Social media marketing: 10 najczęściej popełnianych błędów

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Często mówi się o praktycznych wskazówkach prowadzenia kanałów społecznościowych, natomiast rzadziej o błędach, których warto unikać. To właśnie o nich będzie ten artykuł – poznaj 10 najczęściej popełnianych błędów w social mediach! 

Czy zdarzyło Ci się kiedyś dodawać przypadkowe posty, które nie są spójne z Twoją marką? To jeden z błędów w social mediach, który weźmiemy dziś na tapet. Sprawdź, czego nie robić, by prowadzenie Twoich kanałów było efektywne i spójne z marką.

1. Brak strategii social media

Ktoś powiedział, że działanie w social mediach można porównać do próby wykopania dziury bez łopaty – to zadanie czasochłonne, trudne i trzeba wiedzieć, że istnieje lepszy sposób. Strategia pozwoli Ci m.in. wyznaczyć grupę docelową, styl i częstotliwość komunikacji, wskaże Twoje mocne i słabe strony. Dzięki działaniu strategicznemu będziesz wiedział, jaki cel mają Twoje kanały social media. Przeanalizujesz też działania swojej bezpośredniej  konkurencji i wyciągniesz z nich konstruktywne wnioski dla siebie. 

 2. Brak znajomości grupy docelowej

Musisz wiedzieć, do kogo mówisz, by Twoja komunikacja była dostosowana językowo. Zdefiniowanie persony pozwoli Ci mówić językiem swojego odbiorcy i idealnie odpowiadać na jego potrzeby. Przykładowo: sztywny, poważny styl nie trafi do Pokolenia Z. Bez określenia persony narażasz się na sytuacje kryzysowe, bo źle dobrane komunikaty mogą zostać źle odebrane. Wyobraź sobie, że wrzucasz zabawny post pełen emotikonów na LinkedIna, który słynie raczej ze stonowanej komunikacji biznesowej.

 3. Ignorowanie danych z kanałów social media

Trudno jest oczekiwać stabilnych wzrostów w kanałach social media, jeśli swoich działań nie opieramy na analizie danych. Analityka, którą masz w zasięgu ręki np. na Instagramie czy Facebooku pozwoli Ci sprawdzić, jakie treści są najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców. Dowiesz się też,  jaki czas jest najbardziej optymalny do publikacji, ocenisz skuteczność aktywnych reklam czy demografię odbiorców. Nie ignoruj więc danych, bo to dzięki nim zaczniesz tworzyć personalizowane treści odpowiadające na potrzeby odbiorców. 

4. Brak odpowiedzi na komentarze pod publikacjami

To oczywisty błąd w budowaniu wizerunku marki w social mediach. Niestety, wiele firm wciąż nie poświęca zbyt wiele czasu na komunikację pod publikacjami. Pamiętaj jednak, że zaangażowana rozmowa z fanami buduje Twój wizerunek. Pokazuje, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne. Odpowiadanie na komentarze wspiera budowanie relacji marka: konsument. Długoterminowo stworzy Twój wizerunek eksperta, który odpowiada na specjalistyczne pytania, liczy się z opiniami i rozwiązuje problemy. Pozytywnym przykładem budowania trwałej relacji z fanami jest Tania Książka:

błędy w social mediach
źródło: https://www.facebook.com/taniaksiazka/?comment_id=Y29tbWVudDozNDAwMjY0NDA2NjYxNDMzXzM0MDA5NTA2NDk5MjYxNDI%3D

5. Błędy w social mediach: niewłaściwy dobór kanałów

Ten punkt łączy się oczywiście z brakiem strategii i ustalenia persony. Wyobraź sobie, że nie znasz jeszcze swojego idealnego klienta i wybierasz kanały komunikacji. Jeśli “celujesz” w specjalistów z branży IT, wybór TikToka do komunikacji to słaby pomysł – najlepszym wyborem będzie prowadzenie kanału na LinkedInie. Podobnie, gdy chcesz komunikować się z Pokoleniem Z, lepiej rozważyć sam TikTok i ewentualnie Instagram, aniżeli obecność na wszystkich możliwych kanałach. Pamiętaj też, że posiadanie zbyt wielu kont do zarządzania zabiera Ci cenne zasoby czasowe. 

6. Traktowanie wszystkich platform mediów społecznościowych tak samo

Nawet jeśli prowadzisz kilka kanałów social media, pamiętaj, by różnicować publikacje (repostowanie filmu z TikToka na LinkedIna mija się z celem, choć publikacja tego samego Reelsa na Instagramie i Facebooku jest już bardziej sensownym zabiegiem). Pamiętaj o dostosowaniu języka do grupy docelowej – sprawdź w analityce, kim są odbiorcy Twojego kanału na Facebooku, a kim np. na Instagramie. Uwzględniaj różnice między kanałami, dostosowując formaty i komunikaty. 

7.  Zbieranie obserwujących dla samego posiadania obserwujących

Niestety wiele firm wciąż jeszcze stawia na ilość, a nie na jakość, jeśli chodzi o obserwujących. Ostatecznie liczy się przecież nie wielkość konta, a realne zaangażowanie.  Aby przyciągnąć obserwujących o wyższej “jakości”, warto wykorzystywać różne formaty (Reels, video na TikToku, Stories, karuzele).  To, co przyciągnie nowych obserwatorów to wartość: twoje treści mogą edukować w konkretnej dziedzinie (np. jak np. robi to marka Resibo w tematyce pielęgnacji), czy dostarczać codziennej rozrywki i wiedzy o świecie (jak np. Make Life Harder)

źródło: https://www.instagram.com/p/Cob_mpHDJn4/

8. Błędy w social mediach: nieregularne publikacje

Znów wracamy do punktu o strategii, która wyznacza konkretny cel i plan działania. Bez nich działamy niekonsekwentnie i nieregularnie, wrzucając przypadkowe treści, gdy akurat mamy czas. Regularne publikowanie ma kluczowe znaczenie. Podobnie, jak trzymanie się swojego obszaru tematycznego. Jeśli brakuje Ci czasu lub pomysłów, możesz skorzystać z usług agencji social media albo używać narzędzi do automatyzacji publikacji. Pomogą Ci one trzymać się harmonogramu, jeśli nie masz przestrzeni, by zrobić to w czasie rzeczywistym.  

 9. Brak promocji najbardziej popularnych postów

Kiedy zauważysz, że któraś z Twoich publikacji wzbudza szczególne zaangażowanie odbiorców, warto wspomóc ją reklamą płatną. Sprawdzaj w analityce kanałów, które posty wzbudzały zainteresowanie i przeznacz budżet na włączenie promocji. Dzięki temu okazja, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców nie przejdzie Ci koło nosa. 

 10. Brak dbałości o względy estetyczne

Częstym błędem jest brak konsekwencji w trzymaniu się identyfikacji wizualnej marki. Różne kroje czcionek, niespójna kolorystyka w grafikach marki powodują wrażenie chaosu. Kolejnym błędem jest wykorzystywanie przestarzałych i nadmiernie wykorzystywanych przez innych zdjęć stockowych. Pamiętaj, że estetyka i dbałość o spójność jest szalenie ważna w mediach społecznościowych. Nie bój się także eksperymentować z formatami – testuj video, karuzele, Reelsy, kolaże, memy – różnorodność publikacji wzbudzi większe zainteresowanie. 

To tylko nieliczne z błędów popełnianych przy prowadzeniu social mediów. Pamiętaj jednak, że praktyka czyni mistrza! Im więcej przetestujesz działań i rozwiązań, tym bardziej efektywne kanały zbudujesz!