Live’y sprzedażowe – dlaczego warto je prowadzić?

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Zakupy podczas transmisji live to trend, który zadomowił się w Polsce na dobre już kilka lat temu. Dlaczego zarówno sklepy, jak i klienci pokochali tę formę zakupów? Tego dowiesz się z artykułu!  

Live sprzedażowy umożliwia markom sprzedaż za pośrednictwem formatu video. Kupujący mają okazję zobaczyć produkt bliżej, niż jest to możliwe w tradycyjnym sklepie online. Sprzedawcy pokazują produkty na sobie, przybliżają do kamery, niejednokrotnie opowiadając o nim interesujące historie. Klienci pokochali ten format zakupów, bo mogą zadawać pytania i szybko uzyskiwać odpowiedzi od sprzedawcy. Znacznie skraca to dystans między marką a odbiorcą. Dlatego jeśli prowadzisz swój sklep (np. w branży modowej), warto rozważyć live’y sprzedażowe w swojej strategii marketingowej. 

Live sprzedażowy – jakie korzyści przynosi markom?  

1. Zmniejszenie dystansu na linii klient – firma

Nie od dziś wiadomo, że budowanie zaufania do marki to ważny aspekt w działaniach marketingowych. Jak więc zmniejszyć dystans z klientami i zdobyć ich zaufanie? Pomyśl o live’ach sprzedażowych. Szczególnie wtedy, gdy prowadzisz sklep z odzieżą, dodatkami, obuwiem czy meblami. Internauci uwielbiają oglądać charyzmatycznych sprzedawców, wchodzić z nimi w interakcje i spotykać się na żywo. To dobra droga do budowania lojalności – jeśli zrobisz dobre wrażenie, klienci będą chcieli wracać. Zaplanuj więc regularne live’y, na które będziesz zapraszać swoich odbiorców. 

live sprzedażowy
źródło: https://www.facebook.com/groups/transmisjesprzedazowe/?locale=pl_PL

2. Live’y sprzedażowe przyspieszają decyzje zakupowe

Sam fakt, że live’y są oglądane w grupie, skraca czas decyzji. Dlaczego? Bo w czasie rzeczywistym widzimy, jak wielu innych klientów decyduje się na zakup (np. poprzez pozostawienie komentarza), dlatego sami zastanawiamy się krócej. Ponadto – łatwiej o zakup,  gdy widzimy produkt na żywo, a osoba prowadząca transmisje przekonuje nas swoją aparycją i storytellingiem. Możemy też uzyskać odpowiedzi o produkty w czasie rzeczywistym, co także wspiera proces decyzyjny.

3. Transmisje live budują świadomość marki 

Regularne transmitowanie na żywo może być jednym z wyróżników Twojego sklepu. Wyobraź sobie dwóch podobnych sprzedawców: obaj oferują ten sam asortyment – modne sukienki. Pierwszy z nich regularnie transmituje live, drugi nie robi tego wcale. Różnica między nimi polega na tym, że pierwszy sprzedawca ma bardziej elastyczną strategię sprzedażową i jest otwarty na wzmacnianie doświadczeń zakupowych czy bycie blisko swoich klientów. W ostatecznym rozrachunku kupujących bardziej będzie przyciągał sprzedawca numer jeden – szczególnie w momentach, gdy nie będą mieli czasu na tradycyjne zakupy offline lub poszukiwania produktów w sklepie internetowym. 

live sprzedażowy
źródło: Unsplash

4. Transmisje sprzedażowe: zbierasz cenne opinie!

Wykorzystaj fakt, że klienci podczas transmisji są bardzo aktywni i włączają się do rozmowy. Zadawaj pytania o preferencje produktowe. Pytaj też o to, jaki temat kolejnego live’a byłby dla nich najbardziej atrakcyjny (transmisje live jak wiesz, mogą oscylować wokół konkretnych tematów, np. wszystko po 39 zł / sukienki na lato / ubrania z Włoch). Zdobyty feedback możesz wykorzystać w swojej strategii marketingowej.

5. Zakupy live a efekt FOMO

Live’y sprzedażowe przyciągają klientów, ponieważ ludzie uwielbiają się spotykać. Live podbija uczucie, że uczestniczą w czymś niepowtarzalnym, a nawet… ekskluzywnym. Decyzje zakupowe napędza też efekt FOMO (strach, że coś na omija) – kupujemy więc pod presją czasu. Sama myśl że np. ubrania są prezentowane dosyć szybko, a sprzedawca dynamicznie przechodzi do kolejnych przedmiotów, przyspiesza decyzję o kupnie. 

Wskazówka na koniec: każdy live trzeba odpowiednio zaplanować – kompleksowy poradnik, jak to zrobić przeczytasz na naszym blogu. Pamiętaj, że dla większych zasięgów warto transmitować w kilku kanałach jednocześnie (np. na Facebooku i dedykowanej do tego platformie streamingowej, np. biore.pl). Dedykowane pod transmisję live portale zapewniają dziś liczne udogodnienia: oprócz oglądania transmisji live zyskujesz możliwość wrzucenia produktów do koszyka, czy sortowania ich po kategoriach i dostępności.