Poznaj najciekawsze wnioski z raportu „Rynek influencerów w Polsce – 2023”

Judyta Kokoszkiewicz Influencer Marketing

Raport przygotowany przez ReachBlogger pokazuje nowe tendencje w influencer marketingu. Optymizm marketerów dotyczący współpracy z markami powraca: szczególnie, jeśli chodzi o kampanie na Instagramie.

Jak wynika z raportu „Rynek influencerów w Polsce – 2023”, w ostatnich 12 miesiącach największą popularnością, jeśli chodzi o platformy wybierane do współpracy z twórcami internetowymi, cieszył się Instagram. Warto tu wspomnieć, że jednocześnie wzrasta popularność współpracy z tiktokerami, co oznacza, że w perspektywie 1-2 lat Instagram może zostać zdetronizowany. 

Kategoria, która pod kątem współprac z twórcami cieszy się największym zainteresowaniem to Uroda. Aż 81,9% ankietowanych zagłosowało, że tu najczęstszym celem współprac było budowanie świadomości marki bądź produktu. 

Kolejnym wnioskiem płynącym z raportu jest fakt, że coraz więcej respondentów (64% rynkowych graczy) dobrze ocenia inicjatywę UOKiK-u dotyczącą transparentnego oznaczania współprac komercyjnych u influencerów. 

Sprawdź najciekawsze wyniki raportu:

“Platformy najczęściej wybierane przez reklamodawców do współpracy influencerskiej:

  • Instagram – 87,2% (wzrost o około 6 punktów procentowych rok do roku);
  • ex aequo Facebook i TikTok – po 55,3%;
  • YouTube – 39,4%;
  • blogerzy (blogi webowe) – 29,8%.

Najczęstsze cele działań z influencerami:

  • budowanie product/brand awareness – 81,9%;
  • cele sprzedażowe – 58,5%;
  • traffic (pozyskanie ruchu dla witryny lub sklepu) – 38,3%.

Uczestnicy badania nawiązują współpracę z influencerami:

  • bezpośrednio, poszukując partnerów w Google lub social mediach – 66%;
  • wyszukując ich samodzielnie na odpowiednich grupach tematycznych (najczęściej na Facebooku) – 33%;
  • samodzielnie, lecz z pomocą platform takich jak Reachablogger.pl – 44,3%;
  • znając ich osobiście – 43,3%;
  • korzystając z usług wyspecjalizowanej agencji reklamowej lub domu mediowego (odpowiednio 19,6% i 3,1%)”. (źródło)

Zobacz, jak raport komentuje Robert Sosnowski, CVO Reach a Blogger, twórca badania:

Tradycyjnie już, czwarty rok z rzędu, zapytaliśmy reklamodawców o zmiany w ich wydatkach, sposoby i rodzaje współprac z influencerami, wpływ rynkowych „czarnych łabędzi” na ich działania itp. Ostatnie lata są delikatnie mówiąc bardzo dynamiczne, zarówno dla całego biznesu, jak i dla influencer marketingu w szczególności. Nasze badanie ma ambicje by systematyzować te zmiany i normalizować rynek influencerski w Polsce.

O badaniu

Badanie przeprowadzono na przełomie I i II kwartału z inicjatywy platformy Reachablogger.pl. Odpowiedzi udzieliło ponad 100 respondentów – reklamodawców, którzy aktywnie korzystają z influencer marketingu (marketerzy, PR-owcy, pracownicy domów mediowych, agencji digital itd.). Raport opublikowano pod patronatem honorowym  IAB Polska.