Poznaj 10 najciekawszych rodzajów działań z influencerami

Judyta Kokoszkiewicz Influencer Marketing

Jakie formaty reklamowe u influencerów warto wybrać, gdy zależy nam na budowaniu świadomości oraz podniesieniu sprzedaży? Sprawdź nasz artykuł!

Jak już zapewne wiesz, każda współpraca z influencerem powinna zacząć się od wypełnienia briefu, w którym opisujesz swój cel, oczekiwania, wskazujesz produkty lub usługi do promocji, jak również określasz dostępny budżet na wynagrodzenia twórców. Drugim etapem jest solidny research – czyli poszukiwania osób do współpracy. Influencer powinien pasować wizerunkowo do Twojej marki i spełniać wskazane w briefie oczekiwania – np. te dotyczące demografii odbiorców, estymowanych zasięgów czy tematyki konta. Priorytetem powinna być na pewno zbieżność jego obserwatorów z Twoją grupą docelową. 

Poniżej prezentujemy 10 najpopularniejszych rodzajów współpracy z twórcami internetowymi:

1. Post lub film promocyjny

Możesz zamówić materiał z lokowaniem produktu czy usługi. Zaletą posta na Instagramie lub Facebooku jest jego trwałość (w odróżnieniu od formatu stories) – zostaje on na feedzie influencera na stałe (lub określony w umowie czas – np. rok), dzięki czemu długofalowo wspiera budowanie świadomości marki. Dla większej skuteczności taki materiał powinien oczywiście zawierać oznaczenia Twojego konta w social mediach oraz dedykowany hashtag marki. Pamiętaj również, że niezależnie od tego, jaki rodzaj materiału sponsorowanego zamawiasz, zawsze powinien być on prawidłowo oznaczony jako reklama: rekomendowane przez UOKiK hashtagi dla współprac komercyjnych (także barterowych) to: #reklama #współpracareklamowa #materiałreklamowy #materiałsponsorowany #postsponsorowany

źródło: https://www.instagram.com/p/CdyTGSaqvsD/

2. Cały pakiet materiałów

Przykładowy pakiet może zawierać np. artykuł na blogu twórcy, do którego link wrzuci także na swojego Facebooka, dodatkowo wspominając o nim też na stories bądź TikToku. Szersze działanie oczywiście oznacza wyższą cenę, ale daje większą szansę na osiągnięcie zamierzonego celu kampanii. Na przykład: artykuł blogowy na stronie twórcy będzie trwale pozycjonował produkt w sieci jako interesująca recenzja, zaś stories w szybki sposób przeniesie obserwatorów na stronę docelową naszego sklepu, zachęcając na przykład do skorzystania z aktualnej promocji na zakupy. 

3. Wysyłka barterowa

To popularna forma współpracy szczególnie z “małymi”, początkującymi influencerami. W zamian za produkty umawiacie się na publikację określonych materiałów, np. unboxingu na Instastories. To idealne rozwiązanie w przypadku, gdy nie masz budżetu na wynagrodzenia, a zależy Ci na rozwijaniu świadomości marki w social mediach. Ryzyko, jakie niesie to rozwiązanie to brak formalnej umowy, a w związku z tym też brak obowiązku publikacji. Niektórzy influencerzy nie czują się zobowiązani do okazywania prezentów od marek, jeśli nie otrzymują za to wynagrodzenia. Niekiedy, gdy wartość barteru jest wyższa, podpisuje się umowę z twórcą (niektóre agencje przyjmują, że wartość barteru powinna wynosić umowne 1000 zł, ale określenie progu wartości zależy wyłącznie od Ciebie).

Jak zachęcić twórców, aby jednak pokazywali nasze przesyłki w social mediach, pomimo faktu, że często dostają inne bartery? Rozwiązaniem jest maksymalna personalizacja paczek: dedykowane listy, piękne, staranne opakowanie. Te szczegóły sprawią, że twórca poczuje się doceniony i obdarowany czymś naprawdę wyjątkowym. Zwiększa to także szansę, że Twój produkt pojawi się w jego relacjach. 

4. Live

Możesz zamówić u twórcy live na Instagramie, Facebooku czy innym kanale social media. To ciekawy sposób na zaangażowanie i przekazanie ważnych informacji, jak też subtelne lokowanie produktu. Przykładem są marki kosmetyczne, które często zapraszają do live’ów specjalistów: kosmetologów, dermatologów czy dietetyków, którzy dzielą się wiedzą na temat zagadnień dotyczących pielęgnacji, przy okazji przemycając treści edukacyjne o kremach, balsamach i innych produktach.  

5. Artykuł na blogu

Jeśli zależy Ci na długotrwałym budowaniu świadomości i pozycjonowaniu w Google, możesz zamówić na przykład recenzję na blogu influencera. Internauci bardzo chętnie sięgają po opinie osób, którym ufają – takie recenzje i polecenia działają lepiej, niż “zwykła” reklama. Pamiętaj, by dać influencerowi czas na rzetelne testy i wyrobienie sobie opinii na temat produktu – niektórzy, zanim stworzą artykuł, rezerwują sobie kilka tygodni na testy. Stworzony artykuł warto uzupełnić o galerię zdjęć, video oraz oczywiście aktywne linki (koniecznie z kodem UTM śledzącym przekierowania do twojej strony). Ciekawą formą współpracy jest obecność marki w poradnikach prezentowych na blogach – influencerzy potwierdzają, że to świetny sposób na podbicie sprzedaży w gorącym okresie przedświątecznym.

mamygadzety.pl
źródło: mamygadzety.pl

6. Ambasador marki

Możesz wybrać twórcę lub celebrytę również do długotrwałej współpracy. To rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści: przede wszystkim zbudujecie wspólnie z influencerem świadomość marki na przestrzeni czasu. Twórcy chętniej wchodzą w takie współprace, a nawet są skłonni negocjować i zejść nieco ze swoich stawek z uwagi na dłuższy czas trwania umowy. 

7. Udział w eventach

Planujesz premierę nowego produktu lub otwarcie salonu stacjonarnego? Chciałbyś podzielić się wyjątkową informacją o firmie? Zorganizuj np. śniadanie czy uroczystą kolację dla influencerów. Ugość ich po królewsku, przygotuj dedykowaną ściankę do selfie (np. z hashtagiem Twojej marki). Jakie są zalety takich eventów? Influencerzy bardzo lubią się spotykać, nawiązywać znajomości, robić wspólne zdjęcia – stworzysz im do tego okazję, a przy okazji przedstawisz swój produkt. To nie musi być nachalna promocja! Najlepiej sprawdzają się eventy z wartością edukacyjną – np. warsztaty kulinarne ze znanym kucharzem, kurs robienia makijażu ze popularną makeupistką czy warsztaty ślubne.  

Instagram Maffashion
źródło: https://www.instagram.com/maffashion_official/

8. Twórca w roli eksperta w publikacji marki

Wydajesz e-booka lub inną publikację branżową? Jeśli to możliwe, zaproś do współpracy influencerów, szanowanych ekspertów w swoich dziedzinach, by dali wypowiedź i podzielili się swoim punktem widzenia. Taki zabieg nie tylko podbije prestiż Twojej publikacji i wzbogaci go merytorycznie, ale też, dzięki udostępnieniu u twórców, zwiększy zasięg. 

9. Marka jako partner odcinka

To interesująca forma współpracy szczególnie u youtuberów i podcasterów. Lokowanie produktu nie jest nachalne, nazwa Twojej marki lub usługi pojawia się subtelnie w tle lub historii opowiadanej przez Twórcę. Odbiorcy takiego odcinka nie czują, że jest to “zwykła” reklama, dzięki czemu mają bardziej przychylne nastawienie do takiej form promocji. 

10. Konkurs

To świetna forma na aktywizację czy pozyskanie user generated contentu! Możesz zamówić konkurs na kanale influencera lub swoim, angażując twórcę w promowanie go. Pamietaj o wcześniejszym ustaleniu zasad z influencerem – po czyjej stronie jest wysyłka nagród i wyłonienie zwycięzców, jakie nagrody przewidujesz, oraz kto zapewnia (obowiązkowy) regulamin konkursowy. 

Wskazówka na koniec

Pamiętaj, że niezależnie od formy współpracy, lokowanie produktu nie może być nachalne – Twoją markę najlepiej wpleść w storytelling. Przykład? Aktorka Emilia Komarnicka promująca oczyszczacz powietrza marki Zepter. W swoich materiałach udostępnionych na Instagramie opowiedziała o tym, że wraz z rodziną postanowiła wyprowadzić się ze wsi do miasta, by uniknąć ciągłych rozstań związanych z pracą. W związku z tak dużą życiową zmianą zależało jej także na zachowaniu jakości powietrza, którym oddycha jej rodzina – a oczyszczacz Zepter idealnie spisuje się jako towarzysz jej rodziny. 

źródło: https://www.instagram.com/zepterinternationalpoland/