Jak współpracować z influencerami?

Katarzyna Pura Influencer Marketing

Współpraca z influencerami wciąż wzbudza wiele emocji. Informacje o ogromnych wynagrodzeniach, problemy z dokładną analizą statystyk, zbyt duża ilość niejawnych współprac i zły odbiór takich działań – to kilka z wielu tematów, które spędzają sen z powiek marketerom oraz markom, które decydują się na działania w zakresie influencer marketingu.

Moc influence marketingu

Od dziesięcioleci firmy korzystają z usług sławnych osób, aby reklamować swoje produkty. Zjawisko to możemy obserwować praktycznie od momentu powstania prasy i telewizji, więc nie jest to coś zaskakującego – tworzenie relacji i popytu nie jest niczym nowym. Statystyki są bezlitosne – influencer marketing gwarantuje 11 razy większy współczynnik ROI niż w przypadku standardowych działań marketingowych. Dzisiejsi klienci zdecydowanie wolą autentyczność niż tradycyjne, mocno wyreżyserowane reklamy. Konsument chce żywych opinii, ocen i referencji od osób, które zna bądź kojarzy (nawet online). 

Zaskakująca informacja na temat ukrycia polubień przez Instagram spowodowała duże zamieszanie wśród branży marketingowej oraz influencerów. Większość przewidywała koniec “siły” zasięgowej twórców oraz stopniowe zmniejszenie społeczności skupionych wokół danego profilu. Z drugiej strony, ta informacja popchnęła wielu marketerów w kierunku dokładniejszej analizy innych danych niż polubienia – ruchu na profilu, konwersji oraz współczynnika zaangażowania. Obserwując bieżące działania największych marek oraz twórców można zauważyć, że wiele się nie zmieniło, a influencer marketing stale przybiera na sile.

Nie jesteś przekonany do influencer marketingu? Niech przemówią liczby:

  • 70% nastoletnich subskrybentów YouTube przyznaje, że bardziej wierzy influencerom niż często wykorzystywanym w kampaniach reklamowych celebrytom;
  • 89% marketerów twierdzi, że ROI uzyskiwany z influencer marketingu jest większy niż inne kanały marketingowe;
  • 49% konsumentów polega na poleceniach twórców, których obserwują;
  • 86% kobiet szuka rekomendacji zakupowych w social mediach;
  • 57% marek związanych z branżą fashion decyduje się na współpracę z influencerami.

Wpływ influencerów na decyzje zakupowe klientów

Zrozumienie psychologii procesu, w jaki sposób influencerzy mają wpływ na decyzje zakupowe może okazać się kluczowe. Twórcy w tym przypadku są “osobami trzecimi” pomiędzy marką a konsumentem, ponieważ są w stanie stworzyć relację i utrzymywać łączność ze sprzedażą. Dobrze dobrani influencerzy oraz inteligentnie prowadzona kampania może przynieść szereg korzyści – budowanie świadomości marki, budowanie zaufania klienta, a także zapewnienie obiektywnego obrazu produktów lub usług.

W jaki sposób influencerzy wpływają na zachowania klientów? 

  • budują zaufanie odbiorców do marki – przy dobrze dobranej osobie promującej produkt lub usługę można zbudować zaufanie do produktu, ludzie szanują rekomendacje ulubionych twórców;
  • efektywnie docierają do wybranego targetu – nie musisz wydawać dodatkowych środków na testowanie i znajdowanie odbiorców – dobrze dobrany influencer dotrze do wybranej przez Ciebie niszy lub grupy skupionej wokół danego tematu;
  • tworząc atrakcyjny content pracują nad prestiżem marki – dobry influencer jest w stanie zapewnić treści wysokiej jakości, często też wraz z opracowaniem koncepcji całej współpracy (co więcej, content zapewniany przez influencera może znacznie ożywić Twoje standardowe publikacje);
  • zwiększają świadomości marki – działanie marketingowe współpracującego twórcy mogą znacznie wpłynąć na zasięg marki oraz pozycję w świecie online.

Dobra praktyka: 

Coraz więcej marek decyduje się także na współprace długofalowe – jednorazowe wpisy marketingowe nie wywołują już takiego wpływu na konsumenta i nie mają siły sprzedażowej. Długofalową współpracę zdecydowanie poprawiają odbiór danej marki – budują zaufanie, pracują nad zwiększeniem rozpoznawalności marki oraz w dobrym świetle stawiają obie strony – twórcę oraz markę (wiadomo, że jest to szczera opinia oparta na np. ciągłym użytkowaniu produktu).

Jak wybrać dobrą osobę do Twojej kampanii? 

To chyba kluczowy moment całej współpracy. Najważniejszą kwestią jest spójność wizerunku influencera i Twojej marki – np. w przypadku produktów dotyczących fitnessu i zdrowego odżywiania osoba, która preferuje styl życia “kanapa, Netflix & chill” nie będzie wiarygodna – nie trafisz do odbiorców swojego produktu, nie zbudujesz relacji, a także taka współpraca może negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Bardzo dobrze działają współprace, które wynikają z “naturalnej” relacji – influencer używa Twojego produktu, pokazuje go jako rekomendację z własnej woli, szczerze i regularnie go używa. Dlatego warto na bieżąco obserwować to, co dzieje się w sieci.

Niestety w przypadku nawiązywania współpracy trzeba uważać na osoby, które masowo poszukują nowych firm do współpracy, a czasami nawet bezpośrednio zwracają się do marek z prośbą o współpracę publicznie – warto przez dłuższy czas przyjrzeć się działaniom takiej osoby zanim podejmie się ostateczną decyzję. Trzeba także zweryfikować poprzednie współprace danego twórcy – czy udostępniane treści były dobrze opracowane, czy zawierały odpowiednie elementy, czy był to sposób realizacji, który jest zadowalający. Analiza statystyk jest kluczowa – czy liczba osób, do których potencjalnie możesz dotrzeć za pomocą bazy danego influencera jest odpowiednia? Szczególną uwagę trzeba tutaj zwrócić na osoby ze sztucznie podbitymi statystykami – polubienia i obserwatorów można kupić w ciągu kilku minut, natomiast współczynnika zaangażowania już nie. 

Dobra praktyka: 


Warto zwrócić uwagę na mikroinfluencerów. To osoby o mniejszym (często skupionym wokół konkretnej niszy) zasięgu. Tacy influencerzy mogą okazać się nie tylko bardziej przystępni cenowo, a także mogą udostępniać bardziej ukierunkowane treści. Jeżeli nie masz dużego budżetu i dopiero zaczynasz działania związane z influencer marketingiem – może być to dla Ciebie świetne rozwiązanie!

Ile kosztuje współpraca z influencerem?

Kolejnym kluczowym pytaniem jest to o koszty. Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi (może to być od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych). Koszt prowadzenia takich działań zależy naprawdę od wielu czynników, np:

  • ilości publikacji,
  • kanałów, na których będą pojawiać się treści,
  • ilości obserwujących oraz zaangażowania pod postami,
  • rodzaju współpracy (jednorazowa/długofalowa),
  • rodzaju wynagrodzenia (jednorazowy, rozliczenie CPS, inne).

W momencie, gdy uwzględni się te wszystkie kwestie można będzie lepiej oszacować koszt w jakim powinny zamknąć się działania. Kierowanie się ogólnymi wytycznymi i widełkami, które można znaleźć w sieci jest bezcelowe – przekrój jest bardzo szeroki. W przypadku wyceny współpracy warto też zwrócić się do agencji, która posiada doświadczenie w takich działaniach.

Jakie kanały dystrybucji wybierać?

Jeżeli zdecydujesz się na działania w zakresie influencer marketingu, warto na początek postawić na działania skierowane na Instagram oraz YouTube. Te kanały obecnie są identyfikowane jako najskuteczniejsze i to nich warto się skupić.

Główne platformy mediów społecznościowych coraz bardziej koncentrują się na twórcach zamiast tradycyjnych reklam, a ich nowe funkcjonalności mocno to podkreślają (np. TikTok). Influencerzy, dzięki odpowiednio dobranym działaniom, mogą przynieść wiele korzyści dla Twojej firmy – a zakres pozytywów zwiększa się z dnia na dzień. Należy pamiętać o wszystkich zasadach dotyczących przejrzystości działań marketingowych i zachowaniu autentyczności – dzięki temu Twoje kampanie z pewnością przyniosą sukces.