7 rzeczy o algorytmie TikToka, o których mogłeś nie wiedzieć

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Prowadzisz firmę i z zaciekawieniem przyglądasz się działaniom innych marek na TikToku? Zastanawiasz się, czy pokazywanie tam swoich produktów to dobry pomysł? A może nie jesteś przekonany, czy Twoja grupa docelowa znajduje się wśród użytkowników tej aplikacji?

Przykłady marek na Tik Toku pokazują, że nawet najbardziej nietypowe branże mają szansę zaistnieć i przyciągnąć uwagę użytkowników tego medium. W rytmie roztańczonych muzycznych trendów swoje produkty pokazują producenci drewnianych zegarków, kosmetyków, sprzętu komputerowego czy nawet kolejek elektrycznych dla kolekcjonerów.

Aplikacja zdobyła ogromną popularność na świecie z kilku przynajmniej powodów:

1)     Nie trzeba być specjalistą od montażu wideo, by kręcić filmiki z naprawdę imponującymi efektami, dodawać napisy, filtry, zmieniać tempo czy wklejać do filmów zdjęcia bądź animacje.

2)     Na Tik Toku masz dostęp do popularnej muzyki – wszystkie najnowsze światowe hity w sposób legalny możesz podkładać pod swoje nagrania.

3)     Nie potrzebujesz zaawansowanego sprzętu, by nagrywać! Na początek wystarczy tylko Twój telefon! Z czasem możesz zaopatrzyć się także w lepsze oświetlenie, np. lampę ring (szczególnie przydatną, gdy pokazujesz np. filmiki makijażowe) – jej koszt to ok 120-150 zł zł.

TikTok Dobra faza

Dziś wyjaśnimy Ci, jakie treści TikTok premiuje. Które filmiki pojawiają się „na głównej”, czyli w sekcji „Dla Ciebie”, od czego zależy, czy Twój filmik stanie się trendem, który inni będą chcieli naśladować.

Ważne: Ze względu na zaawansowane algorytmy oparte na technologii maszynowego uczenia i sztucznej inteligencji, TikTok jest niezwykle skuteczny w przewidywaniu tego, czym zainteresuje się dany użytkownik. Silnik rekomendacji tworzy spersonalizowany kanał, który składa się z treści dostosowanych do każdego usera. (źródło)

1) Regularność

Nie zaskoczymy Cię pewnie, mówiąc, że ten kanał social media premiuje tych, którzy dodają swoje filmiki systematycznie. Topowi twórcy robią to codziennie, a nawet… 3-4 razy dziennie. Niektóre popularne konta publikują co kilka dni. Jak jednak znaleźć czas na stworzenie ciekawego nagrania i interesującego copy? Podobnie jak na Facebooku czy Instagramie, możesz już zaplanować swoje treści z wyprzedzeniem – wtedy, kiedy masz czas przygotować „zapas” postów. Jak to zrobić? Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto z komputera – z pozycji desktopu z łatwością wgrasz filmiki i copy, planując publikacje na dowolne terminy.

2) Długość wyświetlania filmików!

Algorytm TikToka premiuje te filmy, które użytkownicy oglądają do końca, jak też… wyświetlają kilkukrotnie (idealny przykład to tutoriale kulinarne, gdzie pewien proces jest pokazywany krok po kroku). Przepis na sukces? Zadbaj, by pierwsza scena filmu była maksymalnie wciągająca, zawierała intrygujący napis, który każe odbiorcy poczekać na „rozwinięcie akcji”. Idealny przykład? TikToki Michała Sadowskiego, najczęściej kręcone z drona: już w pierwszych scenach intrygują napisami, np. „Przejechałem tysiące kilometrów, by zrobić TO zdjęcie”. Od razu z zaciekawieniem czekamy na kolejne sceny, w których pokaże efekt końcowy, czyli np. zdjęcie z najwyższego budynku świata. Pamiętaj – czas wyświetleń nagrań to jeden z kluczowych punktów w algorytmie TikToka. Dlatego też z rozmysłem planuj każdą sekundę filmiku. Sztuką jest tu podzielenie się ciekawym contentem w bardzo ograniczonym limicie czasowym TikToka.

Michał Sadowski na TikToku

3) Filtrowanie na podstawie treści (Content-Based Filtering)

Algorytm TikToka szuka korelacji między podobnymi kreacjami video a kreacjami obejrzanymi już przez daną osobę w przeszłości. Podobieństwa w filmach są analizowane, następnie algorytm poszukuje dla nas contentu o podobnym przesłaniu/tematyce. Dlatego im więcej czasu spędzasz w tej aplikacji, tym bardziej Twoje konto wydaje się być skrojone na miarę Twoich upodobań.

4)  Udostępnienia i polubienia

Jak się pewnie domyślasz, TikTok, tak jak inne aplikacje, „nagradza’ większymi zasięgami te filmiki, które użytkownicy “lajkują” lub udostępniają dalej. Bardzo “pomocne” jest po prostu kliknięcie w prawym marginesie filmiku w ikonkę Messengera i wysyłanie zabawnych lub przydatnych nagrań do swoich znajomych. 

TikTok Zalando

5) Interakcje

Korzystaj z dostępnych funkcji TikToka. Nie bój się używać opcji: Nagraj duet (czyli np. klikając w filmik z Anią Lewandowską, możesz pokazać na swojej połowie ekranu, że właśnie robisz z nią trening). Możesz też skorzystać  z opcji ‘odpowiedzenia na czyjś komentarz. Interakcje z innymi użytkownikami to coś, co algorytm TikToka także premiuje.

6) Bądź w czymś pierwszy!

Nagrywaj pod aktualnie trendujące dźwięki (szukaj ich także w zakładce “Nowa muzyka”) oraz trendy: te najpopularniejsze znajdziesz na górze sesji “Odkryj”. Czasem fakt, że jako jeden z pierwszych dodasz filmik z popularnym trendem decyduje o tym, że znajdiesz się w Dla Ciebie.

Laurella na TikToku

7) Prowadź Live’y

Prowadzenie relacji na żywo także podbija Twoje zasięgi i pomaga wchodzić w interakcje z obserwującymi. Jest tylko jedno ograniczenie. Aby ta funkcja była dostępna dla Twojego konta na Tik Toku, musisz mieć przynajmniej 1000 obserwatorów i skończone 16 lat ?

Jakie działania punktuje TikTok? Każda kreacja video wiąże się z odpowiednimi reakcjami:

  •  “Recenzja ocena : 10 punktów
  •  Wskaźnik ukończenia : 8 punktów
  •  Akcje : 6 punktów
  •  Komentarze : 4 punkty
  •  Polubienia : 2 punkty” (źródło)

Gdy zakładasz konto na TikToku, już pierwszych 8 filmików, które obejrzysz pomaga tworzyć algorytmowi kolejne propozycje filmów do obejrzenia. Oglądając coś do końca, wchodząc w interakcję, podpowiadasz mu, co jest dla Ciebie interesujące.

Pamiętaj też, że dla TikToka bardzo ważne jest utrzymanie uwagi widza i jego satysfakcja. Im bardziej trafne będą dobierane przez algorytm filmy, tym chętniej i częściej (z założenia) użytkownicy będą odwiedzać aplikację (źródło).