Webinar marketing – jak wykorzystać webinary w budowaniu strategii marki?

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Z tego artykułu dowiesz się, co to jest webinar i jak go zrobić. Poznasz także korzyści płynące w webinar marketingu, które mogą pomóc Ci w rozwoju firmy, jak i marki osobistej.

Jak zapewne wiesz, marketing marki powinien skupiać się na wielu działaniach – nie tylko prowadzeniu bloga firmowego czy kanałów social media. Możesz odpowiadać na potrzeby swoich odbiorców, dzieląc się swoją ekspercką wiedzą np. w trakcie webinarów na żywo.

Co to jest webinar?

Samo słowo “webinar” powstało w wyniku połączenia angielskich wyrazów “Web” oraz “seminar”, i oznacza pewnego rodzaju wykład lub seminarium odbywający się w Internecie. Bardzo ważnym wyróżnikiem webinaru jest to, że spotkanie odbywa się na żywo, a słuchacze mogą brać w nim aktywny udział, komentując trwające spotkanie na chacie. Co więcej, osoba prowadząca webinar (np. w dedykowanym do tego programie Clickmeeting) może też pokazywać na żywo prezentację, odpowiadać na pytania uczestników w czasie rzeczywistym. 

Webinar można nadawać i oglądać z dowolnego miejsca na świecie, zazwyczaj też ma charakter szkolenia lub omówienia ciekawego zagadnienia, jednocześnie jest też formą promocji marki. Ten format chętnie wykorzystują marketerzy (np. Joanna Ceplin, Marcin Osman, Ola Gościniak czy dawniej Pani Swojego Czasu), by promować swoje nazwiska w branży. Dlatego też, jeśli zależy Ci na ugruntowaniu pozycji np. w branży kosmetycznej, coachingowej czy reklamowej, cykliczne webinary to świetny sposób, by pokazać, że jesteś świetnym specjalistą. 

webinar Ola Gościniak
źródło: https://olagosciniak.pl/

Webinar to także doskonały sposób na budowanie bazy mailingowej. Korzystając np. z Clickmeeting, możesz zaplanować szkolenie na żywo, gdzie warunkiem uczestnictwa jest rejestracja i zgoda na zapis na newsletter. Kiedy zapanujesz odpowiednią promocję webinaru (np. posty, wydarzenie na Facebooku, wzrasta szansa na uzbieranie całkiem pokaźnej liczby leadów).

Jak zrobić webinar?

Czy zaplanowanie i nagranie webinaru jest trudne? Niekoniecznie! Na pewno jednak przygotowanie szkolenia na żywo zabiera kilka dni czasu – uwzględnij to w swoim terminarzu 😉 Cały proces przedstawimy Ci w kilku prostych krokach:

Krok 1

Musisz znaleźć chwytliwy temat webinaru. Dobrym przykładem mogą być webinary o zmianach w Google Analytics, promocji na TikToku czy (bardziej uniwersalnie) o zarządzaniu czasem. Dlatego możesz przeprowadzić spotkanie online na temat jakiejś gorącej nowinki lub po prostu o tym, co jest twoim “konikiem” i podzielić się ciekawymi przykładami z Twojej branży. To nie wszystko! Webinaru nie musisz prowadzić sam – możesz zaprosić gościa lub przeprowadzić panel dyskusyjny z kilkoma osobami 😉

Krok 2

Przygotuj swoje merytoryczne wystąpienie, jak też atrakcyjną prezentację z przykładami. Ta część zajmie Ci najwięcej czasu, dlatego zaplanuj ją wcześniej – zbieraj zdjęcia, screeny, case’y, którymi będziesz chciał podzielić się ze swoimi widzami. Zadbaj o to, by prezentacja była spójna wizualnie z kolorami Twojej marki. 

Krok 3

Zaplanuj promocję! Przed samym webinarem potrzebujesz około 2-3 tygodni na przygotowanie i wrzucenie komunikatów promocyjnych do social mediów, założenie wydarzenia np. w ClickMeeting (to tam wygenerujesz też link do spotkania na żywo, który wrzucisz do social mediów), jak również zaprojektowanie grafik (cover photo na Facebooka i LinkedIna, grafiki na posty, grafiki do newslettera). 

webinar Sempai

Krok 4

Zadbaj o support! Mimo, że tworzenie i prowadzenie webinaru np. na ClickMeeting jest proste i intuicyjne, warto mieć kogoś, kto wesprze Cię technicznie. Dzień przed “godziną zero” warto przeprowadzić próbę (zakładając osobny webinar testowy) – przetestujcie dźwięk, obraz, odpowiadanie na komentarze oraz to, czy prezentacja się załadowała i można ją sprawnie “przewijać”. Co ważne, w momencie startu webinaru należy włączyć jego nagrywanie – materiał video możesz potem wrzucić na YT lub wysłać w newsletterze osobom, które nie mogły być na spotkaniu. 

Krok 5

Recykling treści! Możesz stworzyć tekst blogowy na bazie tego, co powiedziałeś w webinarze, zaprojektować infografiki do social mediów lub stworzyć post karuzelowy z podsumowaniem informacji z webinaru – sposobów na recykling jest naprawde wiele!

Na czym polega webinar marketing?

Dzięki webinarom przede wszystkim budujesz świadomość marki i pozycję eksperta w swojej branży. Zebrane przy rejestracji zapisy na newsletter możesz wykorzystać poprzez regularne wysyłanie newslettera pełnego merytorycznych wskazówek dotyczących Twojej branży – to dodatkowo wzmocni świadomość i Twoja markę osobistą. 

Webinary to także szansa na zebranie feedbacku (wspomniane pytania na żywo) od swoich odbiorców, jak również zapytanie ich wprost o nurtujące Cię rzeczy (np. co sądzą o zmianach w Twoim sklepie internetowym). 

webinar Pani Swojego czasu
żródło: https://www.paniswojegoczasu.pl/

Ciekawostka:

Każdy webinar może stać się potem twoim potencjalnym produktem elektronicznym przeznaczonym do sprzedaży! Dostęp do video pełnego merytorycznych wskazówek i bogatej wiedzy możesz potem sprzedawać jako szkolenia w swoim sklepie internetowym (tak zrobiła np. Pani swojego czasu). 

Pamiętaj, że przygotowanie jednego  webinaru i jego promocji zabiera średnio 20-30 godzin, dlatego warto zastanowić się, czy ta forma marketingu Ci się opłaca. Warto wykorzystywać ją szczególnie w branży związanej z marketingiem, reklamą czy coachingiem, szczególnie wtedy, gdy chcesz budować zaufanie i wizerunek eksperta. To też świetna opcja na zbieranie leadów – tak jak wspominaliśmy, dzięki webinarom możesz cyklicznie poszerzać swoją bazę mailingową.