Sprawdź, czym jest content efemeryczny w social media!

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Treści efemeryczne widoczne tylko przez krótki czas, to interesująca i wartościowa forma kontaktu z odbiorcami. W tym wpisie przedstawię Ci bliżej ideę contentu efemerycznego. 

Istnieje co najmniej kilka form contentu efemerycznego. Na początek wyjaśnię jego definicję. Są to treści w dowolnym formacie, które znikają po pewnym czasie – np. po 24 godzinach. Idealnym przykładem są Stories na Instagramie czy relacje na Facebooku. Zaliczymy tu wiele form: video, gify, obrazy, tekst, który jest dostępny  tylko 24 godziny. W przeciwieństwie np. do postów “stałych” na Instagramie czy Facebooku, treści efemerycznych nie można ponownie znaleźć na platformach mediów społecznościowych. 

Psychologiczny aspekt atrakcyjności contentu efemerycznego

Istnieje psychologiczne uzasadnienie, dlaczego odbiorcy tak chętnie reagują na znikające treści. Działa tu efekt FOMO – czyli strachu przed tym, co nas omija. Na tej zasadzie działa popularność treści efemerycznych. Format bazuje na strachu przed przegapieniem czegoś ważnego, stąd szybsze reakcje i chęć angażowania się w treści. Sam fakt, że Stories zniknie jutro skłania odbiorców do klikania w podświetlone kółeczko i sprawdzenia, co dzieje się aktualnie u osoby, którą obserwują. 

Jest jeszcze jeden psychologiczny aspekt, który “podbija” atrakcyjność tych treści – to czynnik ludzki. Stories zazwyczaj są nagrywane spontanicznie, tu i teraz, ma bardziej osobisty ton. Dlatego są odbierane jako autentyczne, można się z nimi łatwiej zidentyfikować. 

content efemeryczny

Treści efemeryczne – ważne wskazówki

Mam dla Ciebie kilka ważnych wskazówek, jak tworzyć np. Instagram Stories, czyli content efemeryczny, który angażuje. Po pierwsze, bądź konsekwentny – ustal kierunek tematyczny – możesz zaplanować stałe cykle: np. stories sprzedażowe we wtorki, stories z promocją tygodnia we czwartek, a stories edukacyjne w inne dwa dni tygodnia. Pozostałe dni zapełnisz np. treściami bardziej lifestyle’owymi (np. pokazaniem backstage’u). Pamiętaj, że gdy zakomunikujesz publiczności stałe cykle tematyczne, trzeba będzie konsekwentnie się ich trzymać – nagłe zmiany mogą zniechęcić Twoich followersów. 

Bądź autentyczny

Jeśli prowadzisz np. sklep i aktywnie działasz w mediach społecznościowych, postaw na autentyczność. Odbiorcy kochają, gdy marki pokazują “ludzką twarz”. Taką autentyczność i nieformalny klimat można stworzyć właśnie na Stories. Poinformuj klientów, jak wygląda codzienne życie Twojej firmy, czym się ekscytujesz, z jakimi wyzwaniami się mierzysz. To pokazuje, że za Twoją firmą stoją ludzie i informuje klientów, że kupują od ludzi 😉 

Content efemeryczny angażuje Twoją publiczność

Jedną z najpotężniejszych funkcji publikacji efemerycznych na Instagramie jest możliwość dodawania ankiet, zadawania pytań czy interakcji z naklejkami, co daje odbiorcom możliwość interakcji z treścią i zwiększa zaangażowanie.

Korzystając z funkcji na żywo na Instagramie, możesz także organizować sesje pytań i odpowiedzi ze swoimi odbiorcami lub publikować treści, o które wcześniej prosili użytkownicy. Tworzy to dwukierunkową rozmowę z klientami, która może być dla Ciebie doskonałym źródłem informacji i dać odbiorcom do zrozumienia, że ​​ich słuchasz.

Treści efemeryczne: możliwość aktualizacji

Właśnie pojawiła się nowa promocja w Twoim sklepie? A może zaplanowałeś spontanicznego live’a dotyczącego nowości w asortymencie sklepu? Poinformuj o tym w czasie rzeczywistym. Treści efemeryczne dają Ci możliwość szybkiego aktualizowania takich informacji. Dobrym przykładem są tu salony beauty, które wrzucają na Stories komunikaty dotyczące wolnych miejsc na zabiegi. Klientka zrezygnowała z zabiegu? Na stories poinformujesz, że masz dziś wolne miejsce – kto pierwszy, ten lepszy! 😉

Dlaczego content efemeryczny jest atrakcyjny dla marek?

Bo idealnie pasują do świata ludzi zabieganych. Brak czasu sprawia, że internauci uwielbiają krótsze, skondensowane formy contentu. Sprzedaż przez Stories? Tak! Możesz wykorzystać elementy interaktywne (link, ankietę, naklejki), by pomóc podjąć spontaniczną decyzję zakupową. 

3 marki, które wykorzystują treści efemeryczne:

  • Nike: marka ogłosiła premierę nowego modelu butów do biegania Nike React Infinity 3 (czerwiec 2022) właśnie na Stories.
  • DeeZee i ankiety na Stories: ta marka słynie z bardzo dobrej komunikacji z odbiorcami. Po mistrzowsku wykorzystuje w swoim Stories wszystkie interaktywne elementy: od ankiet, poprzez naklejki, suwaki i odliczanie do premiery.
  • Krowarzywa: to marka, która docenia swoich klientów – zobacz, w jaki sposób udostępnia u siebie stories innych osób!

Jak widzisz, treści efemeryczne mają wiele zalet: są autentyczne, nie wymagają dużego nakładu pracy, wyzwalają w ludziach pozytywne i spontaniczne reakcje. Warto więc zaplanować tego rodzaju content w swoich działaniach marketingowych.