Strategia budowania Twojej marki na Instagramie – poznaj podstawy!

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Z roku na rok coraz więcej firm korzysta z Instagrama, który jest bardzo wdzięcznym narzędziem do budowania relacji ze społecznością. Platforma nastawiona na wizualizację każdego dnia przyciąga 500 milionów (źródło: omnicoreagency.com)  użytkowników na świecie. 

Podpowiadamy, jak sukcesywnie zwiększać liczbę obserwujących konto firmowe oraz generować posty o dużych zasięgach organicznych. Najczęściej pojawiające się pytania dotyczące prowadzenia konta swojej marki to oczywiście te o hashtagi, częstotliwość publikacji oraz styl wizualny, który należy przyjąć, mając na uwadze charakter brandu. 

Dlaczego warto prowadzić konto firmowe na Instagramie? Statystyki mówią same za siebie:

  • W Polsce z platformy korzysta blisko 7 mln. użytkowników.
  • Co piąty użytkownik Instagrama w kraju to kobieta w wieku 18-24 lat.
  • Łączna liczba użytkowników tej platformy na świecie przekroczyła miliard miesięcznie (źródło: Instagram).

Zbuduj rozpoznawalność marki 

Zalet prowadzenia konta firmowego jest co najmniej kilka: ustawiając je, zyskujesz dostęp do wskaźników skuteczności relacji i promowanych postów w czasie rzeczywistym. Ponadto masz wgląd do statystyk dotyczących obserwujących Cię osób oraz ich reakcji na udostępnione przez Ciebie posty i relacje. Możesz też dodać najważniejsze informacje o firmie (np. godziny pracy, lokalizację). Oprócz tego zyskujesz także możliwość dodania przycisków kontaktowych w Twoim BIO, co stanowi duże ułatwienie dla Twoich klientów – mogą kliknąć w przycisk, który umożliwia im bezpośrednie wykonanie telefonu lub wysłanie maila (w zależności, którą z tych możliwości ustawiłeś).

Jak przekształcić konto prywatne w konto firmowe na Instagramie?  Wystarczy wejść w ustawienia aplikacji (koło zębate w prawym górnym rogu ekranu, wybieramy Konto, następnie: Przełącz na profil firmowy. Po wybraniu tej opcji aplikacja “prowadzi Cię” krok po kroku przez kolejne zakładki.

Podstawą prowadzenia konta firmowego na Instagramie jest oczywiście rozpoznanie i zdefiniowanie Twojej grupy docelowej. Inny styl komunikacji obierzesz, kiedy sprzedajesz towary/usługi skierowane do młodych mam, a inną, gdy prowadzisz konto sklepu z częściami samochodowymi czy pracowni architektonicznej. Pamiętaj jednak o demografii użytkowników – z Instagrama najchętniej korzystają użytkownicy w wieku 18-34 lat (z przewagą kobiet), co pokazuje analiza przeprowadzona przez portal statista.com:

(źródło: statista.com)

  1. KLUCZEM JEST KONSEKWENCJA

Fundamentem tworzenia strategii konta firmowego na Instagramie jest spójność i konsekwencja. Te dwie cechy powinny charakteryzować zarówno tematykę, jak i wygląd publikowanych przez Ciebie zdjęć i grafik. Aby twój feed (czyli siatka zdjęć) zachował spójność, skup się na trzech poniższych wskazówkach:

a) Wybierz jeden filtr oraz zapamiętaj ustawienia światła, kontrastu, wyostrzenia (jeśli ustawiasz je ręcznie), które będziesz wykorzystywał w publikacjach. Najpopularniejsze filtry w 2020 roku?  Jak podają statystyki (źródło: techweek.pl), 43% posiadaczy konta na Instagramie deklaruje, że w swoich publikacjach nie stosuje żadnych filtrów. Jeżeli Twoje zdjęcia są na bardzo wysokim poziomie,  rzeczywiście nie muszą wymagać specjalnej obróbki, by sprzedawać się same. Natomiast, jeśli interesują Cię filtry oferowane przez Instagram, do najpopularniejszych należą: 

  • Earlybird (preferowany przez 10% użytkowników; daje efekt sepii); 
  • X-Pro (wybierany przez 8% posiadaczy kont na Instagramie; dzięki niemu zdjęcie ma efekt vintage);
  • Valencia (preferuje go ok. 5% instagramerów; dzięki niemu Twoje fotografie zyskają styl retro, z efektem rozmiękczonego światła).

b) postaw na regularne cykle zdjęciowe – jeśli prowadzisz np. konto firmowe pizzerii, raz w tygodniu publikuj zdjęcia zadowolonych klientów (oczywiście za ich zgodą) wraz z krótkim cytatem (np. “Lepszej pizzy nie jadłem nawet we Włoszech!”). Jeśli Twoje konto dotyczy usług fryzjerskich, możesz przeplatać zdjęcia fryzur np. postami z metamorfozami (np. “PRZED I PO”).

CZY WIESZ, ŻE… 

Badania przeprowadzone na milionie zdjęć na Instagramie wykazały, że fotografie, na których pokazujemy twarz generują 38 proc. więcej polubień i 32 proc. więcej komentarzy niż zdjęcia bez twarzy. Ponadto ciekawostką jest też fakt, że płeć i wiek osób na zdjęciu nie mają już takiego znaczenia. (źródło: semanticscholar.org)

c) Tworząc spójny feed, postaw na wiodące kolory i motywy. Mogą nawiązywać do identyfikacji wizualnej Twojej marki (dobre przykłady: Pani swojego czasu, sklep thenusastore), odnosić się do logotypu, kolorystyki panującej w Twoim lokalu czy sztandarowego produktu. Co ciekawe, w ramach swojego algorytmu Instagram nagradza użytkowników ze spójnymi postami.  

d) Częstotliwość publikacji też jest kluczowa! Wrzucaj posty przynajmniej raz dziennie przez sześć dni w tygodniu; im więcej wrzucasz treści, tym częściej o sobie przypominasz i większe zaangażowanie Twoich fanów.

2) PLANUJ W KALENDARZU TREŚCI

Jeśli określiłeś już cel komunikacji ze swoimi odbiorcami i obrałeś styl przypisany do Twojej marki, pora ruszyć z publikacjami. Zanim przystąpisz do zaplanowania kolejnych tygodni i miesięcy, odpowiedz sobie na kilka pomocniczych pytań:

  • Czy wiesz, jak często chcesz publikować? 
  • Jakie rodzaje kreacji/ formaty będa najlepiej dopasowane do profilu Twojej marki (zdjęcia, karuzele, cytaty na grafice; video, inne)? 
  • W fotografiach postawisz raczej na minimalizm, czy skupisz się na spontanicznym dokumentowaniu życia firmy od kulis? 
  • Czy masz w planie interakcje z innymi użytkownikami Instagrama, tj. “serduszkowanie”, komentowanie postów na profilach innych specjalistów w Twojej branży? 
  • A może w swojej komunikacji planujesz wykorzystać publikacje od fanów?

Masz już wykreowaną wizję, teraz pora stworzyć kalendarz treści, bo to dzięki niemu zapanujesz nad wszystkimi publikacjami i będziesz mógł zaplanować je z większym wyprzedzeniem. Poznaj Later i Planoly – dwie bezpieczne aplikacje do planowania postów. Obie są partnerami Facebooka (do którego należy Instagram), co oznacza, że możemy być spokojni nie tylko o zasięgi, ale też o nasze dane, które nie trafią w niepożądane ręce (źródło: jbanaszewska.com)

Dlaczego warto skorzystać z tych aplikacji? Przedstawiamy ich najważniejsze zalety:

  • dzięki nim z wyprzedzeniem zaplanujesz nie tylko posty na swojego feeda, ale także stories! Dzięki opcji auto/post aplikacje wrzucą posty dokładnie wtedy, gdy Twoi odbiorcy są online.
  • Planoly i Later dają Ci opcję podglądu, jak fotka będzie się prezentowała na feedzie bez konieczności publikowania jej. To pozwala łatwo ocenić, czy zdjęcie pasuje do Twojej siatki (dzięki temu łatwiej będzie zadbać o spójność wizualną Twojego konta). 
  • Oba te programy można obsługiwać z komputera, dzięki czemu łatwiej będzie stworzyć posta o długiej treści.
  • Zawczasu można wgrać przygotowany materiał na posta, by spokojnie czekał na swoją publikację – dzięki temu zyskujesz na czasie. Gdy przyjdzie moment jego zamieszczenia, wszystko będzie już gotowe. 
  • W Planoly i Later możesz wyszukiwać treści po konkretnym hashtagu – np. jeśli dla swojej marki stworzyłeś dedykowany hashtag #XYZ, to dzięki tej opcji szybko wyszukasz wszystkie posty, które pod tym hashtagiem opublikowali Twoi fani – taki materiał możesz zrepostować także u siebie. 
  • Obie apki są dostępne w wersjach bezpłatnych jak i płatnych (z rozszerzonymi funkcjami)

3) WISIENKA NA TORCIE – HASHTAGI 

To właśnie dzięki nim Instagram grupuje treści i pozwala z łatwością wyszukać posty dotyczące konkretnej tematyki. Ponadto hashtag można traktować jako swego rodzaju link, który, po kliknięciu, przenosi Cię do zbioru publikacji z nim powiązanych. Poznaj najważniejsze zasady ich stosowania:

  • jak wskazują badania, maksymalna liczba hashtagów pod jednym postem to 9-11 (źródło: whysosocial.pl), ale też z biegiem czasu i rozwojem społeczności warto zmniejszyć ich liczbę;
  • przy każdej publikacji warto je zmieniać (tak, by nie używać cały czas tego samego zestawu na zasadzie kopiuj-wklej);
  • zrób rozeznanie, jakich hashtagów używa Twoja konkurencja;
  • przed publikacją sprawdzaj dokładnie, co kryje się pod hashtagiem, którego użyjesz do swojego posta;
  • śledź popularne hashtagi w Twojej branży, obserwując wybrane z nich – ta opcja sprawia, że będą Ci się wyświetlały posty z hashtagiem, który pasuje do Twoich zainteresowań (np. #homedecor, #cakedecorating, czy #paznokciehybrydowe).
  • używaj ich w wersji z polskimi znakami oraz bez nich, np.: #książkidladzieci jak i #ksiazkidladzieci;
  • zapisuj hashtagi łącznie, czyli: #homedecor, a nie: #home decor;
  • pamiętaj, że Twoje hashtagi powinny być zgodne z tym, co aktualnie publikujesz (nie dodajemy “#foodporn”, gdy post dotyczy np. konkretnego modelu samochodu);
  • Warto unikać hashtagów, które są najpopularniejsze. Dlaczego? Bo to tylko pozorna gwarancja lepszego zasięgu (wyobraź sobie, jak Twój post szybko ginie w milionowym morzu publikacji z hashtagiem #moda czy #mood). Nasza wskazówka? Mieszaj popularne hashtagi z tymi niszowymi. 

Pamiętaj jednak, że dodanie zdjęcia z hashtagami to nie wszystko – w postach  liczy się historia! Tworząc angażującą treść, postaw na opowieść – odbiorcy to kochają!  Jeśli prowadzisz profil salonu fryzjerskiego, pod zdjęciem z blond włosami Twoi obserwujący liczą na coś więcej, niż tylko: “Blonde” i hashtagi z branży fryzjerskiej. Opowiedz, jakie życzenia co do wyglądu fryzury miała klientka, napisz coś o jej włosach lub poinformuj, jak zareagowała, gdy zobaczyła efekt koloryzacji w lustrze. Nie zapominaj o CTA – zadaj pytanie na końcu (nawet bardzo ogólnie: “Jakie są Wasze plany na sobotni poranek? lub “Oznacz trzy przyjaciółki, które dobrze wyglądałyby w takim blondzie”) – komentarze pod postem podbiją Twoje zasięgi. 

Wiesz już, jak prowadzić konto firmowe na instagramie – ale teoria to krok pierwszy, zaś drugim jest wykorzystanie tej wiedzy w praktyce. Teraz Twój ruch! 😉