Jak dobrze wybrać kanały social media dla Twojej marki?

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Istnieje kilka  kryteriów, które powinieneś sprawdzić, zanim dobierzesz właściwe dla swojej marki kanały social media. Trafienie do odpowiedniej publiczności to nie wszystko – sprawdź, jakie jeszcze warunki dopasowania marki do kanału są istotne.

Osoby odpowiedzialne za marketing firmy nieraz stają przed trudnym wyborem kanałów social media: często pierwszą, naturalną decyzją jest założenie fanpage’a lub firmowego Instagrama, co natomiast z LinkedInem, Twitterem, Pinterestem czy TikTokiem? Czy obecność tam jest wskazana, a może będzie tylko zabierać czas, który można byłoby wykorzystać na inne działania marketingowe? 

Poznaj najważniejsze kryteria dopasowania social mediów do marki:

Grupa docelowa

To najbardziej oczywiste i kluczowe kryterium. Kiedy masz zdefiniowaną grupę klientów (np.  na podstawie kupujących Twój produkt/usługę), decydujesz o najbardziej odpowiednim medium. Przykładowo, jeśli chcesz trafić do managerów i kadry zarządzającej, dobrą drogą będzie firmowy profil na LinkedInie (pomimo, że nie zrzesza on w Polsce tak wielu osób jak np. Facebook). Jeśli natomiast odbiorcami Twojej marki są młode dziewczyny (uczennice, studentki) podążające za trendami, warto pomyśleć o koncie na Instagramie i TikToku.

Kryterium wielkości kanału

Możesz skupić się także na wielkości serwisów (czyli miesięcznej liczbie aktywnych użytkowników w danym kanale).  Jeśli chodzi o social media w Polsce,  “prym wiedzie YouTube, z którego korzysta 92,8% użytkowników internetu, za nim plasują się:

Facebook (89,2%), 

Messenger (76,5%), 

Instagram (60,6%) 

WhatsApp (48,2%). 

Twitter (37,5%), 

Snapchat (28,9%),

TikTok (28,6%)

LinkedIn (24,6%)” (źródło: Social media w Polsce – 2021 – raport). 

Możliwości reklamowe 

zwróć uwagę czy i jakie możliwości reklamowe są obecne w danym serwisie. Narzędzia reklamowe w kanałach social media są zróżnicowane, a oferowane rozwiązania reklamowe bardzo bogate. Pamiętaj, że reklamę w social mediach od reklamy w TV lub radio odróżnia możliwość wchodzenia w interakcje. Promowany na Facebooku post może być np. krytycznie skomentowany, ale też: może uzyskać polubienia i udostępnienia. 

Analityka

Przy doborze odpowiednich social mediów dla naszej marki sprawdźmy także możliwości pomiaru wpływu działań organicznych i reklamowych na użytkowników danego kanału. Sprawdźmy ponadto przełożenie obecności w kanale na działania sprzedażowe i wzmacnianie wizerunku. Co jest ważne z naszego punktu widzenia? Na pewno dane statystyczne udostępniane przez poszczególne serwisy, informacje analityczne i te dotyczące efektywności naszych działań promocyjnych.    

Analiza konkurencji

Sprawdź, na jakich kanałach działa Twoja bezpośrednia konkurencja. Możesz wytypować 5-10 marek, które profilem działalności są Ci bliskie i przyjrzeć się ich działaniom. Sprawdź, na jakich kanałach działają, jakimi treściami się dzielą, jak wiele osób ich obserwuje, jaki jest ich ton komunikacji itd. 

Sprawdź możliwość automatyzacji działań

Planowanie publikacji w harmonogramie social media to spore ułatwienie i oszczędność czasu. Dla przykładu: połączenie kont na Facebooku i Instagramie pozwala Ci na łatwe planowanie i crosspostownie, jak również szybkie zarządzanie wiadomościami prywatnymi. Dlatego kryterium planowania postów z wyprzedzeniem też może być ważne przy wyborze kanału – na pewno jednak nie jest kluczowe. 

Pamiętaj, by kanały social media wybrać z głową – obecność w absolutnie każdym serwisie jest nie tylko nieopłacalna (pomyśl, jak wiele czasu ty lub twoi pracownicy stracicie na przygotowanie kreacji graficznych i contentu do publikacji), ale też szkodliwa. Wyobraź sobie, że swoje treści kierujesz do nieodpowiedniej grupy odbiorców: np. publikacje, które powinny być kierowane do managerów na LinkedInie zaczynasz publikować na TikToku – narażasz się na szkodliwe komentarze młodej społeczności, która natychmiast wyczuje sztuczność.