#Instagram Jak przygotować dobry konkurs?

sebastian Social Media

Konkursy cały czas są jedną z najpopularniejszych form pobudzania aktywności użytkowników w sieci. Aby jednak przeprowadzić konkurs, który jest zgodny z wszelkimi przepisami prawa należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Na początek, bardzo ważnym warunkiem jest brak losowości. Konkurs, w którym zwycięzcy są losowani, staje się loterią, a ta jest regulowana przez ustawę o grach hazardowych. Zgodnie z literą prawa, aby zorganizować loterię, należy złożyć wniosek do Izby Celnej, opłacić 10% wartości nagrody (brutto), a w późniejszym czasie nad loterią będzie czuwać osoba wyznaczona przez Ministerstwo Finansów. Nadal w sieci znajdziemy wiele przykładów konkursów, gdzie nagroda jest losowana pomiędzy uczestnikami, ale należy pamiętać, że w przypadku braku powyższych działań, jest to przestępstwo skarbowe.

Jakie zasady konkursu przyjąć? Z całą pewnością należy zadbać o to, aby reguły udziału nie pozostawiały żadnych wątpliwości i były bardzo jasno rozpisane. Najczęściej konkursy sprowadzają się do dość prostej formuły i wymagają jednej z poniższych aktywności:

  • polub i skomentuj – jest to najprostsza forma udziału, ale gwarantuje wysoki poziom zaangażowania (warto określić jak ma wyglądać komentarz – np. opisz jak wykorzystasz nagrodę/przedstaw jak wygląda Twój wymarzony poranek/wymyśl nową nazwę dla produktu);
  • oznacz wybraną osobę w komentarzu – to również dość prosta forma aktywności, ale jest łatwym sposobem na wygenerowanie większego zasięgu konkursu (np. każda osoba chcąca wziąć udział w konkursie ma za zadanie oznaczyć trzy swoje przyjaciółki – dzięki temu każdy uczestnik zachęca do zabawy kolejne osoby);
  • stwórz post/dodaj relację – w tym przypadku najważniejszy jest warunek dodania odpowiedniego hasztaga, aby można było w łatwy sposób wyfiltrować wszystkie przygotowane treści (jest to również bardzo dobre rozwiązanie, dzięki któremu zyskujemy user-generated content).
Źródło: https://www.instagram.com/p/BvMVvljgYbi/?utm_source=ig_web_copy_link

Dość popularne swego czasu były konkursy, w których wygrywa komentarz z jak największą ilością polubień. Niestety, bardzo często prowadziło to do nieuczciwych praktyk oraz niezadowolenia innych uczestników konkursu. Jest to dość ryzykowne rozwiązanie, które może stawiać organizatorów w niezręcznej sytuacji.

Szczególną uwagę należy poświęcić także nagrodzie – warto, aby była w jakiś sposób powiązana z marką (najlepiej gdyby były to produkty o określonej wartości lub voucher na zakupy/usługi). Należy też obiektywnie zastanowić się czy dana nagroda będzie na tyle silnym impulsem, aby zachęciła użytkowników do aktywnego udziału. Ważnym jest także to, że według prawa, organizator konkursu ma obowiązek zapłacić 10% podatek od nagrody jeżeli jej wartość jest większa niż 2000 zł.

Źródło: https://www.instagram.com/p/BwaHFqOnZiF/?hl=pl

Jedną z najważniejszych kwestii w organizacji konkursu jest przygotowanie regulaminu. Należy bardzo dokładnie usystematyzować wszystkie kwestie, które mogą pozostawiać jakiekolwiek wątpliwości. Regulamin powinien zawierać:

  • informacje kto jest organizatorem konkursu,
  • data rozpoczęcia oraz zakończenia,
  • termin wybrania oraz ogłoszenia zwycięzców,
  • kto może wziąć udział w konkursie,
  • zasady udziału (szczegółowe rozpisanie wymaganych czynności),
  • dane zbierane i przetwarzane przez organizatora,
  • szczegółowe informacje dotyczące nagrody,
  • kontakt do organizatora.
Źródło: https://www.instagram.com/p/B-Em9AVJLB2/

Gdy mamy już wszystko przygotowane należy pamiętać o odpowiednim komunikowaniu konkursu. Warto zaprojektować dedykowaną grafikę, na której umieścimy wszystkie kluczowe informacje, a także będzie zachęcała do wzięcia udziału w zabawie. Istotne jest także przygotowanie odpowiednich hasztagów, dzięki którym będzie można wypromować konkurs, a także wyfiltrować wszystkie wzmianki o nim.

Mając przygotowane wszystkie te rzeczy, warto przed publikacją, pokazać konkurs komuś bezstronnemu – osoba ta będzie mogła stwierdzić czy wszystkie zasady są jasne i zrozumiałe. W przypadku konkursów z dużą pulą nagród – warto skonsultować zasady z prawnikiem.