Instagram Live – zobacz, jak wykorzystać go w swoim biznesie!
Instagram live, czyli transmisja na żywo, pozwala wchodzić w interakcje z odbiorcami, zbierać feedback, zrobić relację z firmowego eventu i pokazać ludzką stronę marki. Sprawdź, jak przygotować swój live na Instagramie!
Aby uruchomić Instagram live, wystarczy, że otworzysz aplikację i wybierzesz przycisk “Live”. Twoja transmisja w czasie rzeczywistym uruchomi się w bardzo prosty sposób. Niektóre osoby publiczne lub marki preferują spontaniczne live’y z serią pytań i odpowiedzi (np. Agata i Piotr Rubikowie), inni – wolą przygotowywać się do nich dłużej. Z tego wpisu dowiesz się, co warto przygotować przed transmisją na żywo.
Live na Instagramie – jakie są zalety tego formatu?
Przede wszystkim interakcje z obserwatorami w czasie rzeczywistym. Chat na żywo to miejsce na zadawanie pytań, na które możesz na bieżąco odpowiadać jako marka. Ta forma komunikacji pomaga Ci zebrać cenny feedback na temat produktów i usług, jakie oferujesz. Dzięki live’om pokazujesz “ludzką”, bardziej przystępną twarz marki. Możesz też pokazać proces tworzenia swoich produktów – jak np. robi na swoim Instagramie marka meblowa Minko.
Nie zapominajmy też o możliwościach sprzedażowych! Już od kilku lat temat live’ów sprzedażowych w social mediach cieszy się ogromną popularnością. Taka forma jest lubiana przez odbiorców (szczególnie kobiety). Dlaczego? Bo bez wychodzenia z domu czy rejestrowania się w sklepach internetowych mogą obejrzeć na żywo produkty (najczęściej ubrania, buty lub biżuterię) i za pomocą jednego komentarza je kupić/zarezerwować. Live sprzedażowy często cechuje też charyzmatyczna osoba prowadząca, która potrafi ciekawie opowiadać o produkcie, pokazać go na sobie czy zaangażować widzów do interakcji.
Jak zrobić live na Instagramie?
W przeciwieństwie do stories czy postów, live dzieje się tu i teraz, nie ma więc możliwości edycji czy powtórki, dlatego możesz pójść na żywioł lub… mądrze się przygotować. Oto kilka wskazówek na start:
- Sprawdź / uruchom Instagram live na koncie testowym, aby upewnić się, że znasz wszystkie funkcje.
- Przygotuj się technicznie – wybierz profesjonalne, jednolite tło (np. białą ścianę).
- Jeśli transmitujesz w dzień, ustaw się twarzą do okna. Przydatny będzie też statyw: ustaw telefon tak, by Twoja twarz była na przeciwko oraz w centrum ekranu.
- Poinformuj obserwujących z wyprzedzeniem i temacie live’a (spróbuj użyć naklejki odliczania w relacjach lub opublikuj post na swoim kanale na Instagramie). Na pewno warto będzie wykorzystać w tym celu Stories czy Reels.
- Bazuj na notatkach – stworzenie planu ramowego transmisji sprawi, że nie pominiesz niczego, o czym chcesz powiedzieć obserwatorom.
- Regularność: po pierwszej transmisji na żywo spróbuj nadawać o określonych porach dnia/tygodnia, aby Twoi widzowie wiedzieli, kiedy mogą Cię oglądać.
- Jeśli uważasz, że live niesie wartość, zapisz go na swoim feedzie, aby inni mogli obejrzeć video z odtworzenia.
Instagram live – skąd brać pomysły?
Kiedy jesteś już technicznie przygotowany, zadbaj o interesujący temat spotkania. Poniżej wrzucamy kilka pomysłów na Twój live na Instagramie:
- Zorganizuj sesję Q&A – możesz ogłosić na Stories, że planujesz live w tym temacie i zostawić obserwatorom okienko do zadawania pytań. Możesz także zebrać najczęściej zadawane pytania w komentarzach w Twoich social mediach. Odpowiedzi live będą formą docenienia zaangażowania fanów, pokażą też, że jesteś zaangażowany we wszystko, co ich dotyczy/ interesuje.
- Pokaż relację z eventu lub premiery. Możesz zrobić transmisję prosto z siedziby firmy, dzieląc się też mniejszymi uroczystościami: urodzinami pracownika, powstaniem nowej linii produktów czy obchodzenia ważnej rocznicy.
- Masz do ogłoszenia ważne zmiany w firmie, wprowadzenie nowego produktu czy partnerstwo z inna marką ? Zrób o tym live!
- Zaplanuj cykl wywiadów na żywo – przygotuj tematykę związaną z Twoją branżą – np. beauty i postaw na gości, którzy są cenionymi specjalistami. Wiele marek kosmetycznych zaprasza do rozmów kosmetologów, dietetyków, wizażystów czy wyspecjalizowanych influencerów. Taki zabieg pomoże Ci też przyciągnąć do konta nowych followersów. Ciekawym zabiegiem może być też zaproszenie do rozmowy fanów i obserwatorów, którzy są zaangażowani na Twoim kanale.
Na koniec wspomnę jeszcze, że live na Instagramie to świetna opcja na zwiększenie wykrywalności Twojego konta. Za każdym razem, gdy transmitujesz na żywo, Twoi obserwatorzy otrzymają o tym powiadomienie w aplikacji, a “podświetlone kółeczko Stories” przenosi się na początek kanału Instagram Stories.
Ważna wskazówka:
Nadawaj wtedy, gdy Twoi fani są najbardziej aktywni na Instagramie. Jak dowiedzieć się, która godzina jest najbardziej optymalna? Przyjrzyj się swoim statystykom; na karcie Odbiorcy znajdziesz informacje o tym, kiedy Twoi obserwatorzy są najbardziej aktywni online, z podziałem na dni tygodnia i pory dnia. Zawsze też możesz zapytać o preferencje swoich obserwatorów na Stories, dodając okienko lub ankietę z kilkoma opcjami godzinowymi.