Skąd brać tematy na bloga? Tipy i przydatne narzędzia

Magdalena Surowiec Content Marketing

Prowadzenie bloga firmowego to jedna ze strategii contentowych, która cieszy się nieustanną popularnością, a jego zaletach mogliście już wcześniej przeczytać w artykule przygotowanym przez Judytę

Dzięki działaniom w tym zakresie Twoja marka ma okazję budować relację z czytelnikami (i klientami), a jednocześnie umacniać pozycję w wyszukiwarce, która premiuje strony zawierające unikatowe treści. 

Co jest ważne w prowadzeniu bloga? Na pewno lekkie pióro, przyjemny w odbiorze styl i regularność. Natomiast każdy, kto kiedykolwiek miał za zadanie “wyprodukowanie” treści wie, że ciężko jest utrzymać regularność, gdy wena zdaje się uciekać. Jest jednak kilka sposobów i narzędzi, które można zastosować, aby “oszukać” spadek kreatywności i znaleźć tematy, które zainspirują Twoich czytelników. 

Skorzystaj z wyszukiwarki Google

W Polsce z Google korzysta 93% Internautów i każdy z nich czegoś szuka 😉 Warto skorzystać z podpowiedzi, jakie wyszukiwarka podsuwa po wpisaniu danego zagadnienia. Masz sklep z sukienkami? Sprawdź, jakich informacji szukają użytkownicy odnośnie niebieskich czy czerwonych sukienek. Może interesuje ich jakie buty będą pasowały najlepiej? Artykuł na Twoim blogu może być miejscem, w którym znajdą odpowiedź.

Przejrzyj kalendarz

Warto przygotować się wcześniej do nadchodzących okazji. Przed nami Black Friday, okres świąteczny – czas, kiedy wszyscy będą szukali pomysłów na prezent dla teścia (bo ile można kupować książek czy skarpet), dla wymagającej koleżanki, albo dla chłopaka, który ma już wystarczająco dużo perfum, zegarków i koszul. Mimo, że nie jestem fanką kalendarzy świąt nietypowych, które niejednokrotnie są nadużywane przez marketerów, to czasem również są przydatne. Jeśli prowadzisz sklep z kawą, nawiązanie do Dnia Baristy (np. poprzez artykuł o historii tego zawodu) nie będzie nadużyciem, a ciekawą inspiracją. Możesz sobie natomiast odpuścić Międzynarodowe Święto Uciekających na Rowerze (24 października!). 

Sprawdź w Google Trends

Google Trends to darmowe narzędzie, z którym warto się zaprzyjaźnić, aby lepiej dopasowywać się do potrzeb czytelników. Znajdziesz w nim podpowiedź, kiedy dane zapytanie cieszy się największym zainteresowaniem, a także sugestie zbliżonych tematów. 

Evergreen content marketing – treści, które nie stracą ważności

Evergreen, czyli “wiecznie zielony” content, to treści, którym nie grozi szybkie przeterminowanie. W przypadku bloga firmowego mogą to być m.in:

  • historia Twojej marki, lub brandów działających prężnie w Twojej branży;
  • recenzje czy porównania produktów;
  • poradniki, listy z narzędziami i przydatnymi aplikacjami;
  • słownik pojęć;
  • odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (Q&A, FAQ);
  • case study.

W przypadku takich artykułów warto poświęcić dodatkowy czas na staranne dobranie fraz kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników (np. z pomocą narzędzia Ubersuggest, czy Senuto), sprawdzenie popularności tematu (np. przy pomocy wspomnianego wcześniej Google Trends) oraz przygotowanie tekstu wysokiej jakości. Warto również co jakiś czas wracać do tego typu artykułów i odświeżać je o nowe informacje.

Sprawdź statystyki Twoich wpisów

Za pomocą Google Analytics lub panelu sklepu przeanalizuj, jakie z opublikowanych dotychczas wpisów cieszą się największym powodzeniem wśród Twoich czytelników i spróbuj się nimi zainspirować. Zastanów się, co w ich przypadku zadecydowało o sukcesie – była to tematyka, czy chwytliwa forma? Po wytypowaniu topowych publikacji możesz pokusić się o przygotowanie kolejnej części z danego cyklu lub rozwinięcie popularnego zagadnienia w kolejnym artykule. Warto również przewertować social media i zweryfikować, jakie wpisy wywoływały dyskusje w komentarzach, były udostępniane i “lajkowane”.

AnswerThePublic – zapytaj publiczności

Answer The Public to darmowe (w dużej mierze) narzędzie SEO, które będzie pomocne przy szukaniu inspiracji, ale i pomoże Ci uzyskać w zasadzie gotowe tematy na bloga. Jego obsługa jest bardzo intuicyjna – po wpisaniu dowolnej frazy otrzymujemy drzewko tematów, pokrewnych fraz, które możemy wykorzystać.

Przykładowe wyniki dla frazy “czerwona sukienka”

To narzędzie możesz stosować nie tylko pod kątem szukania inspiracji na tematy wpisów blogowych, ale i do wytypowania fraz typu long tail. AnswerThePublic korzysta bowiem z danych z autouzupełniania Google, co oznacza, że jest dokładnie tam, gdzie nasi potencjalni czytelnicy szukają odpowiedzi na pytania.

Obserwuj konkurencję

Oczywiście plagiat nigdy nie będzie dobrym rozwiązaniem, ale czasem warto poszukać pomysłów na stronach czy blogach o podobnej tematyce i spróbować poruszyć dane zagadnienie z własnej perspektywy. Podczas scrollowania feedu na Instagramie czy Facebooku także możesz znaleźć ciekawe inspiracje. Masz księgarnie? Zaobserwuj popularnych bookstagramerów i sprawdź, jakie tytuły z Twojego sklepu ostatnio polecają. 

Na profilu zaczytana.querida znajdziecie wiele nieszablonowych zdjęć z książkami

Możesz też przygotować wpis z polecanymi przez Ciebie profilami twórców i np. podlinkować czytane przez nich pozycje. Po dużą dawkę inspiracji zerknij również na zagraniczne profile – być może dzięki temu wyłapiesz jakiś trend wcześniej i wyprzedzisz lokalną konkurencję. 

Podsumowanie

Pomysły na nowe artykuły nie spadną z nieba, ale możesz sobie trochę pomóc. Przy użyciu odpowiednich narzędzi, a także czujnym obserwowaniu aktualnych trendów i tendencji będziesz w stanie regularnie przygotowywać listę chwytliwych tematów.