
Ciekawostki o współpracy z influencerami, o których mogłeś nie wiedzieć!
Z zainteresowaniem przyglądasz się kampaniom promocyjnym z influencerami, ale nie jesteś pewien, czy to coś dla Ciebie? Przygotowaliśmy kilka przydatnych ciekawostek!
Jak wiadomo, klienci bardziej ufają rekomendacjom influencerów, których na co dzień śledzą, niż tradycyjnym reklamom. Jeśli chodzi o tematykę, jaka jest poruszana na blogach i kanałach social media, może być bardzo szeroka: od wnętrz, lifestyle’u, beauty po podróże, parenting czy uprawę roślin lub… rodzinną hodowlę kur. Pole do wspólnych z influencerami działań promocyjnych jest więc bardzo szerokie.

O tym, jak przeprowadzić prawidłowy research i dobrać odpowiedniego influencera do charakteru i misji marki pisaliśmy już wcześniej. Dziś kilka ciekawostek z drugiej strony – zdradzimy Ci, jak twórcy dobierają sobie marki do współpracy. Prawdą jest, że ci zasięgowi, dbający o wizerunek influencerzy i celebryci bardzo uważnie podchodzą do kwestii nowych produktów do reklamowania.
Czego influencerzy zazwyczaj nie chcą reklamować?
- Produktów drogich (główna obawa: ich fanów nie stać na luksusowe produkty.)
- Wątpliwej jakości przedmiotów (np. ubrania o słabych składach, z poliestru; ściąganych z Chin “bubli”).
- Do niedawna też odmawiali promowania produktów “kontrowersyjnych” w stylu wibratorów, prezerwatyw, antykoncepcji (to zaczyna się już jednak zmieniać: ostatnio lubrykant na swoim Instagramie pokazywała np. Segritta).
- Gdy mowa np. o zabawkach dla dzieci, twórcy często mówią stanowcze nie dla plastiku i tandety, oraz tak dla surowców naturalnych oraz polskich producentów.
- Testowanych na zwierzętach, nieekologicznych produktów.
Cyferki – czy mają znaczenie?
Wielu klientów, którzy szukają influencerów do współpracy wciąż skupia się na zasięgowych kontach, upatrując w nich szansy na sukces kampanii. Natomiast ci bardziej świadomi klienci wiedzą, że zasięg to jeszcze nie wszystko. Czasem mniejsze konto oznacza większe zaangażowanie fanów pod postami, lepszą kulturę dyskusji i większe zaufanie do produktów, które twórca poleca. Ważna jest również na częstotliwość publikacji – nie chcemy płacić za akcję reklamową na koncie blogera, który ostatni raz publikował… 7 miesięcy temu.
Jakie są stawki za wynagrodzenia influencerów?
Najprościej byłoby napisać: to zależy. Wciąż z łatwością można znaleźć twórców, którzy godzą się na barter lub kilkaset złotych wynagrodzenia w zamian za pakiet działań (artykuł na blogu + linkowanie w social mediach). Natomiast fakt, że twórcy się profesjonalizują, a tworzenie w internecie przekuli w swoją pracę oznacza też konkretne stawki i cenniki. Planując budżet na influencerów można więc przyjąć widełki od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych.
Marki coraz częściej stawiają dziś na efemeryczne, tańsze reklamy na stories (potem takie filmiki mogą sobie przypiąć np. w wyróżnionej relacji “Mówią o nas” – jak zrobiła to np. marka Calluna Medica).
Ważne: im większy i bardziej rozpoznawalny twórca, tym bardziej restrykcyjnie dobiera sobie marki do współprac. O wiele dłużej też czeka się u nich na wolny termin publikacji. Warto pamiętać, że oddzielnej wycenie podlega np. zgoda na korzystanie z wizerunku blogera oraz licencja na wykorzystanie posta influencera w np. a Facebook Ads.
Jakie przeszkody stają na drodze współpracy z influencerem?
- To, że jest już ambasadorem innej marki i nie będzie już reklamował produktów z danej kategorii – np. kosmetycznej.
- Odległe harmonogramy – często popularni twórcy mają zaplanowane akcje z markami już na 2-6 mies. do przodu.
- Niektórzy twórcy trzymają się zasady, że nie opublikują więcej niż 2-3 wpisów sponsorowanych w miesiącu. Reszta treści stanowią wartościowe, niesponsorowane historie.
- Długie czekanie na odpowiedź z wyceną działań na kanałach influencera.
- Szanujący się twórcy nie wrzucają szybkich “polecajek” nawet na stories – potrzebują 2-3 tygodni na przetestowanie np. kosmetyków i wyrobienie własnej opinii. Zdarza się, że po etapie testów odmawiają zareklamowania czegoś, bo nie polecą tego z czystym sumieniem.
Składowe sukcesu kampanii z influencerem to nie tylko jego zasięg i siła przebicia, ale też:
- Cena produktu (fani potrafią się oburzać, gdy poleca im się zbyt drogie rzeczy).
- Jakość produktu (bywa i tak, że nawet najpopularniejszy celebryta nie obroni słabego produktu).
- Czy wcześniej produkt był już znany, czy niekoniecznie (trudno zbudować zaufanie do czegoś zupełnie nowego).
- Czy proces zakupowy po przekierowaniu na stronę sklepu jest łatwy i przyjemny?
- Opinie innych o danym produkcie.
- Przykładem bardzo świadomego i odpowiedzialnego podejścia do doboru marek do współpracy jest np. Ania Trawka z bloga nebule.pl:
Weryfikacja kont twórców i mierzalność efektów współpracy:
Na skuteczność kampanii z influencerami wpływa już sam etap rekrutacji twórców. Co ważne, nie może być ona podyktowana jedynie względami ilościowymi np. liczbą odbiorców czy zasięgiem twórcy. Bardzo istotny jest tu odpowiedni dobór osób, których sposób komunikowania, wizerunek, jakość treści oraz grupa odbiorców są bliskie i spójne z wizją marki.
Przy audytach kont influencerów korzystamy m.in. z narzędzi do weryfikacji takich danych jak: demografia, fałszywe konta obserwujących; przyrost osób, które followują konto; liczba kont, które w tym momencie dana osoba followuje.
Jeśli interesuje Cię usługa influencer marketingu dla Twojej marki, zapraszamy do kontaktu😉