Social media – jak promować tam firmę?

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Jeśli właśnie stoisz przed wyborem kanałów social media dla swojej marki, zacznij oczywiście od strategii. To dzięki niej wyznaczysz cele, ustalisz styl, kanały komunikacji oraz poznasz swoich odbiorców i przeanalizujesz działania konkurencji.

Zanim wybierzesz, gdzie się promować… pomyśl, do kogo Twoja marka chce ze swoim przekazem trafić.

Zanim wybierzesz idealnie dopasowane do Twojego biznesu kanały social media, ustal, kim jest Twoja grupa docelowa!  Jeśli sprzedajesz drogie auta, Twoją klientelą są raczej zamożne, aktywne zawodowo osoby 30+. W takim przypadku niekoniecznie dobrym rozwiązaniem będzie prowadzenie konta na TikToku (choć zawsze znajdziemy jakiś wyjątek od reguły). Szybciej swoich odbiorców znajdziesz na Twitterze, LinkedIn czy Facebooku. Przeanalizuj wcześniej demografię każdego z kanałów social media np. w raporcie Empemedia. Dowiesz się z niego, na którym z kanałów przeważają kobiety, na którym mężczyźni, poznasz też średni wiek użytkowników kanałów, jak i czas spędzany na tych platformach. Przykładowo – Instagram jest “wdzięcznym” medium, gdy komunikaty kierujesz do młodych kobiet. To medium idealne pod zdjęcia aranżacji, stylizacji modowych lub fotografie typowo lifestyle’owe, którymi możesz przyciągnąć odbiorców. Jeśli więc prowadzisz np. sklep z modnymi sukienkami lub akcesoriami dla dzieci, Instagram może być idealnym kierunkiem!

Jakie social media są “dobre”?

Takie, których obserwowanie przynosi odbiorcom określone wartości: edukację, rozrywkę czy informacje, których aktualnie poszukują (np. o promocjach). Dlatego ważne, by na firmowym koncie na Facebooku, LinkedInie czy Instagramie dzielić się wartościowym contentem: linkami do Twojego bloga firmowego, pomocnymi infografikami (np. o tym, jak korzystać z Twojej usługi), inspirującym wideo lub np. zdjęciami przedstawiającymi Twój zespół przy pracy (tu celem jest zmniejszenie dystansu na linii marka – klient). 

Testuj różne formaty

Na Facebooku m.in. możesz tworzyć nie tylko posty statyczne, ale też publikować animacje, video, infografiki, albumy ze zdjęciami, czy rozwijane prostokąty. Nie bój się eksperymentować, testując różne warianty – statystyki konta firmowego pokażą Ci, co angażuje najbardziej. Ciekawostka: nie zdziw się, gdy pod animacjami zbierzesz mniej polubień i komentarzy – ten format angażuje inaczej, poprzez liczbę wyświetleń (czas odbiorcy poświęcony na jego obejrzenie również jest cenną walutą). 

Angażuj!

Fani kochają być pytani o zdanie! Dlatego korzystaj z dostępnych w social mediach formatów takich jak ankiety, quizy czy posty w formie pytań. Kanały social media mają ten plus, że umożliwiają dwustronną komunikację – Ty wysyłasz komunikat jako marka, odbiorcy dzielą się opinią, sugestiami, pytają o pomoc.

Działaj według harmonogramu!

Kluczem jest oczywiście regularność publikacji, jak też założenie sobie pewnego minimum postów w określonym czasie (np. 8 postów na Facebooku/Instagramie w miesiącu). Aby nie szukać pomysłów na publikacje w ostatniej chwili, lub w czasie, gdy brakuje Ci kreatywnych pomysłów, zaplanuj wszystko w harmonogramie. Przeznacz jeden dzień na wymyślenie i przygotowanie postów np. na tydzień lub miesiąc do przodu. To ułatwienie nie tylko dla Ciebie, ale także Twoich odbiorców: jeśli na dany dzień tygodnia zaplanujesz stały cykl np. “Wtorkowa promocja tygodnia”, każdy będzie wiedział, że w ten dzień znajdzie na profilu to, czego szuka. 

Postaw na analitykę!

Swoje działania na dowolnym kanale social media możesz oczywiście wnikliwie analizować i wyciągać wnioski. Kontroluj, jakie dni i godziny są najbardziej optymalne i angażujące (na przykład na Instagramie przepisy kulinarne często lepiej “klikają się” z samego rana). Sprawdzaj, jakie rodzaje postów na Facebooku angażują najbardziej (animacje, statyczne, a może grafiki w formie quizów?) i zbierają najwięcej reakcji.

Nie zostawiaj fanów samych sobie

To bardzo ważne, by nie czekać zbyt długo z odpisywaniem na komentarze pod postami, jak też nie pozostawiać bez odpowiedzi wiadomości prywatnych. Pokaż, że twoja marka mówi przyjaznym głosem i bierze do serca sugestie oraz stara się rozwiązywać problemy. Jak szybko odpisywać na komentarze?

“Social media to kanały, w których wybitnie liczy się czas. Dlatego fundamentalna zasada odpowiadania na komentarze jest taka, żebyś w ciągu maksymalnie 12 godzin dał klientowi znać, że zauważyłeś jego wypowiedź (jeśli Twoja firma komunikuje się z klientami na Twitterze, to ten czas skraca się jeszcze bardziej – poleca się, aby na Twitterze reagować nawet w ciągu 4 godzin).

Nawet jeśli nie możesz rozwiązać problemu klienta od ręki (a czasami rzeczywiście nie jest to możliwe), przynajmniej daj mu poczucie, że został przez Ciebie zauważony” (źródło).

Nie zapomnij o płatnej reklamie

Nawet najbardziej wartościowe i kreatywne posty potrzebują czasem dopalenia 😉 Oczywiście płatne kampanie nie są wymogiem w budowaniu zasięgu Twoich kanałów, ale znacznie ten proces ułatwiają. Możesz ustawiać różne grupy docelowe, testować, które grafiki i rodzaje komunikatów najbardziej zachęcają do klikania w Twoje posty. Tę wiedzę i wnioski wykorzystasz także w swoich działaniach organicznych. 

Jeśli potrzebujesz kreatywnych pomysłów na angażujące posty na Facebooku, kliknij TUTAJ, a jeśli chcesz zobaczyć 20 inspirujących pomysłów na publikacje na Instagramie, zajrzyj na naszego bloga TUTAJ.