Podcasty marek – zobacz, na czym polega ich fenomen
Największa zaleta komunikowania się za pomocą podcastu, którą już dawno dostrzegły marki? Odbiorcy mogą słuchać materiałów “na żądanie” i będąc w ruchu, wykonując inne czynności.
Podcast, mówiąc najprościej jest plikiem dźwiękowym udostępnionym przez kanał RSS (RSS to skrót od RDF Site Summary lub mniej formalnie Really Simple Syndication, czyli naprawdę prosta dystrybucja – źródło), który można słuchać w dowolnej chwili i miejscu. Od audycji w kanale radiowym odróżnia go to, że nie odbywa się na żywo. Materiał dźwiękowy jest nagrywany, montowany, a następnie udostępniany odbiorcom. Może być też wykładem “solowym” lub rozmową z zaproszonym gościem – np. ekspertem w danej dziedzinie.
Dlaczego podcasty w ostatnich latach zostały okrzyknięte radiem XXI wieku? Bo to format, który idealnie wpisuje się w życie w biegu. Odbiorca wybiera interesującą go tematykę, włącza odtwarzanie wtedy, gdy ma na to ochotę, a jednocześnie będąc w trybie wielozadaniowym (np. sprzątając) słucha treści, które go rozwijają.
Podcasty znanych marek
Każdy, kto śledzi trendy w marketingu internetowym na pewno zauważył, że format audio na nowo przeżywa swoją popularność. Dostrzegły to już wielkie brandy takie jak Johnson&Johnsons (skupiając się na trendach dotyczących dbania o zdrowie); Durex (który do walentynkowej kampanii zaprosił Joannę Okuniewską w roli prowadzącej) czy Adidas (kampania m.in. z popularną blogerką Justyną Mazur, autorką podcastu “Słuchowisko. Pogadajmy o życiu”):
Justyna, dokładając swoją cegiełkę do kampanii Adidasa, opowiedziała o przezwyciężaniu niechęci do ruchu i swojej walce z wagą). Kolejnym przykładem popularnego podcastu może być Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS – projekt popularyzujący wiedzę o psychologii, stawiający na bardzo wysoki poziom merytoryczności.
Jak widzisz, w podcastach marek nie chodzi o opowiadanie o produktach, usługach i reklamowanie się wprost. Do tego służą mniej skomplikowane formaty – reklamy na FB, posty na IG czy video promocyjne na YT. Podcast natomiast służy marce do skupienia się wokół głębszej idei i wartości, które są bliskie jej i słuchaczom.
Kim są polscy odbiorcy podcastów?
Jak podaje portal tabletowo.pl, aż 50% podcastów to słuchacze poniżej 30 roku życia (źródło). Według statystyk udostępnionych przez Spotify, znacząca większość (aż 90%) użytkowników słucha podcastów, korzystając ze smartfona, a najwięcej streamów notuje się popołudniami. Jaka tematyka podcastów jest obecnie najbardziej popularna? Oczywiście edukacyjna, komediowa oraz ta dotycząca sztuki i rozrywki.
Obecnie na listach najpopularniejszych podcastów w Polsce królują: Kryminatorium (autor: Marcin z kanału Niediegetyczne na YT); oraz podcast Karola Paciorka zatytułowany Imponderabilia. Ogromną popularnością cieszy się także program Dwóch Typów Podcast (tworzony w duecie: Gargamel i Generator Frajdy).
Wskazówka: marki coraz częściej posiłkują się podcastami w swoich strategiach biznesowych. Popularnym zjawiskiem jest zgłaszanie się firm do znanych influencerów, by to oni poprowadzili cykl podcastów. Taki zabieg niesie wiele korzyści – zyskujesz charyzmatycznego prowadzącego oraz wspierasz swoją promocję jego zasięgiem.
Pięć najważniejszych zalet podcastu
1. Multizadaniowość
Jako twórca nie musisz się martwić, że większość Twoich słuchaczy w danym momencie jest czymś zajęta offline. Materiały dźwiękowe może odsłuchać w dowolnym dla niego czasie – podczas zakupów, na spacerze czy prowadząc samochód. A kiedy odbiorcy dodadzą Twój kanał do subskrybowanych, masz też możliwość sprawdzenia, jakie inne podcasty go interesują. Co ważne – do słuchania audycji internet jest niezbędny, a zbyt wolne połączenie sieciowe może być sporym utrudnieniem w odtwarzaniu dość ciężkich plików.
2. Lepsza organizacja
Czasem poprzez podcast możesz przekazać, co masz do powiedzenia np. swoim pracownikom – firmowe szkolenie w takiej formie sprawia, że nie musisz organizować spotkania, gromadzić wszystkich w jednym miejscu. Wystarczy, że pracownicy w dogodnym dla siebie terminie wysłuchają nagrania, które prześlesz im np. w linku.
3. Nagrywać każdy może
Czy tworzenie podcastów może być proste? Tak! Pod względem technicznym potrzebujesz jedynie komputera lub smartfonu, oprogramowania do nagrywania (np. bezpłatne: Audacity lub Free Audio Editor) i sprawnego łącza. Kiedy zależy Ci na udostępnianiu audycji szerokiemu gronu słuchaczy, możesz skorzystać z popularnych platform (np. Spreakera, który po wrzuceniu pliku dźwiękowego i opisu udostępni za Ciebie podcast na wszystkich popularnych kanałach, w tym na Spotify).
Ważne:
Fani podcastów to też koneserzy świetnego brzmienia, dlatego jakość audio musi być naprawdę wysoka. Jeśli poważnie myślisz o systematycznym nagrywaniu podcastów, zainwestuj w dobry mikrofon.
4. Przewaga nad video
O ile patrzenie w ekran komputera i smartfona angażuje odbiorcę niemal całkowicie, o tyle słuchanie podcastu umożliwia łączenie przyjemnego z pożytecznym. Coraz więcej osób mówi o zmęczeniu ekranami, potrzebie odpoczynku od social mediów. Podcast daje im możliwość mobilności – można go słuchać, spacerując na łonie natury czy w trakcie jazdy rowerem.
5. Podcasty uczą i bawią
To jedna z ich kluczowych zalet. Ty jako marka / ekspert prowadzący audycję budujesz odpowiedzialny, profesjonalny wizerunek firmy. Przykład? Prowadząc sklep odzieżowy możesz postawić na podcasty edukujące o tematyce modowej, zapraszać znane influencerki, projektantów czy producentów odzieży, rozmawiając np. o odpowiedzialnym dobieraniu garderoby czy edukując o dobrych składach materiałów.
Garść inspiracji
Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, na pewno wciąż potrzebujesz się rozwijać i edukować. Poniżej przedstawiamy 5 wartościowych podcastów, z których wyciągniesz wiele cennych wskazówek na temat trendów sprzedażowych, psychologii biznesu, reklamy czy budowania marki:
- Mała wielka firma – podcast Marka Jankowskiego, w którym goszczą znane w świecie marketingu internetowego nazwiska.
- MoND – Marketing oparty na danych – prowadzący, Sebastian Suma wyciąga ze swoich gości, uznanych ekspertów, konkretne wskazówki i dane przydatne w prowadzeniu m.in. e-commerce.
- Podcast Prawo dla kreatywnych, prowadzony przez popularnego w sieci radcę i blogera Wojciecha Wawrzaka.
- Znana marka online – podcast prowadzony przez Joannę Ceplin, ekspertkę od komunikacji marki w social mediach.
- Podcast Michała Szafrańskiego Więcej niż oszczędzanie pieniędzy – o finansach, zarządzaniu i wartościach w biznesie.
Podsumowanie
Pomimo rosnącej popularności podcastów, wciąż niewiele marek decyduje się na tę formę marketingu internetowego. Wykorzystaj tę niszę! Odbiorcy uwielbiają ten format także z innego powodu – podcasty zazwyczaj są darmowe i nie ma w nich nachalnej reklamy (jak w radio). Dzięki eksperckim nagraniom audio wyróżnisz się na tle konkurencji, zwiększysz świadomość marki i wykreujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.