Czym jest user generated content? Oto korzyści, które przyniesie Twojej marce

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Dlaczego warto go uwzględnić w strategii firmy? Jakie korzyści przynoszą nam treści tworzone przez autentycznych użytkowników – o tym przeczytacie w poniższym artykule.

Zacznijmy od definicji – user generated content to, mówiąc najprościej treści generowane przez użytkowników (UGC). Mogą mieć dowolną formę – w sieci funkcjonują np. jako teksty, obrazy, recenzje czy filmy. Co najistotniejsze, wartość polega na tym, że tworzą je ludzie, a nie marki, dlatego są postrzegane jako autentyczne i wartościowe. 

Często zdarza się natomiast, że marki wykorzystują powyższe treści w swojej komunikacji (np. na stronie www, kanałach social media, newsletterach) – bo to dzięki nim budują swoją wiarygodność (źródło).  

Powody, dla których warto promować UGC?

1. Autentyczność

Nasi klienci bardziej ufają postom tworzonym przez prawdziwych ludzi, bo odbierają je jako bardziej szczere i niewymuszone. Takie samo zdjęcie wykreowane i opisane przez markę nie wzbudzi analogicznych emocji, ponieważ z miejsca jest odbierane jako reklama. Jak wykorzystać zalety UGC w swojej komunikacji? Obserwuj, co się dzieje na Instagramie, być może pod hashtagiem z nazwą Twojej firmy kryją się ciekawe zdjęcia i posty? Odezwij się do ich autorów z prośbą o zgodę na publikację także na Twoich kanałach. 

2. Budujesz zaufanie do marki:

Wielu z nas przed złożeniem zamówienia czy skorzystaniem z usługi zazwyczaj sprawdza produkt lub firmę, czytając o nich opinie. Przykład? Osoby poszukujące salonu fryzjerskiego potrzebują czuć się komfortowo i bezpiecznie, powierzając swoje włosy nowemu fryzjerowi. Co może wzbudzić w nich to poczucie bezpieczeństwa? Na przykład instagramowy profil salonu, na którym widnieje mnóstwo zdjęć udanych metamorfoz (przed i po), zdjęć połączonych np. z cytatem zadowolonej klientki salonu (“Pani Patrycja wie, jak dobrać farbę do moich suchych i zniszczonych włosów, by osiągnąć efekt wow!”). Co ważne, klienci poszukujący salonów wchodzą także w profile klientów – więc, jeśli to możliwe, oznaczaj je pod swoimi postami.

3) Wspiera decyzje zakupowe

Wspomniane wyżej zalety UGC składają się także na tempo podjęcia decyzji zakupowych – jak podaje portal Businesswire.com, aż 80% badanych twierdzi, że user generated content ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Jak możesz wykorzystać to na Insta Stories swojej marki? Stwórz zapisaną relację “Wasze opinie”, do której będziesz podpinać wszystkie materiały video od osób, które poleciły Twoją markę lub produkt w relacjach. Taki trwały “album” będzie zawsze pod ręką, gdy osoba przeglądająca Twoje konto zechce upewnić się, czy warto dokonać zakupu. 

80

4) UGC potęguje efekt pożądania:

ludzie z natury bywają zazdrośni, stąd też podejmują decyzję na podstawie odczucia “też chcę to mieć” lub “też chcę tam być/wypoczywać/dobrze się bawić”. User generated content w formie zdjęć z użytkownikami/klientami świetnie sprawdza się np. w przypadku hoteli i restauracji – kiedy jeden z zagranicznych kurortów poleciła Blanka Lipińska, fani pisali w komentarzach, że koniecznie muszą się tam wybrać: 

5) Pamiętaj, że treści od użytkowników to nie tylko pozytywne opinie.

Wszystkie głosy krytyczne możesz jednak sprytnie wykorzystać – bo nawet negatywne recenzje są cenne! Mogą służyć jako wskazówki do ulepszania biznesu. Przykładowo, klienci wystawiają opinie na Pyszne.pl, że czas dostawy pizzy z Twojej restauracji jest zbyt długi. Być może powinieneś zatrudnić dodatkowego kierowcę lub postawić na firmę kurierską? Inny przykład? Podczas unboxingu paczki z Twoimi kosmetykami popularna instagramerka narzeka,  że pakując produkty zużyłeś masę papieru i folii? To także moment na refleksję. Pomyśl o preferencjach swoich odbiorców – jeśli faktycznie uwielbiają rozwiązania eko, może wszystkie paczki pakować w papier z recyklingu? Wprowadzając nowe rozwiązania pokazujesz klientom, że naprawdę liczysz się z ich głosem.

Jak szukać treści generowanych przez użytkowników?

Dedykowane narzędzia

Rozwiązań jest przynajmniej kilka – wzmianki na temat swojej marki możesz śledzić np. za pomocą narzędzia Brand 24 albo alertów Google. Jak to działa? Za każdym razem, gdy w sieci pojawi się jakaś wzmianka czy opinia na Twój temat, dostaniesz o tym powiadomienie na maila, lub – zobaczysz je w codziennych  raportach po zalogowaniu na swoje konto na Brand 24.

Hashtagi:

Jako marka możesz wykreować i promować swój własny – fani będą go używać w publikacjach na Instagramie, a Ty z łatwością odnajdziesz nowe treści, które go zawierają. Przykład? Popularny (ponad 13 tys. publikacji) i kojarzony także poza Instagramem hashtag #deezeegirl – łączący posty wszystkich fanek modnego obuwia ze sklepu DeeZee: 

Dyskusje

Gdzie mogą swobodnie dyskutować fani Twojej marki? Na przykład na firmowym blogu (pamiętaj o wtyczce Discus na WordPressie), pod postami na Facebooku lub na grupie FB (o zaletach jej prowadzenia przeczytasz tutaj). Obserwuj wszystkie komentarze, bądź przyjaznym moderatorem, który sprawnie reaguje na wszystkie głosy (także te negatywne).

 Współprace z influencerami

Recenzje na blogu, videorelacje, kreatywne fotografie i autentyczne historie zawarte w copy to tylko niektóre z form UGC, które możesz zyskać, wchodząc we współpracę z influencerami. Istotne jest, by pamiętać, że treści udostępniane przez twórców są ich własnością, więc musisz poprosić o zgodę na ich udostępnienie czy wykorzystanie na swoich kanałach (u większych twórców nieraz wiąże się to z dodatkową opłatą np. za udostępnienie wizerunku). Nie zapomnij również o podpisaniu autora z imienia i nazwiska, jak też o oznaczeniu jego konta.

Konkursy

Organizując zabawę z nagrodami na FB marki możesz w łatwy sposób zebrać cenny feedback od fanów. Wystarczy, ze przygotujesz odpowiednie pytanie konkursowe: np. Za co kochasz kremy XYZ? Produkty jakiej linii lubisz najbardziej i dlaczego? Lub: Co byś zmienił w obsłudze naszej restauracji, by mogła działać jeszcze sprawniej? Zebrane opinie będą swoistym drogowskazem do działań marki. Pamiętaj jednak, żeby dać coś w zamian. Przygotuj atrakcyjne zestawy nagród oraz regulamin, w którym dokładnie uwzględnisz zasady (także te o możliwości udostępniania opinii na Twoich kanałach social media).

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że user generated content to jedna z ważnych ścieżek do wykorzystania w strategii Twojej marki. To sposób na uwiarygodnienie, a co za tym idzie – zwiększenie sprzedaży. Pozwala też na dwutorową komunikację – jako marka pokazujesz, że liczysz się z głosem klientów, doceniasz ich opinie (np. udostępniając je), ale też przyjmujesz konstruktywną krytykę, by ulepszyć swoje usługi. 


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/kohai/footer.php on line 100

Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/kohai/footer.php on line 112