
Poznaj recykling treści, czyli sposób na nowe życie twojego contentu!
Jeśli prowadzisz stronę internetową, to zapewne nieustannie starasz się produkować nowy content. A co z tym, który już istnieje? Nawet Księżna Kate wie, że założenie drugi raz tej samej sukienki, to żadne faux paux!
Dlaczego więc nie wykorzystujesz ponownie posiadanych zasobów? Nikt nie namawia Cię do duplikacji contentu – od tego jesteśmy dalecy. Pora jednak, abyś zapoznał się z pojęciem recyklingu treści.
Recykling treści – o co tyle hałasu?
Tworzysz treści na swoją stronę internetową? Z pewnością nieraz zastanawiałeś się, o czym napisać. Nawet dokładnie rozplanowany content plan w końcu może się wyczerpać. Presja na produkowanie coraz to nowszych i lepszych jakościowo treści, często nie sprzyja kreatywności. Jak złapać oddech? Zamiast nieustannie dokładać kolejny content, pomyśl o odświeżeniu tego, który już posiadasz. Recykling to sposób na nowe życie Twoich treści. I jak się przekonasz – całkiem skuteczny.
Na czym właściwie polega recykling treści? To ponowne wykorzystanie contentu, który już wcześniej opublikowałeś. Może to być artykuł, infografika, wideo – możliwości jest tak wiele, jak form contentu.
Tylko czy ponowne dodanie tej samej treści jest właściwe? Co z duplikacją? I w tym tkwi istota recyklingu treści: nie powielamy tego, co już było. Udoskonalamy to, co jest. Mamy jeszcze jedno rozwiązanie: możemy obecny content przedstawić w innej formie, np. artykuł zamienić na infografikę, która podsumuje przedstawione w nim najważniejsze założenia.
To, który sposób wybierzesz zależy od tego, co można “wycisnąć” z treści, które już masz.
Ale to już było?
I nic nie szkodzi. Wiele tematów, o których piszesz z czasem się dezaktualizuje i nic nie możesz z tym zrobić. OK – były dobre na dany moment i teraz pora je zostawić. Najczęściej ma to miejsce w przypadku treści newsowych, które cechuje krótki cykl życia. Są jednak i takie, które aż proszą się o dodanie aktualizacji.
Aktualizowanie treści to chleb powszedni w przypadku branży finansowej czy prawnej. Nawet jeśli Twój content oscyluje wokół innych dziedzin, to najpewniej także znajdziesz kilka tematów, które możesz odświeżyć. Czasami wystarczy dodanie jednego akapitu. Niekiedy możesz także pokusić się o dodanie komentarza.
Piszesz o zmianach w podejściu do content marketingu na przełomie ostatnich latach? Taki artykuł aż prosi o dodanie nowej perspektywy po pewnym czasie. A wtedy na powrót może stać się aktualny i wygenerować kolejne wejścia. Po co wyważać otwarte drzwi? Czasami pomysły na świetne treści masz dosłownie pod nosem.
Podobnie będzie w przypadku trendów w danej branży na nadchodzący rok. Możesz poświęcić im nowy artykuł lub dodać kolejny akapit do tekstu, który pisałeś w ubiegłym roku. Dzięki temu podsumujesz zasadność tez postawionych rok temu i określisz, które mogą być kontynuowane także w najbliższych miesiącach.
źródło: pracuj.pl
Czy aktualizacja zawsze jest konieczna?
Nie. Prawdopodobnie masz na swojej stronie także tzw. evergreen content, czyli treści ponadczasowe. Przeważnie przyjmują one formę poradników, jak np. ten artykuł, który teraz czytasz. Istnieje duża szansa, że z każdym rokiem kolejne osoby będą sprawdzać, na czym dokładnie polega recykling treści i jakie formy przybiera. Niektórzy będą odświeżać swoją wiedzę, inni dopiero ją zdobywać. Dlaczego nie przypomnieć, że masz dla nich przydatny content?
Być może z okazji dnia recyklingu, który przypada na 18 marca, zobaczysz w poście na stronie Kohai post, który z przymrużeniem oka będzie odsyłał Cię właśnie do tego tekstu?
Pamiętaj tylko, że promując ponownie ten sam content, warto poinformować odbiorców o tym, że nie jest to nowa treść. W innym przypadku mogą poczuć się oszukani.
Forma ma znaczenie
Recykling treści często sprowadza się do zaserwowania contentu w zmienionej formie. Nie zmieniasz zatem istoty treści, ale to, w jaki sposób podajesz ją swojemu odbiorcy. A jak zapewne wiesz, form contentu jest całe mnóstwo. Podcast, webinar, artykuł, animacja, wideo, slider, infografika – możesz wśród nich przebierać. Jedne są bardziej angażujące, inne mniej.
I nie chodzi wyłącznie o zaangażowanie odbiorców, ale również o Twoje własne, a więc o czas, który musisz poświęcić na przygotowanie treści. Zapewne szybciej napiszesz artykuł niż przygotujesz webinar. Mniej czasu zajmie Ci stworzenie prostej grafiki niż napisanie e-booka, itd.
Ceń swój czas! Jeśli przygotowanie podcastu zajęło Ci wiele godzin, a nawet dni, to czy nie uważasz, że marnotrawstwem jest jego jednorazowe wykorzystanie? Przecież możesz zaserwować go swoim odbiorcom w innej formie. Streść to, czego się dowiedziałeś w formie artykułu. Stwórz infografikę z najważniejszymi wnioskami. Nagraj krótkie wideo promujące. Każdą z tych form możesz wykorzystać na innym kanale. Wideo promujące świetnie sprawdzi się np. na Facebooku, infografika na Linkedin, podcast na Spotify, a artykuł na blogu.
Tym sposobem dotrzesz do różnych grup odbiorców. Wspaniale, prawda? A poniżej przykład, jak robimy to w Kohai!
Artykuł na blogu:
Infografika w social mediach:
Nie wszystko nadaje się do recyklingu
Przyjrzyj się statystykom swojej strony. Nie każdy content, który wrzucasz budzi zaangażowanie, a przynajmniej nie na takim samym poziomie. Są treści, które rozchodzą się jak ciepłe bułeczki i takie, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem. I to też jest OK. Nie wszystko, co tworzysz przyniesie Ci korzyść.
Które treści warto recyklingować? Wydawać by się mogło, że te popularne i tak świetnie sobie radzą, więc warto zabrać się za te, które “nie chwyciły”. Nic bardziej mylnego. Nie trać na nie czasu. Zostaw. Zapomnij. Idź dalej. Skup się na tym, co budzi realne zainteresowanie i wyciśnij z tego jeszcze więcej. Aktualizuj, dodaj nowe formy, dopisz komentarz, wstaw najnowsze dane i puść w świat po raz kolejny.
Taniej i lepiej, czyli po co ten cały recykling treści
Dlaczego warto korzystać z recyklingu treści?
- Bo to prawie nic nie kosztuje! Wykorzystujesz zasoby, które już masz.
- Oszczędzasz czas i… pomysły – wystarczy Ci ich na dłużej.
- Działasz na korzyść pozycjonowania Twojej strony – Google lubi witryny z aktualizowanym i rozbudowywanym contentem.
- Docierasz do wielu użytkowników i trafiasz w różne gusta. Podcast, e-book, wideo – większość osób ma swoje preferencje w tym zakresie.
- Sprawiasz, że Twój content jest atrakcyjny dla odbiorców – aktualny i zróżnicowany!
A do tego wszystkiego zwiększysz ruch na swojej stronie. Dowód? Analiza ruchu, którą Hubspot przeprowadził na swoim blogu wykazała, że większość ich ruchu i potencjalnych klientów pochodziła ze starych treści.
Źródło: Hubspot
Już chyba rozumiesz, dlaczego recykling w takim przypadku ma ogromne znaczenie? Bądź eko i w życiu, i w contencie.