
Sprawdź, jaki content trafia do Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X, Baby Boomersów i zaplanuj działania marketingowe!
Jeśli prowadzisz działania promocyjne marki, zapewne nieraz zastanawiałeś się, jak trafić przekazem do swojej grupy docelowej. Znajomość jej preferencji i zachowań w sieci to podstawa stworzenia idealnie dopasowanych treści i komunikatów!
Warto jednak opierać się na danych – z pomocą w planowaniu działań contentowych przyjdzie raport “Marketing generacyjny. Jaki content trafia do Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X i Baby Boomersów” przeprowadzony na reprezentatywnej grupie polskich internautów. Wydana przez agencję Kohai publikacja skupia się na danych dotyczących czterech generacji Polaków: Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X i Baby Boomersów.
Zbadanie preferencji poszczególnych pokoleń było nadrzędnym celem publikacji.
Raport odpowiada na pytania m.in. o:
- to, w jaki sposób generacje polskich internautów korzystają oni z Internetu, czy różnią się między sobą pod tym względem;
- jaki content najbardziej do nich przemawia;
- czy istnieją różnice między preferowanymi formami contentowymi;
- które grupy wiekowe najczęściej czytają w sieci artykuły, a które preferują formaty audio bądź wideo;
- ile czasu w sieci spędzają oraz jakie strony odwiedzają najchętniej;
- jakie treści w sieci internauci uważają za atrakcyjne.
Chcesz poznać bliżej swoje grupy docelowe? Pobierz bezpłatny RAPORT Marketing generacyjny.

W kolejnej części artykułu przedstawimy bliżej poszczególne generacje polskich internautów. Sprawdź, jakich treści poszukują w Internecie, które uważają za atrakcyjne, a po jakie sięgają najrzadziej.
Pokolenie Z (nazywane także Pokoleniem C)
Według jednych źródeł są to osoby urodzone po roku 1994, według innych – już po roku 1990. Kluczowym czynnikiem jest tu jednak fakt, że wszystkie te osoby urodziły się już w dobie technologii, a więc od najmłodszych lat miały styczność z wirtualnym światem, gadżetami technologicznymi i dostępem do Internetu. Nieraz o reprezentantach tego pokolenia mówi się, że urodzili się w czasie informatycznego boomu. Według niektórych są nieustannie „zapatrzeni w swoje smartfony i tablety”, ich zaletą jest jednak świetne zorientowanie w świecie nowinek technologicznych (źródło) .
Jak trafić do Pokolenia Z?
Postaw przede wszystkim na kreatywność i przemyślaną komunikację w social mediach (TikTok, Facebook, Instagram). Warto wiedzieć, że to właśnie z mediów społecznościowych Zetki czerpią wiedzę o świecie i właśnie tam spędzają większość swojego czasu online. Jak podaje raport, aż 35% osób z Pokolenia Z jest zdania, że klasyczne media są przestarzałe. Najważniejszy wniosek dotyczący Generacji Z? To pokolenie, które w sieci stawia głównie na rozrywkę. Najbardziej preferowana forma rozrywki? Oczywiście video! Najlepiej krótkie, oryginalne, nawiązujące do aktualnych trendów (np. lat 90.) Co ciekawe, osoby Generacji Z zdecydowanie najchętniej spośród wszystkich grup, przeglądają w sieci memy i słuchają podcastów (robi to aż 30% z nich, to min. 10% więcej niż w przypadku przedstawicieli innych generacji). Uwzględnij te formy contentu w swoich działaniach.
Millenialsi – co warto o nich wiedzieć?
Millenialsi, (inaczej nazywani Pokoleniem/Generacją Y), to osoby urodzone w latach 1980-89, lub ogólnie: po roku 1980. Dlatego też według niektórych publikacji do Millenialsów zalicza się także opisane wyżej Pokolenie Z. Oba te pokolenia łączy wychowanie „w lepszych czasach”, powszechny dostęp do komputerów i Internetu. Millenialsi są zaawansowani technologicznie, chętnie tworzą społeczności, są komunikatywni i dobrze wykształceni. Dobra znajomość języków sprawia, że są społecznie obyci, otwarci na inne kultury, jak również bardziej mobilni.
Jakie są preferencje Millenialsów, jeśli chodzi o konsumpcje treści w sieci?
Kierując przekaz do Millenialsów, pamiętaj, że to pokolenie, podobnie jak Generacja Z, czuje się przytłoczone nadmiarem informacji. Formy contentu powinny być więc krótkie i zwięzłe – tu dobrym formatem także będzie video. Pamiętaj też, by być obecnym w social mediach – aktywność w sieci Generacji Z i Millenialsów skupia się przede wszystkim na przeglądaniu mediów społecznościowych, w tym Facebooka. Jak wynika z raportu Marketing Generacyjny, Millenialsi chętnie korzystają z Facebooka, ale większość z nich nie ma konta na Instagramie, o TikToku już nie wspominając. Chętnie za to odwiedzają serwisy informacyjne, a zwłaszcza Wirtualną Polskę. Millenialsi stawiają na blogi i czytanie artykułów – szczególnie edukacyjnych. Jedna czwarta z nich rozwiązuje też quizy w sieci, a co piąty Millenials czyta e-booki lub słucha audiobooków. Podobnie jak Zetki, w sieci stawiają na rozrywkę, ale zwracają uwagę także na rzetelność treści, które konsumują.

Pokolenie X
To osoby urodzone w latach 1965-1979. Nazywa się ich także pokoleniem osób „biegających z kluczem na szyi”. Mają dość ostrożny stosunek do social mediów (są tam obecni, ale niekoniecznie aktywni); chętnie dzielą się opiniami w sieci. Regularnie korzystają z wyszukiwarek internetowych, lubią też robić zakupy przez Internet.
Pokolenie X – na jaki content stawia w sieci?
Blisko ⅔ z nich chętnie ogląda materiały wideo. Ze stwierdzeniem „raczej oglądam wideo aniżeli czytam artykuły” zgadza się jednak co czwarta osoba z Pokolenia X. Można więc uznać, że jak najbardziej przemawia do nich także content pisany. Reprezentanci tego pokolenia także twierdzą, że tradycyjne media są przestarzałe – w związku z tym najwięcej czasu spędzają w sieci. Warto nadmienić, że 77% przedstawicieli Pokolenia X spędza czas w sieci na czytaniu wiadomości, a 74% z nich korzysta z platform sprzedażowych. Znaczenie ma dla nich opinia innych internautów – liczą się z nią najbardziej spośród przedstawicieli innych grup. Dlatego planując działania marketingowe do tej grupy odbiorców, zadbaj o testymoniale, system ocen czy user generated content.
Baby Boomers
można powiedzieć, że to najstarsi użytkownicy internetu; dokładniej: osoby urodzone w latach 1946-1964. To pokolenie wyróżnia wyższy niż u innych generacji odsetek osób z wykształceniem podstawowym. Ich przedstawiciele oceniają swoje kompetencje najniżej w porównaniu do innych generacji, a samoocena ta wynika pośrednio m.in. ze słabych umiejętności komunikacji w językach obcych. Ponad połowa reprezentantów tej generacji nie korzysta ani z Internetu, ani z komputera.
Jak Baby Boomers konsumują treści w Internecie?
To pokolenie, które niemal na równi konsumuje media tradycyjne, jak i Internet. Chętnie korzystają z Allegro i strony Google (warto więc zadbać o pozycjonowanie i płatne kampanie w Google). Największą popularnością cieszy się wśród nich Facebook, jednak wynik ten nie jest tak wysoki, jak w przypadku innych przedstawionych w raporcie generacji.
Co ciekawe, blisko ⅓ osób z pokolenia Baby Boomers czyta artykuły naukowe i ogląda galerie zdjęć. Ta grupa najchętniej spośród wszystkich rozwiązuje quizy online. W swoich działaniach marketingowych możesz więc zaplanować tę formę kreatywnej zabawy. Coraz bardziej też Baby Boomers przekonują się także do podcastów. Obecnie na tę formę contentu stawia nawet co piąty przedstawiciel pokolenia.
Co łączy wszystkie pokolenia?
Wyniki raportu Marketing generacyjny. Jaki content trafia do Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X i Baby Boomersów potwierdziły trend, o którym mówi się już od dłuższego czasu: młodsze grupy wiekowe preferują wideo i odejście od contentu pisanego. Nadal jednak artykuły czy blogi cieszą się stosunkowo dużą popularnością, zwłaszcza wśród Millenialsów i Baby Boomersów. Co więcej, rozrywki w sieci poszukuje większość osób i to niezależnie od wieku – uwzględnij to w swoich działaniach marketingowych.