Poznaj przepis na udany Real-time marketing!
Bieżące i najchętniej komentowane wydarzenia, na które w czasie rzeczywistym odpowiadają marki? To doskonała okazja, by skierować uwagę społeczności na Twój produkt lub usługę.
W przypadku real-time marketingu liczą się przede wszystkim szybkość, kreatywność oraz umiejętne wykorzystanie nadarzającej się okazji. Kanały social media Twojej marki to miejsce, w którym można popisać się kreatywnością oraz refleksem. Nic tak nie wywołuje reakcji fanów, jak świetna humorystyczna reakcja na istotne bieżące wydarzenia – społeczne, polityczne, kulturalne itp. To właśnie poprzez nawiązanie do tematów, które żywo interesują społeczeństwo możesz przekierować uwagę na swój produkt lub usługę.
Ten rodzaj marketingu pojawia się, gdy Twoja firma reaguje, zamiast planować lub opracowywać plan marketingowy na miesiące do przodu. Źródło
Przepis na udany RTM…
to wstrzelenie się w odpowiedni czas: idealnym momentem na opublikowanie posta jest chwila po pojawieniu się niezwykle popularnego newsa. To właśnie w pierwszych minutach lub godzinach dziennikarze i internauci poszukują informacji na dany temat. Jest więc szansa, że trafią właśnie na Twój kanał. Jeśli zareagujemy zbyt późno, np. dwa dni ukazaniu się sensacyjnego newsa, nasz post zniknie w tłumie innych, podobnych i nawiązujących do tej samej sytuacji. Idealnie RTM zastosowała marka KFC tuż po tym, jak Robert Lewandowski w wymowny sposób podczas meczu Bayernu pokazał, że po raz drugi zostanie tatusiem. Na kanałach KFC chwilę później pojawiła się bardzo kreatywna i idealnie nawiązująca do newsa grafika:
Jakie korzyści płyną z umiejętnego RTM-u marki?
- post, który z odpowiednią dozą humoru nawiązuje do aktualnej sytuacji łatwo może stać się viralem i zwiększyć zasięg prowadzonej przez Ciebie strony. Idealny przykład? Zabawna odpowiedź Empiku na wydarzenia w trakcie ostatniego marszu niepodległości w Warszawie. Wydarzenie humorystycznie nazwano potem “Bitwą o Empik”, a post został udostępniony ponad 3, 5 tysiąca razy. Jak udało się ten efekt osiągnąć? Kiedy pod salonem Empiku na Nowym Świecie zgromadził się agresywny tłum, sieć księgarni zamieściła na swoim FB zdjęcie z wydarzenia z uroczym copy:
“Drodzy Panowie! My też tęsknimy za koncertami i chcielibyśmy jak najszybciej znaleźć się pod sceną. Dlatego sugerujemy łatwiejszy i bezstresowy sposób zakupu biletów. Bezpośrednio na www.empikbilety.pl”
- Ponadto RTM skrojony na miarę to coś, co skutecznie zwróci uwagę na Twoją markę, podbije jej świadomość, jak też… znacząco zwiększy sprzedaż. Tu warto wspomnieć o imponującym wręcz przykładzie sklepu koszulkowo.pl. który, w odpowiednim momencie wykorzystując hasło “Najgorszy sort Polaków” zarobił krocie:
Tak, to prawda. W całej naszej koszulkowej historii nie mieliśmy jeszcze tak złotego strzału jak ten z ostatniego weekendu. Przebiło to wszelkie targety, które planowaliśmy na grudzień, a w ciągu jednego dnia sprzedawaliśmy tyle, co kiedyś w kwartał. Szkoda tylko, że to i tak dobry grudzień, a nie na przykład styczeń, który w koszulkowej branży jest najsłabszym miesiącem. Ale po kolei. Pod koniec ubiegłego tygodnia, Jarosław Kaczyński wypowiedział słowa o “Najgorszym Sorcie Polaków”. Sformułowanie to zaczęło krążyć po sieci w formie hasztaga, postanowiłem więc przerobić je na koszulkę. (źródło: Michał Górecki)
Do legendy w świecie marketingu przeszła też zagraniczna kampania ciasteczek Oreo oparta na real time marketingu. Marka nie tylko rozpieszcza kubki smakowe miłośników słodkości, ale też potrafi wykorzystać nadarzająca się okazję. W czasie Super Bowl, finałowego meczu ligi futbolu amerykańskiego, który skupia na sobie uwagę miliony widzów, na stadionie miała miejsce awaria elektryczności. I to był moment, który wykorzystał zespół marketingowy Oreo, aby promować swój produkt w wyjątkowy sposób. Niebawem po awarii prądu marka na Twitterze opublikowała zdjęcie Oreo w ciemności, z dopiskiem:
„Nadal możesz zanurzać ciasteczka w ciemności”.
I podpisali swoje zdjęcie „Power out? No problem”. Reakcja stała się natychmiastowym hitem, ponieważ fani futbolu oglądający rozgrywki od razu po awarii zaczęli szukać informacji o awarii w internecie – reakcja Oreo była jedną z pierwszych i najbardziej kreatywnych rzeczy, na jaką wpadli internauci. Post stał się viralem udostępnianym kilkanaście tysięcy razy.
Innym genialnym przykładem udanego RTM-u może pochwalić się NASA, która w czasie rzeczywistym nawiązała do laureatów Oscarów w 2014 roku, kierując na siebie światło reflektorów właściwie jednym tweetem. Kiedy film “Grawitacja” z Sandrą Bullock i Georgem Clooneyem zgarnął kilka oscarowych statuetek, agencja NASA wykazała się perfekcyjnym timingiem i w zabawny sposób pokazała, jak wygląda prawdziwa grawitacja z kosmosu:
Nie czekaj, pośpiesz się!
Obserwuj newsy, trendy i ciekawe opinie, postaw na spontaniczność i humorystyczne reakcje. Liczy się odpowiedni moment – internauci uwielbiają natychmiastowość i autentyczność! Szybkość przepływu informacji w Sieci może być jednak utrudnieniem, by w odpowiedniej chwili wychwycić sensacyjny news. Dlatego, aby być na bieżąco, możesz użyć odpowiednich narzędzi do monitoringu internetu (np. Brand 24), które pomogą ci wychwycić najlepszą okazję i inspirujące trendy, które przyciągną więcej odbiorców do Twojej marki.
Pamiętaj też, że do RTM-u możesz się przygotować 😉
Doskonałym przykładem są planowane wydarzenia na wielką skalę, np. rozdanie Oscarów, mecze piłkarskie czy wielkie premiery (np. Cyberpunka 2077). To wydarzenia, którymi nierzadko żyje większość społeczeństwa. A ty jako marka możesz przygotować kilka scenariuszy działania i komunikację postów, które opublikujesz, gdy np. będzie znany wynik piłkarskich mistrzostw świata. Okazją do ogrzania się w blasku jakiegoś wydarzenia mogą być także premiery kolejnych sezonów kultowych seriali (jak np. “Gry o tron” – screeny poniżej) – zobacz jak podeszły do tego wielkie brandy i uwzględnij planowanie RTM’u także w strategii marketingowej Twojej firmy 😉