Przydatne wskazówki, które pomogą Ci rozwinąć firmowe social media!

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Doskonałym punktem wyjścia dla prowadzenia firmowych kanałów jest oczywiście strategia. Ustalenie grupy docelowej, tone of voice czy najważniejszych celów komunikacji to podstawa! Sprawdź nasze praktyczne wskazówki na start działań w social mediach! 

Jak zapewne wiesz, decyzja o wyborze odpowiedniego dla marki kanału zależy od profilu i demografii grupy docelowej. Jeśli swoje usługi chcemy adresować do kadry managerskiej, naturalnym wyborem będzie prowadzenie profilu na LinkedIn. Jeśli zaś “celujemy” swoim produktem w nastolatków, warto zrobić ukłon w stronę TikToka. Dziś skupimy się na praktycznych poradach dotyczących social mediów w ujęciu ogólnym. Sprawdź, o co warto zadbać, niezależnie od tego, które kanały wybrałeś!

Odpowiednia moderacja

Jeśli działania w social mediach planujesz strategicznie, pomyślałeś zapewne i o stylu odpowiadania na komentarze oraz wiadomości od obserwatorów. W zależności od profilu działalności i wieku odbiorców, możesz komunikować się w tonie oficjalnym (jak np. instytucje publiczne) lub bardziej na luzie (jak np. marka Clipper). Pamiętaj też, żeby nie zostawiać bez odpowiedzi komentarzy od fanów – nawet tych negatywnych. Milczenie może niekorzystnie odbić się na wizerunku firmy. Pokaż, że Twoja marka bacznie przygląda się problemom swoich klientów i szuka empatycznych rozwiązań.  

FB Clipper

Postaw na bezpieczeństwo konta 

Warto weryfikować, kto z naszych pracowników ma dostęp do kont firmowych (Facebooka, Instagrama, TikToka itd), jak też zmieniać hasła od czasu do czasu. Istotnym zabezpieczeniem będzie na pewno uwierzytelnianie dwuskładnikowe, które pomoże Ci ochronić dostęp do konta i komunikacji z fanami. 

Publikuj według harmonogramu

Niezależnie od tego, czy jesteś obecny na Facebooku, TikToku czy Instagramie, możesz planować publikacje postów “na zapas”. Ustal minimum publikacji w miesiącu, podziel je tematycznie i ze względu na rodzaj (np. animacje, posty statyczne, video zza kulis itp.). Rozplanuj wszystko z głową – najważniejsze w social mediach to wartościowy content i regularność.  

Baw się różnymi formatami

Platformy społecznościowe dają wiele możliwości, jeśli chodzi o publikowane formaty. Sprawdzaj, jak reagują na nie Twoi obserwatorzy i wyciągaj wnioski. Testowanie pomoże Ci lepiej dostosować content pod gusta publiczności. Do wyboru masz video natywne lub zewnętrzne, krótkie notki, posty statyczne, animacje, infografiki czy np. karuzele produktowe. 

Ciekawostka o Facebooku:

każdy format postów ma nieco inną wagę, jeśli chodzi o premiowanie go przez algorytm. Najbardziej premiowane jest video natywne Facebooka (np. zapisany LIVE). Mniejsze zasięgi będą miały video zewnętrzne, np. linkujące do YouTube’a, ponieważ Facebook naturalnie woli promować własną platformę. 

Angażuj odbiorców w social mediach

Obserwatorzy lubią być wywoływani do tablicy i pytani o zdanie. Możesz więc angażować ich do dyskusji pod postem z prostym  pytaniem otwartym lub zachęcić do głosowania emotikonami. Możesz też zastosować ankiety (np. w Insta Stories) lub quizy. 

Empik Facebook

Konkursy: pamiętaj o regulaminie

Konkursy to dobry sposób na aktywowanie społeczności, zwiększenie liczby fanów, jak i pozyskanie user generated contentu. Ważne jednak, by konkurs miał podlinkowany, dedykowany regulamin z jasno ustalonymi zasadami. Taka akcja nie powinna też być loterią (unikaj słów: “losowanie nagród” itp), ponieważ loterię należy zgłaszać wcześniej do odpowiedniej instytucji nadzorującej. Nie wymagaj też, by uczestnicy oznaczali innych znajomych,  polubili lub udostępnili post – jest to niezgodne z polityką Facebooka. 

Analizuj dane!

Wszystkie swoje działania w social mediach możesz ulepszać, analizując twarde dane dostarczane przez poszczególne kanały. Dzięki analityce możesz kontrolować, jakie formaty i rodzaje treści są najbardziej skuteczne, które pory dnia najlepsze do publikacji, oraz co najbardziej interesuje Twoją społeczność. 

To tylko niektóre ze wskazówek przydatnych w prowadzeniu firmowych social mediów. Pamiętaj, że niezależnie od serwisu społecznościowego, który wybrałeś, warto zacząć działania od strategii, która obejmie m.in. analizę konkurencji, wyznaczenie grupy docelowej, celu i stylu komunikacji marki.