SEO copywriting – jak pisać do sieci ciekawie i skutecznie? Poznaj zasady tworzenia tekstów SEO!

Artur Łazar Content Marketing

Treści sprzedażowe powinny być skonstruowane w taki sposób, aby z jednej strony zaciekawić odbiorcę, a z drugiej trafić w klucz algorytmów wyszukiwarek. Połączenie tych dwóch aspektów jest niezbędne do osiągnięcia wymiernych korzyści w kontekście marketingowym i sprzedażowym. Jak pisać teksty SEO? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu!

Co to jest SEO copywriting?

SEO copywriting to sposób pisania tekstów, którego nadrzędnym celem jest poprawienie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google. Aby teksty SEO były skuteczne, muszą zawierać odpowiednie słowa kluczowe i frazy, które są istotne dla danej branży. SEO copywriting polega również na umiejętnym budowaniu linków wewnętrznych i zewnętrznych. Takie działanie pozytywnie wpływa na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach, a także pomaga w zwiększeniu ruchu na stronie.

Rodzaje tekstów SEO

Istnieje wiele rodzajów tekstów SEO, a do najważniejszych z nich należą: 

  • Teksty na stronę internetową — ich główną funkcją jest przyciągnięcie uwagi użytkownika i przedstawienie głównych korzyści płynących z odwiedzenia witryny.
  • Opisy produktów — służą do przedstawienia szczegółowych informacji na temat danego produktu czy usługi oraz przekonania użytkowników do skorzystania z nich. W opisach SEO bardzo ważną rolę odgrywają odpowiednio dobrane słowa kluczowe.
  • Artykuły blogowe — pełnią wiele funkcji zarówno w kontekście budowania wizerunku marki, jak i zwiększenia ruchu na stronie czy właśnie pozycjonowania. Artykuły blogowe to doskonała przestrzeń do umieszczania fraz kluczowych oraz linków wewnętrznych.
  • Meta description — to krótkie opisy, które pojawiają się pod linkiem do strony w wynikach wyszukiwania. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi użytkownika i zachęcenie go do kliknięcia link. W meta opisach bardzo ważne jest umiejętne zastosowanie fraz kluczowych.
  • Artykuły sponsorowane — publikowane na portalach zewnętrznych, powinny w nienachalny sposób promować daną markę czy usługę. Dlatego artykuły sponsorowane są wręcz stworzone do linkowania zewnętrznego. W tych tekstach seo nie może zabraknąć wartości merytorycznej. Nie zapomnij jednak o analizie słów kluczowych. Przydatne może być też opublikowanie treści w mediach społecznościowych. Dzięki temu zwiększysz ruch!

Seo copywriting – podstawowe zasady

Zasady SEO copywritingu i w content marketingu nie zostały oficjalnie spisane, ponieważ algorytmy Google zmieniają się bardzo dynamicznie, zwłaszcza pod kątem seo. Stworzenie dobrego tekstu z uwzględnieniem wymogów SEO to zadanie copywritera. Istnieje jednak kilka kluczowych wytycznych, których należy się trzymać. Poniżej znajdziesz podstawowe zasady seo copywritingu.

  1. Tytuł i lead powinny zawierać frazy kluczowe, w jasny sposób wskazywać tematykę tekstu i przyciągać uwagę odbiorców. 
  2. Treść zawsze powinna być tworzona z myślą o prawdziwym odbiorcy, a nie wyszukiwarce. Roboty Google pozytywnie oceniają zwięzłe, przejrzyste i przede wszystkim unikatowe teksty.
  3. Frazy kluczowe należy wplatać w tekst w sposób jak najbardziej naturalny. Nie bój się odmieniać słów przez przypadki i zachowaj umiar w stosowaniu poszczególnych fraz.
  4. Długość tekstu powinna być dostosowana do jego rodzaju. Przykładowo artykuły blogowe powinny być długie, na co najmniej 2500 zzs.
  5. W tekście dobrze jest umieścić linki wewnętrzne, a w niektórych przypadkach także zewnętrzne. 
  6. Tworząc teksty SEO, nie zapominaj o bogatym słownictwie, zasadach interpunkcji, ortografii i prawidłowym szyku zdań. Wszelkie błędy językowe mogą sprawić, że Twoje teksty zostaną negatywnie ocenione przez Google, a co za tym idzie, wyszukiwarka umieści je bardzo nisko w wynikach wyszukiwań. 
  7. Zadbaj o oryginalność tekstów. Możesz stosować parafrazę, jeśli temat tego wymaga, jednak wystrzegaj się kopiowania. 
  8. Zachowaj odpowiednią strukturę tekstu (tytuł, lead, nagłówki H1-H6).

Jak pisać teksty SEO na strony internetowe?

Pisanie tekstów pod kątem SEO wymaga nie tylko znajomości zasad, ale także pewnej wprawy i wyczucia. Przede wszystkim zaczynając pracę nad tekstem, wychodź z założenia, że piszesz dla ludzi, a nie robotów Google. Takie podejście znacznie ułatwi Ci pracę. Podczas pisania tekstów SEO korzystaj z narzędzi analitycznych, które pomogą Ci dobrać odpowiednie frazy kluczowe. Zadbaj także o przejrzystą strukturę tekstu poprzez dodanie nagłówków z frazami kluczowymi i podział treści na zwięzłe akapity.

Seo copywriting i słowa kluczowe

Odpowiedni dobór słów kluczowych to podstawa dobrego tekstu SEO. Przy pomocy fraz kluczowych wskazujesz algorytmom zakres tematyczny tekstu. Dzięki temu roboty Google są w stanie dopasować tekst do wyszukiwań internautów. Skup się więc na doborze słów kluczowych! Zwiększysz w ten sposób ruch na swoich stronach internetowych.

Jak przeprowadzić efektywną analizę słów kluczowych? Przede wszystkim warto sporządzić listę tematów, które są związanie z Twoją działalnością. Zacznij od ogólnych kategorii tematycznych i staraj się wyszczególnić z nich zagadnienia, które są kluczowe dla Twojej marki. Następnie dobierz konkretne słowa kluczowe, wykorzystując w tym celu narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs czy SurferSeo. Teksty SEO powinny zawierać frazy kluczowe przede wszystkim w tytule, leadzie oraz śródtytułach. Ilość użytych fraz powinna być ściśle związana z długością tekstu. Postaraj się wybrać 4-5 słów kluczowych, które umieścisz w treści kilkukrotnie.

SEO copywriting: narzędzia do analizy słów kluczowych

Narzędzia do analizy słów kluczowych umożliwiają sprawdzenie, jakie frazy najczęściej pojawiają się w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google. Dzięki temu nieco inaczej podejdziesz do pisania tekstów i wyczerpiesz dany temat. Narzędzia do analizy słów kluczowych pozwalają również określić najlepsze sposoby na optymalizację wybranych fraz pod kątem pozycjonowania. Tego typu narzędzia są przydatne zarówno dla marketerów, jak i copywriterów SEO. Zazwyczaj liczba wyszukań danej frazy jest podawana w ujęciu miesięcznym i w odniesieniu do konkretnego kraju. Ponadto narzędzia do analizy słów kluczowych dzielą się na darmowe i płatne. Choć algorytmy wyszukiwarek bywają zmienne, to narzędzia zawsze warto wykorzystywać!

Google Trends

Chcesz zoptymalizować treści na swoje stronie? Poznaj Google Trends. To narzędzie jest niezwykle intuicyjne, proste w obsłudze i przede wszystkim darmowe. Google Trends umożliwia śledzenie zmian popularności danych słów kluczowych w czasie oraz porównywanie ilości ich średnich wyszukiwań z innymi frazami. Ponadto Google Trends oferuje zawężenie zakresu wyszukiwań do określonego regionu, a także sugeruje podobne tematy i frazy.

Ubersuggest

Jeśli brakuje Ci pomysłów na rozwinięcie danej grupy fraz kluczowych, skorzystaj z Ubersuggest. Ta darmowa platforma oferuje m.in. podgląd wyników wyszukiwania dla danego słowa kluczowego oraz możliwość pobrania pełnej listy sugerowanych fraz w formacie CSV. Niestety Ubersuggest nie pokazuje średniej miesięcznej liczby wyszukiwań.

Senuto

Wykorzystując Senuto, możesz sprawdzić jakie są aktualne pozycje danej strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych oraz jakie są najlepsze sposoby na ich poprawę. Senuto oferuje również szereg innych narzędzi i funkcji, takich jak: 

  • analiza słów kluczowych, 
  • monitorowanie konkurencji, 
  • analiza ruchu na stronie internetowej,
  • sprawdzanie czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarkach.

Senuto jest dostępne w wersji darmowej oraz płatnej. W tym drugim wariancie cena zależy od wybranego pakietu funkcji.

SurferSeo, 

SurferSeo to kolejne narzędzie stworzone z myślą o optymalizacji contentu pod pozycjonowanie. Narzędzie analizuje kilkaset czynników rankingowych i pomaga dobrać odpowiednie frazy kluczowe do określonego zagadnienia. Co ciekawe SurferSeo oferuje także specjalną wtyczkę kompatybilną z Google Docs, co znacznie ułatwia pisanie tekstów SEO. Aby korzystać z narzędzia, trzeba wykupić abonament. 

Contadu, 

CONTADU to platforma, która za pomocą sztucznej inteligencji pomaga tworzyć strategie, a także zarządzać i optymalizować dużą ilość treści na stronach. Aplikacja korzysta z danych analitycznych oraz analizy konkurencji, zapewniając tym samym wsparcie zespołom marketingowym i sprzedażowym w planowaniu i tworzeniu contentu. Użytkownik wpisuje słowo kluczowe, a Contadu przeprowadza analizę konkurencji poprzez badanie wyników wyszukiwania w Google we wskazanym języku. Dostęp do narzędzia jest płatny.

Ahrefs

To kolejne narzędzie do analizy fraz kluczowych. Ahrefs jest przede wszystkim przeznaczony do sprawdzania popularności danego zagadnienia, czy słowa kluczowego. Ponadto narzędzie informuje użytkownika o tym, gdzie publikowane są teksty o wskazanej tematyce. Niektóre funkcjonalności i narzędzia Ahrefs’a udostępnione są za darmo (np. Keyword Generator), za inne trzeba uiścić odpowiednią opłatę. 

Hierarchia nagłówków

Hierarchia nagłówków to system oznaczania tytułów i śródtytułów w dokumentach tekstowych, takich jak artykuły blogowe czy opisy kategorii. Nagłówki są niezwykle ważne w kontekście SEO. Służą zarówno nadawaniu tekstowi odpowiedniej, przejrzystej struktury, jak i lepszemu pozycjonowaniu. Algorytmy Google pozytywnie oceniają teksty, które są czytelne. Standardowy podział nagłówków to H1-H6, gdzie H1 przeznaczone jest do oznaczenia tytułu, a inne nagłówki do śródtytułów. W jednym tekście ten sam nagłówek (najczęściej H2 i H3) może być użyty wielokrotnie. Im bardziej szczegółowy podział tekstu na poszczególne akapity, tym więcej nagłówków należy w nim umieścić. 

Odpowiednie formatowanie

Tekst SEO powinien być odpowiednio sformatowany. Do najważniejszych elementów w tym aspekcie należy:

  • podział tekstu na zwięzłe akapity;
  • zachowanie prawidłowej struktury nagłówków;
  • stosowanie wyróżników (boldowanie, kursywa itd.);
  • dobranie czytelnego, jednolitego fontu i koloru czcionki;
  • prawidłowe oznaczenie linków;
  • dodawanie elementów graficznych w odpowiedniej rozdzielczości i rozmiarze.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne polega na tworzeniu odnośników pomiędzy różnymi sekcjami w ramach tej samej strony internetowej. Linki wewnętrzne służą przede wszystkim do nawigacji po witrynie oraz do przekierowania użytkownika na stronę produktu. W kontekście SEO linkowanie wewnętrzne pomaga robotom Google zrozumieć strukturę witryny i indeksować ją w spójny sposób. Dzięki temu linkowanie może przyczynić się do znaczącej poprawy pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania. 

Jak utworzyć link wewnętrzny? To banalnie proste. Wystarczy, że w tekście umieścisz odnośnik do wybranej podstrony Twojej witryny. Linki zazwyczaj są „wtopione” w tekst pod postacią anchorów. 

Semantyka w SEO copywritingu

Semantyczne SEO to technika polegająca na tworzeniu treści o większym znaczeniu i głębi tematycznej niż standardowy tekst SEO. Proces ten polega na umiejętnym łączeniu sieci zagadnień, terminów i informacji związanych z danym zagadnieniem. Treści w ujęciu semantycznym są bardziej kompletne i uporządkowane. Ponadto wyczerpują pytania użytkowników z określonego obszaru wiedzy, które mogą pojawić się w wyszukiwarce Google.

Semantyczne SEO różni się od tradycyjnych metod optymalizacji, ponieważ jego charakter jest znacznie bardziej kompleksowy i eklektyczny. Głównym zadaniem semantycznego SEO jest rozwiązanie wszystkich problemów związanych z danym tematem. Dobre teksty pisane w duchu semantycznego SEO przypominają przewodniki o jasnej strukturze i hierarchii. Można zamieszczać w nich również dodatkowe elementy takie jak wideo czy obrazy, aby zwiększyć atrakcyjność przekazu.

Seo copywriting – przykłady dobrych tekstów

Przygotowanie wartościowych treści wymaga nie tylko znajomości zasad SEO, ale także dogłębnego zrozumienia tematu i potrzeb klienta. Naszpikowanie tekstu frazami kluczowymi nie wystarczy, wręcz przeciwnie, może zadziałać na minus. Dobry tekst SEO powinien być merytoryczny, przejrzysty i napisany zrozumiałym językiem. Umiejętne zastosowanie fraz kluczowych i linkowania także jest niezwykle istotne. Poniżej znajdziesz przykłady dwóch różnych tekstów (opis produktu i artykuł blogowy).

Po co pisać teksty SEO?

Najlepiej zoptymalizowane teksty mają największe szanse na wysokie pozycjonowanie w Google. To z kolei wiąże się ze wzmożonym ruchem na stronie i większą szansą na dotarcie do potencjalnego odbiorcy. Praca copywritera SEO jest połączeniem dogłębnego researchu, trzymania się określonych zasad pisania i własnej kreatywności. Jeśli chcesz zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, zainwestuj w treści SEO! 

Co jeśli masz już przygotowane treści? Zawsze możesz postawić na ich recykling! Nie zapomnij o analizie seo! Stworzone treści warto odświeżać co jakiś czas, zwłaszcza gdy generują ruch na twojej stronie internetowej. Mogą to być niewielkie zmiany w opidach produktów czy też dodanie nowego akapitu do artykułu blogowego. W końcu wpisy blogowe to dobry sposób na dostarczenie wartościowej treści. Pozwól ją znaleźć swoim klientom.