Podcasty marek – zobacz, na czym polega ich fenomen

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Największa zaleta komunikowania się za pomocą podcastu, którą już dawno dostrzegły marki? Odbiorcy mogą słuchać materiałów “na żądanie” i będąc w ruchu, wykonując inne czynności. 

Podcast, mówiąc najprościej jest plikiem dźwiękowym udostępnionym przez kanał RSS (RSS to skrót od RDF Site Summary lub mniej formalnie Really Simple Syndication, czyli naprawdę prosta dystrybucjaźródło), który można słuchać w dowolnej chwili i miejscu. Od audycji w kanale radiowym odróżnia go to, że nie odbywa się na żywo. Materiał dźwiękowy jest nagrywany, montowany, a następnie udostępniany odbiorcom.  Może być też wykładem “solowym” lub rozmową z zaproszonym gościem – np. ekspertem w danej dziedzinie. 

Dlaczego podcasty w ostatnich latach zostały okrzyknięte radiem XXI wieku? Bo to format, który idealnie wpisuje się w życie w biegu. Odbiorca wybiera interesującą go tematykę, włącza odtwarzanie wtedy, gdy ma na to ochotę, a jednocześnie będąc w trybie wielozadaniowym (np. sprzątając) słucha treści, które go rozwijają.

Podcasty znanych marek

Każdy, kto śledzi trendy w marketingu internetowym na pewno zauważył, że format audio na nowo przeżywa swoją popularność. Dostrzegły to już wielkie brandy takie jak Johnson&Johnsons (skupiając się na trendach dotyczących dbania o zdrowie); Durex (który do walentynkowej kampanii zaprosił Joannę Okuniewską w roli prowadzącej) czy Adidas (kampania m.in.  z popularną blogerką Justyną Mazur, autorką podcastu  “Słuchowisko. Pogadajmy o życiu”): 

Justyna, dokładając swoją cegiełkę do kampanii Adidasa, opowiedziała o przezwyciężaniu niechęci do ruchu i swojej walce z wagą).  Kolejnym przykładem popularnego podcastu może być Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS – projekt popularyzujący wiedzę o psychologii, stawiający na bardzo wysoki poziom merytoryczności. 

Jak widzisz, w podcastach marek nie chodzi o opowiadanie o produktach, usługach i reklamowanie się wprost. Do tego służą mniej skomplikowane formaty – reklamy na FB, posty na IG czy video promocyjne na YT. Podcast natomiast służy marce do skupienia się wokół głębszej idei i wartości, które są bliskie jej i słuchaczom.

 Kim są polscy odbiorcy podcastów?

Jak podaje portal tabletowo.pl, aż 50% podcastów to słuchacze poniżej 30 roku życia (źródło). Według statystyk udostępnionych przez Spotify, znacząca większość (aż 90%) użytkowników słucha podcastów, korzystając ze smartfona, a najwięcej streamów notuje się popołudniami. Jaka tematyka podcastów jest obecnie najbardziej popularna? Oczywiście edukacyjna, komediowa oraz ta dotycząca sztuki i rozrywki.

Obecnie na listach najpopularniejszych podcastów w Polsce królują: Kryminatorium (autor: Marcin z kanału Niediegetyczne na YT); oraz podcast Karola Paciorka zatytułowany Imponderabilia. Ogromną popularnością cieszy się także program Dwóch Typów Podcast (tworzony w duecie: Gargamel i Generator Frajdy). 

Wskazówka: marki coraz częściej posiłkują się podcastami w swoich strategiach biznesowych. Popularnym zjawiskiem jest zgłaszanie się firm do znanych influencerów, by to oni poprowadzili cykl podcastów. Taki zabieg niesie wiele korzyści  – zyskujesz charyzmatycznego prowadzącego oraz wspierasz swoją promocję jego zasięgiem. 

Pięć najważniejszych zalet podcastu

1. Multizadaniowość

Jako twórca nie musisz się martwić, że większość Twoich słuchaczy w danym momencie jest czymś zajęta offline. Materiały dźwiękowe może  odsłuchać w dowolnym dla niego czasie – podczas zakupów, na spacerze czy prowadząc samochód. A kiedy odbiorcy dodadzą Twój kanał do subskrybowanych, masz też możliwość sprawdzenia, jakie inne podcasty go interesują. Co ważne – do słuchania audycji internet jest niezbędny, a zbyt wolne połączenie sieciowe może być sporym utrudnieniem w odtwarzaniu dość ciężkich plików. 

2. Lepsza organizacja

Czasem poprzez podcast możesz przekazać, co masz do powiedzenia np. swoim pracownikom – firmowe szkolenie w takiej formie sprawia, że nie musisz organizować spotkania, gromadzić wszystkich w jednym miejscu. Wystarczy, że pracownicy w dogodnym dla siebie terminie wysłuchają nagrania, które prześlesz im np. w linku. 

3. Nagrywać każdy może

Czy tworzenie podcastów może być proste? Tak! Pod względem technicznym potrzebujesz jedynie komputera lub smartfonu, oprogramowania do nagrywania (np. bezpłatne: Audacity lub Free Audio Editor) i sprawnego łącza. Kiedy zależy Ci na udostępnianiu audycji szerokiemu gronu słuchaczy, możesz skorzystać z popularnych platform (np. Spreakera, który po wrzuceniu pliku dźwiękowego i opisu udostępni za Ciebie podcast na wszystkich popularnych kanałach, w tym na Spotify).

Ważne: 

Fani podcastów to też koneserzy świetnego brzmienia, dlatego jakość audio musi być naprawdę wysoka. Jeśli poważnie myślisz o systematycznym nagrywaniu podcastów, zainwestuj w dobry mikrofon. 

 4. Przewaga nad video

O ile patrzenie w ekran komputera i smartfona angażuje odbiorcę niemal całkowicie, o tyle słuchanie podcastu umożliwia łączenie przyjemnego z pożytecznym.  Coraz więcej osób mówi o zmęczeniu ekranami, potrzebie odpoczynku od social mediów. Podcast daje im możliwość mobilności – można go słuchać, spacerując na łonie natury czy w trakcie jazdy rowerem.  

5. Podcasty uczą i bawią

To jedna z ich kluczowych zalet. Ty jako marka / ekspert prowadzący audycję budujesz odpowiedzialny, profesjonalny wizerunek firmy. Przykład? Prowadząc sklep odzieżowy możesz postawić na podcasty edukujące o tematyce modowej, zapraszać znane influencerki, projektantów czy producentów odzieży, rozmawiając np. o odpowiedzialnym dobieraniu garderoby czy edukując o dobrych składach materiałów. 

Garść inspiracji

Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, na pewno wciąż potrzebujesz się rozwijać i edukować. Poniżej przedstawiamy 5 wartościowych podcastów, z których wyciągniesz wiele cennych wskazówek na temat trendów sprzedażowych, psychologii biznesu, reklamy czy budowania marki: 

  1. Mała wielka firma – podcast Marka Jankowskiego, w którym goszczą znane w świecie marketingu internetowego nazwiska. 
  2. MoND – Marketing oparty na danych – prowadzący, Sebastian Suma wyciąga ze swoich gości, uznanych ekspertów, konkretne wskazówki i dane przydatne w prowadzeniu m.in. e-commerce.
  3. Podcast Prawo dla kreatywnych, prowadzony przez popularnego w sieci radcę i blogera Wojciecha Wawrzaka.  
  4. Znana marka online – podcast prowadzony przez Joannę Ceplin, ekspertkę od komunikacji marki w social mediach. 
  1.  Podcast Michała Szafrańskiego Więcej niż oszczędzanie pieniędzy – o finansach, zarządzaniu i wartościach w biznesie. 

Podsumowanie

Pomimo rosnącej popularności podcastów, wciąż niewiele marek decyduje się na tę formę marketingu internetowego. Wykorzystaj tę niszę! Odbiorcy uwielbiają ten format także z innego powodu – podcasty zazwyczaj są darmowe i nie ma w nich nachalnej reklamy (jak w radio). Dzięki eksperckim nagraniom audio wyróżnisz się na tle konkurencji, zwiększysz świadomość marki i wykreujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.