Jak wydać eksperckiego e-booka w branży e-commerce? [CASE STUDY]

Kluczem do sukcesu jest nie tylko przygotowanie merytorycznych treści, ale też przemyślana  strategia działania – od redakcji, składu, po wybór patronów i plan promocji. 

W tym case study podzielimy się historią wydania e-booka “Analityka treści w kampaniach marketingowych” dedykowanego właścicielom e-commerce, redaktorom portali oraz blogerom, którzy chcą poznać tajniki m.in. Google Analytics.   

Pomysł na stworzenie wspólnej publikacji wraz z agencją SEO / SEM Sempai zrodził się z pytań, które zadawali nam klienci: “Co to znaczy, że treści na portalach i blogach się klikają”? “Jak analizować kolumny cyfr  z raportów Google Analytics?”, “Jak wyciągać wnioski z danych, by w przyszłości nie przepalać budżetów?”. 

Aby odpowiedzieć na te i wiele innych pytań,  postanowiliśmy wraz z agencją Sempai wydać e-booka “Analityka treści w kampaniach marketingowych”. Dzięki połączeniu sił specjalistów obu agencji stworzyliśmy kompleksowy, liczący ponad 60 stron przewodnik, którego najważniejszą wartością jest fachowa wiedza o analityce zaserwowana w przystępny sposób. Część merytoryczna została stworzona przez Annę Moczulską, analityczkę webową i team leaderkę w Sempai oraz Katarzynę Sikorę-Protasiuk, starszą specjalistkę ds. contentu i team leaderkę Kohai. Obie autorki mają za sobą lata doświadczeń, co było dodatkowym atutem i elementem uwiarygadniającym publikację. Za stronę wizualną, redakcję, materiały graficzne do promocji (spójne z identyfikacją wizualną obu agencji), dobranie patronów medialnych i dystrybucję odpowiadała agencja Kohai. 

Warstwa merytoryczna

Aby e-book odniósł sukces, powinien wnosić wartość i już w samych krótkich komunikatach marketingowych zachęcać do tego, by go przeczytać. Nasza publikacja to rzetelna dawka wiedzy, dzięki której marki, właściciele portali czy blogerzy mogą ulepszać swoje strony www. E-book składa się z pięciu rozdziałów po brzegi wypełnionych przydatnymi informacjami zawierającymi:

  1. Wypowiedzi ekspertów z branży i ich porady.
  2. Teorię o content marketingu: cele, korzyści, statystyki.
  3. Analizę działań content marketingowych – Google Data Studio.
  4. Raporty dla serwisów treściowych z wykorzystaniem rozszerzonego modułu e-commerce.
  5. Google Analytics 4 w mierzeniu działań content marketingowych.

Wyzwania:

Od początku zależało nam na ścisłej współpracy między agencjami i wzmocnieniu pozycji eksperckiej w branży marketingowej. Agencja Kohai zaproponowała więc wspólny plan zarówno na stworzenie warstwy wizualnej e-booka, jak i szeroką promocję.  Jednym z wyzwań po drodze okazał się wybór projektu okładki e-booka oraz przygotowanie atrakcyjnych grafik, które będą ilustrowały treści dotyczące analizy danych z Google Analytics. Postawiliśmy na kompromisy – okładka i części wspólne (np. spis treści) są w odcieniu niebieskim, nie nawiązującym do żadnej z agencji, natomiast wnętrze publikacji ma kolorystyczny podział na część zieloną (barwy Sempai), jak i różową (barwy Kohai).

Cel

Celem promocyjnym było zebranie łącznie 400 zapisów do baz mailingowych Sempai i Kohai wzamian za pobranie newslettera. Aby to było możliwe, zaprojektowaliśmy także obrandowane landing page’e, które wdrożyliśmy na stronach obu agencji.  

Podbicie prestiżu publikacji

Od początku wiedzieliśmy, że prestiż tego rodzaju publikacji wzmacniają uznani w branży eksperci. Dlatego do współpracy zaprosiliśmy także partnerów z liczących się portali i e-commersów. Swoimi wskazówkami temat analizy działań contentowych na łamach e-booka podzielili się też eksperci m.in. z WhitePress, Taniej Książki, DrTusza czy bloga smartparentingowego Nebule.pl. Ponadto o patronat medialny poprosiliśmy portale Marketer+, E-commerce w praktyce oraz WhitePress, które wsparły promocję e-booka także na swoich kanałach social media i w mailingach. 

Promocję wzmocniliśmy także reklamą na Facebooku oraz nagraniem krótkiego video promocyjnego, w którym autorki publikacji w sposób humorystyczny zachęcały do pobrania e-booka: “Pomożemy ci wycisnąć Twoje kampanie jak cytrynkę”:

Misja: edukowanie

Chcieliśmy, by e-book spełniał przede wszystkim misję edukacyjną i pomagał zrozumieć, jakie dane warto śledzić i raportować w Google Analytics. Jak również – że analityka to dziedzina dla każdego, nie tylko matematycznych geniuszy. Wiedzieliśmy ponadto, że liczne badania pokazują, iż większość marek nie analizuje prowadzonych działań content marketingowych. Co to oznacza? Brak kontroli nad skutecznością kampanii, a tym samym duże ryzyko przepalania budżetów. 

“Brak analizy jest jak gra w ruletkę. Być może szczęście się do nas uśmiechnie i kampania przyniesie oczekiwane rezultaty. Bardziej prawdopodobny wydaje się jednak scenariusz, w którym kampania nie spełni założeń, a odpowiedź na pytanie “dlaczego” zawiśnie w próżni” – mówi Anna Moczulska, autorka e-booka.

Efekty

Przyjęta strategia dystrybucji i promocji umożliwiła obu agencjom zebranie łącznie 500 leadów. Publikację w ciągu miesiąca w zamian za zapis do newslettera pobrało szerokie grono czytelników zainteresowanych rozwojem swojej strony internetowej.