Przygotuj się na Black Friday i zakupową gorączkę! Q&A po webinarze

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

W tym artykule znajdziesz odpowiedzi ekspertek na najważniejsze pytania dotyczące przygotowań do Q4. Znajdziesz tu również nagranie webinaru “Przygotuj się na Q4: Meta Ads i działania organiczne, które przynoszą efekty”.

Podczas ostatniego wspólnego webinaru agencji Kohai i Sempai – “Przygotuj się na Q4: Meta Ads i działania organiczne, które przynoszą efekty” – uczestnicy zadawali wiele pytań dotyczących przygotowań do najgorętszego okresu w roku, jakim jest Q4. Chcesz maksymalnie wykorzystać ten czas? Przed nami Black Friday, Cyber Monday i świąteczny szał zakupowy. Sprawdź, jak osiągnąć najlepsze wyniki sprzedażowe!

Zobacz nagranie z webinaru, w którym dowiesz się:

– jak wyróżnić swoje Meta Ads, aby przyciągnąć więcej klientów;

– jak efektywnie połączyć działania organiczne i reklamowe, aby jak najlepiej wykorzystać każdy budżet;

– jakie sprawdzone metody optymalizacji kampanii zwiększą Twoje zyski.

To gotowy przepis na sukces w najbardziej konkurencyjnym okresie roku.

Poniżej prezentujemy odpowiedzi ekspertek, które prowadziły webinar:

– Kinga Derwisz – Meta Ads Expert w Sempai,

– Urszula Chylińska – Social Media Specialist w Kohai.

 1. Co umieścić w grafice promocyjnej, aby wyróżniała się wśród innych reklam?

 Kinga Derwisz: To trudne pytanie, ponieważ wiele zależy od branży, produktu czy celu kampanii. Istnieje jednak kilka uniwersalnych zasad:

– Rozdzielczość i rozmiar grafiki: To podstawa, o której wiele osób zapomina. Należy upewnić się, że grafika ma odpowiednie wymiary, jest dopasowana do wszystkich umiejscowień i nie ma tzw. “pikselozy”. Niewyraźna grafika zniechęci odbiorców już na samym początku.

– Brak CTA na grafice: W Meta Ads CTA dodajemy na poziomie reklamy, więc umieszczanie go na grafice może wprowadzać zamieszanie i nie wygląda estetycznie.

– Logo: Zawsze warto dodać logo w dobrej jakości. Ważne, by zachować umiar – ogromne logo na środku grafiki raczej nie będzie dobrym pomysłem. Pomóż odbiorcom zapamiętać Twoją markę, ale nie narzucaj się.

– Podejście z perspektywy klienta: Spójrz na grafikę z dystansu i zadaj sobie pytanie: „Czy zrozumiał(a)bym, o co chodzi w tej kreacji, gdybym był(a) jej odbiorcą?” Przekaz musi być prosty, skuteczny i zrozumiały.

Urszula Chylińska:

Zachęcam Cię do zajrzenia do mojego artykułu w e-Booku na stronach 15-16, w którym dzielę się dobrymi radami dotyczącymi grafik. Na stronach 12-14 dowiesz się natomiast więcej o formatach reklamowych.

Moją najważniejszą radą jest natomiast to, aby… być kreatywnym! W nawale różnych reklam i promocji, musimy się wyróżnić, aby przyciągnąć wzrok odbiorcy. Grafika może zadziwić, zaciekawić, a może nawet zszokować. Banner blindness (odruchowe ignorowanie reklam) w tym okresie jest szczególnie silne, dlatego warto wybrać taki rodzaj grafiki, która będzie się wyróżniała w tłumie. Dla inspiracji, podrzucam Ci kilka ciekawych i wyróżniających się grafik (przykłady wyżej)! Aby pobrać e-booka, wystarczy, że klikniesz w baner:

 2. Czy w reklamach sprzedażowych na Facebooku lepsze konwersje uzyskuje się, gdy na grafice jest sam produkt (bez logo, dodatkowych grafik)?

Kinga Derwisz: To zależy. Nie mam danych, które jednoznacznie potwierdziłyby, że grafiki z samym produktem zawsze działają lepiej w kampaniach optymalizowanych pod sprzedaż. Dużo zależy od branży i samego produktu. W branży wnętrzarskiej na przykład często lepiej sprawdzają się grafiki “inspiracyjne” z wieloma elementami, jak zdjęcia wnętrz z produktami, ludzie, napisy, elementy graficzne i logo.

 3. Jakie są dobre praktyki dotyczące budowania intencji zakupowej?

Urszula Chylińska: na intencję zakupową wpływa wiele czynników. Aby ją budować w kontekście organicznym, warto zadbać o takie elementy jak świadomość, zaufanie czy opinie o produkcie. Aktualnie mamy wiele możliwości, aby budować pożądanie wśród naszych potencjalnych klientów. Możesz wykorzystać do tego influencerów, którzy tworzą lifestyle i często kierują trendami, a przez to inspirują odbiorców i wzbudzają w nich chęć posiadania danej rzeczy. Pokazuj opinie klientów czy działanie danego produktu, zadbaj o jasne informacje dotyczące płatności, dostawy czy ewentualnego zwrotu, twórz pozytywny i wartościowy wizerunek marki. Intencja zakupowa w kontekście działań organicznych  często jest żmudnym i wielopoziomowym procesem, który zdecydowanie jest warty swojej ceny! 

Kinga Derwisz:

Sądzę, że taką absolutną podstawą będzie tutaj poważne podejście do działań na wszystkich poziomach lejka, bez zaniedbywania żadnego z tych etapów – skupianie się tylko na konwersji nie sprzyja budowaniu intencji zakupowej długofalowo. Skupiając się tylko na ostatnim etapie lejka zaniedbujemy bardzo ważne rzeczy – znajomość brandu i zaufanie do niego. Są to czynniki, które zapewnią nam odpowiednie warunki do tego, aby z powodzeniem prowadzić działania sprzedażowe i móc skalować działania performance (a na tym nam pewnie zależy ;)). Poza taką podstawą, kilka dobrych praktyk ode mnie:

  • bądź transparentny/a i szczery/a w komunikacji organicznej i reklamowej (naruszyć zaufanie konsumentów jest łatwo, a o wiele ciężej je później odbudować);
  • wykorzystaj opinie klientów w swojej komunikacji do nowych odbiorców;
  • obserwuj trendy i virale w socialach – czasami na fali popularności jakiegoś produktu/usługi jesteśmy w stanie bardzo fajnie wykorzystać taką sytuację do zbudowania intencji zakupowej;
  • upewnij się, że posiadasz wszystkie najpopularniejsze rozwiązania dotyczące dostawy, płatności i zwrotów – są to bardzo ważne czynniki szczególnie w przypadku nowych klientów.

 4. Co zrobić, jeśli startujemy z nową marką w Q4? Czy powinniśmy zmodyfikować plany i nie liczyć na szybkie wyniki sprzedaży ze względu na większą świadomość produktów konkurencji?

Kinga Derwisz: W przypadku nowego brandu skupiłabym się mocniej na działaniach świadomościowych i contentowych. Buduj ciepłe grupy odbiorców i stawiaj na jakościowy content, aby przyciągnąć potencjalnych klientów. Start nowej marki w Q4 może być wyzwaniem, ponieważ konkurencja jest silna, a zaufanie do nowego brandu – jeszcze niskie. Konwersje w tym najdroższym okresie mogą być trudniejsze do osiągnięcia, dlatego warto skupić się na budowaniu fundamentów na przyszłość.

Urszula Chylińska: Zdecydowanie nie warto zupełnie rezygnować z działań. Na początku skupmy się na budowaniu świadomości i wizerunku, aby przekonać potencjalnego odbiorcę, że warto zaufać naszej marce. Gdy zaczniemy od działań sprzedażowych, użytkownik może ominąć naszą treść przez nieznajomość brandu. My sami wybieramy najczęściej te marki, które już znamy! Ten okres może być dla Ciebie szczególnie trudny i może nie przynieść oczekiwanych efektów, ale im wcześniej rozpoczniesz działania marketingowe z góry lejka, tym szybciej zobaczysz pożądane efekty sprzedażowe.