuje także słowa takie jak viagra, porn, sex – uważaj na nie!
  • Staraj się przesyłać wartościowe materiały, nie mailować zbyt często, aby nie trafić do osobistej czarnej listy adresów SPAM użytkownika.

Mamy nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił Ci kilka kluczowych kwestii związanych z e-mail marketingiem. Pamiętaj –  newsletter marki powinien “doceniać” swoich odbiorców, dlatego nie zapomnij o przesyłaniu im materiałów premium (np. przedpremierowo), jak też informowaniu ich w pierwszej kolejności o ważnych promocjach, eventach itp.