Poznaj top 10 marketingowych trendów na 2023 rok

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Zobacz najciekawsze trendy marketingowe na kolejny rok! O tych kierunkach w marketingu piszą polskie i zagraniczne media – sprawdź 10 najważniejszych!

Co przyniesie rok 2023? Prognozowane trendy marketingowe są najczęściej kontynuacją zjawisk, które miały miejsce już wcześniej. Przykładowo – jeśli marki już w poprzednich latach skupiały się na działaniach CSR, w kolejnym roku postawią na nie jeszcze częściej. Niewątpliwie ważne jest, by trzymać rękę na pulsie zmieniających się trendów – szczególnie w czasach kryzysu gospodarczego. 

Pamiętaj też, że trendy należy filtrować przez pryzmat tego, w jakim kierunku jako firma zmierzamy oraz jakie cele mamy wyznaczone w strategii. Bez wątpienia każdy kolejny rok jest rokiem klienta. Musimy zapewnić mu nie tylko wiarygodne informacje, ale też niezapomniane doznania – to dzięki nim będą wracać regularnie. Kluczem będzie tu między innymi nieprzeciętna obsługa klienta i pozytywna kultura biznesowa. 

Poznaj najciekawsze trendy na 2023 rok!

1. Trendy marketingowe na 2023: sztuczna inteligencja pomoże lepiej rozpoznawać trendy

Sztuczna inteligencja może wywrzeć ogromny wpływ na wiele branż w ciągu najbliższych kilku lat. Specjaliści od marketingu wykorzystują obecnie metody sztucznej inteligencji, takie jak modele danych, algorytmy i uczenie maszynowe, aby lepiej zrozumieć swoich docelowych odbiorców. Te dane mogą pomóc marketerom optymalizować wydatki na reklamę, dostosowywać i kierować treści oraz personalizować przekazy do klientów. 

2. Influencer marketing stanie się powszechną taktyką marketingową.

Influencer marketing naprawdę nabrał tempa w 2022 roku i przewidujemy, że ten trend utrzyma się w 2023 roku. Dlaczego? Według badań Hubspotu,  89% marketerów , którzy obecnie angażują się w influencer marketing, zwiększy lub utrzyma inwestycje w przyszłym roku. Co więcej, 17% marketerów planuje zainwestować w to po raz pierwszy w przyszłym roku. Budżety nie są tu przeszkodą – jeśli nie będzie nas stać na współpracę z celebrytami, skupimy się na pracy z mikroinfluencerami. 

marketingowe trendy na 2023

3. Trendy marketingowe na 2023: krótkie video dalej będzie na topie

Krótkie filmy szturmem podbiły świat marketingu i jak przewiduje Hubspot, utrzyma się to również w 2023 r. Zdumiewające jest to, że 90% marketerów korzystających z krótkich form wideo zwiększy lub utrzyma inwestycje w przyszłym roku, a 1 na 5 marketerów planuje wykorzystać krótkometrażowy film po raz pierwszy w 2023 roku. Tik Tok i Instagram Reels przejmują kanały mediów społecznościowych – i uwagę konsumentów. Nie ma wątpliwości, że ten format będzie się tylko rozwijał. 

4. Media społecznościowe staną się narzędziem obsługi klienta

To dzieje się już od lat, ale trend ten będzie się rozwijał z uwagi na to, że platformy społecznościowe rywalizują o tytuł najlepszego miejsca sprzedaży. Rozwijanie możliwości e-commerce także będzie kontynuowane. W związku z tym klienci i obserwatorzy będą traktować np. firmowy fanpage jako biuro obsługi klienta. “Wykorzystanie mediów społecznościowych jako narzędzia obsługi klienta jest stosunkowo nowe, ale trend ten szybko nabiera rozpędu. Do tego stopnia, że ​​ponad jedna czwarta marketerów korzysta z bezpośrednich wiadomości (DM), aby oferować wsparcie klientom, a 15% marketerów planuje wypróbować tę metodę po raz pierwszy w 2023 roku” (źródło). 

 5. Trendy marketingowe na 2023 rok: jeszcze więcej marek będzie traktować priorytetowo odpowiedzialność społeczną

Marketerzy planują tworzyć więcej treści odpowiedzialnych społecznie i zwiększyć bądź utrzymać inwestycje na działania CSR w 2023 roku. Trend jest jasny: odpowiedzialność społeczna, etyka i przejrzystość mają znaczenie dla współczesnego konsumenta. Oczekują tego nasi klienci: na przykład 50% przedstawicieli pokolenia Z i 40% milenialsów chce, aby firmy zajęły stanowisko w kwestiach społecznych, w szczególności sprawiedliwości rasowej, praw LGBTQ+, nierówności płci i zmiany klimatu. Kiedy firmy opowiadają się za tymi kwestiami, ma to duży wpływ na ich decyzje zakupowe” (źródło). 

marketingowe trendy na 2023

6. LinkedIn jako potęga w działaniach B2B

LinkedIn istnieje od wielu lat, ale to właśnie ostatnio odnotował rekordowy wzrost i zaangażowanie. Jak podaje Forbes, prognozuje się, że w ciągu dwóch lat będzie stanowić 25% reklamy B2B. Przedsiębiorstwa mają coraz większe możliwości wykorzystania platformy do rozwoju. Jednak bardzo niewiele firm z tego korzysta. LinkedIn będzie się nadal rozwijał, a możliwości staną się coraz większe.  

7. Szybkość odpowiedzi ma znaczenie

Nie tylko jakość, ale i szybkość kontaktu z klientami będzie kluczowym trendem marketingowym. Z pomocą przyjdzie wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) – np. zaawansowane chatboty, które będą wysyłały bardzo spersonalizowane odpowiedzi. Marketing konwersacyjny, czyli wykorzystanie rozmów video, wydarzenia online na żywo również zaznie zyskiwać na znaczeniu. 

8. Kolejny trend marketingowy: interaktywne treści

Czasy statycznych postów odchodzą do lamusa. Odbiorcy chcą treści, które angażują uwagę i skłaniają do interakcji. Postaw więc na publikacje, które dostarczą rozrywki, np. konkursy, gry, quizy, mapy interaktywne czy… kalkulatory. Pamiętaj o tym trendzie marketingowym, planując swój content! 

9. Metaverse

Metaverse to jeden z najczęściej omawianych trendów marketingowych na 2023. Jest szerokim pojęciem, które opisuje różnorodne wirtualne doświadczenia odbywające się online, zwykle z innymi. Nike, Starbucks i inne duże  brandy już ogłosiły metaverse. Chociaż budzi on wiele emocji, większość firm nie ma jeszcze praktycznych pomysłów, jak go użyć, by było to opłacalne (źródło).   

10. Trend marketingowy na 2023: nacisk na prywatność konsumentów

Wśród ostatnich kontrowersji dotyczących prywatności i bezpieczeństwa wiele renomowanych firm opracowuje nowe systemy, aby zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa podczas udostępniania swoich danych osobowych. Chociaż zjawisko kradzieży tożsamości i naruszenia bezpieczeństwa danych istniały od zawsze, wzrost cyberataków sprawił, że konsumenci zdali sobie sprawę, jak wrażliwe są ich dane. Dlatego też warto rozważyć uaktualnienie oprogramowania do ochrony prywatności.

To tylko niektóre z prognozowanych trendów marketingowych na 2023 rok. Sprawdź, które sprawdzą się w Twoim biznesie i wyprzedź konkurencję!