Live streaming – co musisz wiedzieć?

Katarzyna Pura Video Marketing

Niestandardowe działania i wychodzenie poza utarte schematy staje się coraz bardziej istotne. Wydawać by się mogło, że w procesie sprzedaży niewiele rzeczy może nas jeszcze zaskoczyć – konwencja procesu jest w gruncie rzeczy taka sama. Zdjęcie produktu, opis, dodajemy go do koszyka, wybór dostawy i płatność – produkt jest Twój.

Rozwój e-commerce pokazał, że należy być na bieżąco ze wszystkimi nowościami i dbać o to, aby nadążać za wymaganiami klienta. Wielu osobom nie wystarczy już proste zdjęcie produktu (np. w branży fashion), ale chcą zobaczyć dany artykuł “na żywo”. Technologie AR i VR, które w nowoczesny sposób mogą wspierać sprzedaż, rozwijają się dość wolno. Zdecydowanie szybciej robi to live streaming, głównie ze względu na łatwość oraz dostępność technologii – wystarczy Ci telefon oraz w miarę stabilne połączenie internetowe.

CBInsights opublikowało najnowszy raport “2020 Tech Trends” (źródło: https://www.cbinsights.com/reports/CB-Insights_Tech-Trends-2020.pdf), w którym jako jeden z czternastu trendów na 2020 rok pojawiły się właśnie działania związane z live stream’ingiem. CBInsights to platforma, która zajmuje się analizą danych dotyczących start-upów, patentów, nowoczesnych technologii, używają hasła “pomagamy Ci zobaczyć technologię jutra już dziś” – można więc przyjąć, że jest to globalny trend, na który warto zwrócić uwagę.

Live streaming wprowadziły start-up’y pokazujące swoje produkty. Taka forma sprzedaży pokazuje detale, sposób działania produktu, dokładny kolor, sposób wykonania, itp. Dzięki takim nagraniom na żywo mocno wkroczyliśmy poza standardowe przedstawienie naszego przedmiotu sprzedaży – pomaga to “doświadczyć produktu” przed zakupem. Transmisje live są organizowane w różny sposób – bardzo często wykorzystuje się bezpośredni kontakt z kupującym i osoba prowadząca odpowiada na pytania zadawane w komentarzach, można bieżąco reagować na wątpliwości klienta bądź rozwiać niezrozumiałe kwestie. Dla wielu młodych osób jest to forma sprzedaży, do której są przyzwyczajeni – stream’y gier to coś co obserwują od najmłodszych lat.

Szczególną popularność transmisji na żywo widać na Facebook’u w sprzedaży obracającej się wokół odzieży, biżuterii, a także makijażu. Widać jednak, że trendy zataczają coraz szersze koło i możemy obserwować także live sprzedażowe sprzętu sportowego, elektroniki oraz produktów z branży FMCG. Powstały już grupy zrzeszające sprzedawców oraz fanów takiej formy zakupów/sprzedaży – można więc mówić o nowej erze telezakupów na FB.

Dlaczego tak mało osób i marek korzysta z live-streamingów? Głównie jest to trema i strach przed pokazaniem się na ekranie. Część osób przełamuje swoje obawy, ale zdarzają się także przypadki zatrudniania osoby, która profesjonalnie prowadzi transmisje.

Bardzo ważnym jest odpowiednie przygotowanie do wystąpienia na żywo. Przede wszystkim należy opracować:

  1. Plan transmisji – aby uniknąć niezręcznych przerw w czasie nadawania dobrze przygotować sobie szczegółowy plan tematów, które powinny być poruszone.
  2. Materiały – wszystkie niezbędne przedmioty, produkty, rekwizyty – należy przygotować wcześniej i mieć je pod ręką (podczas transmisji nie wypada biegać i szukać potrzebnych rzeczy).
  3. Strona techniczna – koniecznie należy wcześniej sprawdzić światło (bardzo często można zaobserwować prześwietlone osoby prowadzące) oraz zadbać o jakość dźwięku.
  4. Opis transmisji – dobry i rzeczowy opis transmisji może okazać się kluczowy – osoby oglądające często udostępniają treści, warto aby każdy na pierwszy rzut oka wiedział z czym ma do czynienia.  
  5. Czas transmisji – należy to z góry ustalić zarówno pod kątem trwania transmisji jak i daty o godziny jej przeprowadzenia. Warto też przeprowadzić testy, o której fani wykazują największą aktywność i o tej godzinie przeprowadzać live.
  6. Promowanie w social media – warto wcześniej zaplanować transmisję oraz całą aktywność dotyczącą promowanie transmisji.

Odpowiednie przygotowanie oraz poprawne przeprowadzenie nagrania na żywo może przynieść szereg korzyści – nie tylko spełnienie bezpośredniego celu, czyli sprzedaży. W naturalny sposób możemy wygenerować zwiększenie zasięgów, zbudować nową, bezpośrednią relację z odbiorcami/klientami, a także rozszerzyć formę własnej działalności w sieci. Live streaminig nie musi się wiązać tylko i wyłącznie ze sprzedażą, można przeprowadzać także:

  • tutoriale;
  • wywiady;
  • przegląd newsów;
  • prezentacja produktu;
  • pogadanka;
  • sesje q&a;
  • wykład.

Istnieje wiele ekscytujących możliwości wykorzystania transmisji na żywo (szczególnie w połączeniu z e-commerce). Zarówno osoby prywatne jak i marki, które odnajdą się w tej formule i będą w stanie wykorzystać ten trend, zyskają znaczną przewagę biznesową nad swoimi konkurentami oraz z pewnością osiągną wiele korzyści.