Sprawdź, dlaczego Twoja firma powinna postawić na infografiki
Nie od dziś wiadomo, że informacje przekazane w formie wizualnej działają lepiej – jak podają źródła, nasz mózg przetwarza je nawet 60 000 razy szybciej niż tekst.
Dlaczego tak się dzieje? Można powiedzieć, że zamiłowanie do obrazków jest tak stare, jak sama ludzkość – dodajmy do tego potrzebę szybkiego i łatwego przyswajania informacji, by poznać sekret popularności infografik.
Atrakcyjne dla oka i czytelne obrazy to również sposób na promowanie usług czy produktów, o czym doskonale wiedzą marki. Marketing oparty na obrazkach przykuwa uwagę i ułatwia zapamiętywanie. Szybkość, z jaką konsumenci przeglądają treści na swoich smartfonach sprawia, że wymagają właśnie obrazów, video, jak też przystępnie podanych informacji, którym nie trzeba poświęcać zbyt wiele czasu i uwagi.
Czym właściwie jest infografika?
Jak sama nazwa wskazuje, to połączenie informacji i grafiki, kreacja mająca na celu szybkie oraz klarowne przedstawienie jakichś danych. Infografika jako forma content marketingu pełni więc funkcję poznawczą – dzięki wizualizacji możemy w sposób szybki i łatwy komunikować np. potencjalnym klientom zalety korzystania z naszego produktu. Niektórzy porównują tę formę do komiksu, ponieważ łączy ona nie tylko rysunek, ikony, ale także małą ilość tekstu. Warto jednak pamiętać, że infografika nadal pozostaje kreacją do obejrzenia, a nie do przeczytania, dlatego tworząc ją, warto pamiętać, żeby nie przesadzić z “blachą” tekstu.
Istotę tej kreacji można też wyjaśnić, wspierając się cytatem Alberta Einsteina:
Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz.
Właśnie taka sama idea definiuje infografiki. Dzięki możliwości jasnego przekazania wiedzy za pomocą obrazka i krótkiego tekstu możesz pokazać się z pozycji eksperta, który zna się na swojej dziedzinie.
Infografiki – korzyści, jakie mogą przynieść Twojej marce
- Jak podaje Nielsen Norman Group, posty w formie infografiki są trzy razy częściej udostępniane i lajkowane niż jakikolwiek inny rodzaj treści (źródło). Taka forma komunikacji z klientami może więc znacznie zwiększyć Twój zasięg.
- To świetny sposób na dzielenie się wiedzą i budowanie wizerunku eksperta w swojej branży. Dzięki infografikom zbudujesz zaufanie klientów, pokazując im, że nie tylko jesteś ekspertem w danej dziedzinie, ale też potrafisz to jasno i klarownie to przedstawić. Dobrym przykładem może tu być infografika mBanku wyjaśniająca mechanizm kredytu odnawialnego:
- Infografika jako forma content marketingu w sposób nienachalny pozwala pochwalić się sukcesem firmy lub organizowanej akcji (np. Restaurant Week) lub opowiedzieć o rekordzie, jaki udało się pobić (źródło):
- Cenimy konkrety, podsumowania i statystyki, a podane w przystępny sposób pozwalają “poukładać” wiedzę i przekonać odbiorcę do jakiegoś zjawiska:
- Autorskie infografiki swojej marki możesz oczywiście obrandować, stosując kolorystykę spójną z wizerunkiem firmy. Logotyp subtelnie umieszczony w którymś z rogów grafiki dodatkowo pomoże zwiększyć świadomość marki. Poniższa kreacja Colgate doskonale nawiązuje do kultowej już kolorystyki samej pasty do zębów:
- Jako marka możesz w prosty sposób wyjaśnić jakąś czynność krok po kroku, publikując infografikę zamiast poradnika (źródło). Świetnie sprawdza się to np. przy zabiegach pielęgnacyjnych (np. opowiadając o demakijaż krok po kroku z użyciem kosmetyków z Twojego sklepu) czy zabiegach fryzjerskich:
- Ponadto infografika pozwala w sposób uproszczony wyjaśnić skomplikowane mechanizmy – zobacz, jak zrobiła to marka Wedel, która postanowiła w przystępny sposób opowiedzieć o procesie powstawania czekolady, tym samym opowiadając infografiką pewną historię (np. o kakao z serca Afryki):
Cechy dobrze zaprojektowanej infografiki?
Wiemy już, że warto korzystać z tej formy content marketingu, jednak jaką kreację zaplanować, by była atrakcyjna wizualnie i angażująca? Które elementy grają tu pierwsze skrzypce? Spójna z marką kolorystyka? Krój czcionki? Wykresy i liczby, czy może sam tekst?
- Po pierwsze – WIEDZA. Aby krótko i przejrzyście opisać produkt lub zjawisko, musisz go znać od podszewki. Zanim zlecisz infografikę, zrób solidny research, a potem wyłuskaj najbardziej kluczowe informacje w formie krótkich zdań lub haseł. Pamiętaj, że mają nieść wartość – ciekawą poradę, przydatny wykres lub wyjaśnienie konkretnego procesu.
- Inspiracje – pomysłów na ciekawe rozwiązanie wizualne jest całe mnóstwo – wystarczy, że wpiszesz słowo “infografika” w wyszukiwarkę Google lub Pinteresta – ogrom wyników na pewno zapewni Ci jakąś inspirację.
- PROSTOTA – unikaj pstrokacizny, różnych krojów czcionki w obrębie jednej kreacji. To, co działa świetnie, to kontrasty: mocne kolory na dobrze dobranym tle na pewno przykują uwagę. Pamiętaj też, że im więcej szczegółów (ikonek, napisów, kolorów), tym trudniej będzie odbiorcy zapamiętać przekazywaną wartość.
- Umiar – także, jeśli chodzi o tekst – jak już wspomniałam wcześniej, infografika nie jest stworzona do czytania, ale do oglądania 😉 Popularnym błędem jest też używanie zbyt małych czcionek, które na tle pozostałych elementów stają się trudne do odczytania.
- Wzbudzaj emocje – w jaki sposób? Wykorzystując psychologię kolorów – na przykład stosując kolor niebieski, możesz wprawić odbiorcę w bardziej spokojny nastrój. Intensywny czerwony działa pobudzająco – więcej o działaniu kolorów przeczytasz TUTAJ.
- Wisienka na torcie – logo, link do sklepu i spójna kolorystyka zwiększą rozpoznawalność Twojej marki.
Pora na Twój ruch – przemyśl, jaka tematyka jest Ci bliska i zaplanuj cykl infografik. Nasza podpowiedź: jeśli prowadzisz pizzerię, mogą to być grafiki informujące o powstawaniu pizzy krok po kroku, najczęstszych wyborach klientów czy historii pizzy jako takiej – ogranicza Cię tylko wyobraźnia!