Poznaj 3 trendy w influencer marketingu na 2023 rok
Jak wiesz, trendy w influencer marketingu zmieniają się dosyć dynamicznie. W tym artykule przedstawimy Ci trzy ciekawe kierunki współpracy z twórcami, na które warto zwrócić uwagę w 2023 roku.
Formaty, kanały i czas trwania współpracy z twórcą dobieramy zawsze w oparciu o cel kampanii. Trendy w influencer marketingu zmieniają się dosyć dynamicznie, warto jednak spojrzeć na nie szerzej. Nie są oderwane od ogólnych trendów marketingowych, o których mówi się w ostatnich miesiącach. O ile rok 2023 będzie czasem stawiania na markę osobistą i podcasty, o tyle płynnie połączy się to także na polu współpracy z twórcami.
Na początek garść statystyk dotyczących influencer marketingu:
- 38 % marketerów w USA twierdzi, że generowanie sprzedaży było ich głównym celem w przypadku influencer marketingu w 2022 roku.
- Mikroinfluencerzy generują do 60% większe zaangażowanie niż makroinfluencerzy.
- 44% marketerów twierdzi, że największą korzyścią ze współpracy z mikroinfluencerami jest to, że jest tańsza (źródło: hubspot.com).
- Jak podaje hubspot.com, aż 72% marketerów korzystało z Instagrama w kampaniach influencerów w 2022 roku. Przewiduje się, że liczba ta wzrośnie w USA o 4,1% w 2023 roku.
Oto trzy trendy, na które warto zwrócić uwagę, planując działania z influencerami w 2023 roku:
1. Zakupy na żywo
Na portalu Forbes.com można przeczytać, że kampanie sprzedażowe z influencerami poprzez transmisje live będą rosły w siłę. Taka forma sprzedaży produktów intensywnie rozwija się szczególnie w Chinach. Swój początek wzięła w branży fashion. Aby bliżej poznać zjawisko, warto obserwować choćby grupę Transmisje sprzedażowe / Transmisje Live na Facebooku. Za co klientki pokochały tę formę zakupów? Dzięki niej oszczędzają czas (który poświęciłyby na wyjście np. do galerii), zyskują obsługę – nie muszą zakładać konta w sklepie, korzystać z wyszukiwarek. Mogą też oglądać produkty np. w zaciszu swojego domu. Złożenie zamówienia też jest bardzo proste – wystarczy zostawić komentarz.
Dlaczego zaangażowanie influencerów do live’ów sprzedażowych to dobry pomysł? Po pierwsze, twórcy z łatwością wchodzą w interakcję ze swoimi widzami, potrafią prowadzić sprzedaż poprzez naturalny storytelling. Przyciągają też zaangażowaną publiczność, z którą mają zbudowaną relację; zapowiadając live w swoich social mediach. Tu przykładem takiej formy współpracy marki z influencerami może być ALDO Shoes, które na LIVE’y sprzedażowe zaprosiło gwiazdę TikToka Nate’a Wyatta’a oraz stylistkę Mimi Cutrell. Rezultatem akcji było 17 000 wizyt na stronie w ciągu 5 dni, jak też wzrost wskaźnika zaangażowania do 308%.
2. Współprace ambasadorskie: trend w influencer marketingu
Na portalu influencermarketinghub.com, można przeczytać, że rok 2023 będzie czasem współprac ambasadorskich. Firmy postawią na długofalowe współprace z twórcami chętniej, niż na jednorazowe akcje promocyjne. Dlaczego w przyszłości stanie się to po prostu normą? Można to sprowadzić do jednego faktu: sprzedaż wymaga czasu. Podobnie jak zbudowanie w odbiorcach potrzeby posiadania produktu. Dlatego też “jednorazowy strzał”, jakim jest jeden post sponsorowany u influencera zazwyczaj nie przyczyni się do spektakularnego podbicia sprzedaży. Plusów długofalowej współpracy ambasadorskiej jest więcej: marka buduje z twórcą dobre relacje, pojawia się też pole do negocjacji. Influencerzy chętniej schodzą ze swoich stawek z uwagi na dłuższy czas trwania umowy.
3. Trend: marka jako partner podcastu influencera
W marketingowych kręgach od dawna mówi się, że rok 2023 będzie czasem jeszcze większego rozkwitu popularności podcastów. Stąd też warto przyjrzeć się tej gałęzi marketingu. Dziś w top 5 polskich podcastów króluje tematyka kryminalna i podcasty: Kryminatorium, Żurnalista, Piąte, nie zabijaj; Banał oraz podcast WojewódzkiKędzierski.
Jak współpracować z podcasterami? Marka może zaplanować np. swój własny edukacyjny podcast i zaprosić do jego tworzenia np. influencera, który zna się na tym lepiej. Świetnym przykładem jest Reserved, którego podcast Z pokolenia na pokolenie prowadzi Magda Mołek. Innym przykładem jest nienachalny product placement w obrębie jakiegoś odcinka. Przykład? Współpraca marki Pilsner Urquel i Dwóch Typów Podcast – odcinki tworzone zupełnie nienachalnie o marce, bardziej zawierały ciekawostki o Czechach, a piwo wystąpiło jedynie w tle. To właśnie bardzo subtelny product placement zapewnił marketingowy sukces akcji.
Mam nadzieję, że te trzy kierunki w influencer marketingu są dla Ciebie interesujące. Oczywiście, trendów jest znacznie więcej, podobnie jak formatów współpracy z twórcami internetowymi. Pisaliśmy o nich szczegółowo na naszym blogu i możesz je bliżej poznać na naszym blogu tutaj.