Poznaj 6 kreatywnych przykładów kampanii z influencerami

Judyta Kokoszkiewicz Influencer Marketing

Kampanie z twórcami internetowymi mogą być prowadzone w social mediach, ale nie tylko! Można wydać na nie zawrotne sumy, lub… osiągnąć sukces, nie wydając ani grosza. Sprawdź, jak!

Na początku zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, czym jest influencer marketing. Działania z tego zakresu skupiają się na współpracach z twórcami internetowymi. Polecenia na ich profilach społecznościowych są odbierane lepiej, niż nachalna reklama. Dzieję się tak dlatego, że twórcy latami budują swoją społeczność i dbają o jej zaangażowanie. Dlatego rekomendowane przez nich produkty są odbierane jako polecenie od przyjaciela lub bliskiego znajomego. Odbiorcom łatwiej jest zaufać influencerowi, który wpuścił ich do swojego świata, dzieląc się codziennymi zmaganiami, aniżeli reklamie wyświetlanej np. na portalu informacyjnym.  

Zanim zaczniesz współpracować z influencerami, pamiętaj o 10 podstawowych zasadach: 

  1. Wyznacz swoje najważniejsze cele, np. zasięg, jaki w przybliżeniu powinna wygenerować kampania.
  2. Określ grupę docelową, do której chcesz dotrzeć poprzez swojego influencera – to pomoże w researchu twórców.
  3. Określ budżet, aby wiedzieć, na ilu i jakiej “wielkości” twórców możesz sobie pozwolić, jeśli chodzi o współprace płatne.
  4. Wybierz kanały social media, przy których chcesz współpracować z influencerami
  5. Wybierz narzędzie do śledzenia i raportowania kampanii – np. Influtool.
  6. Zidentyfikuj i wybierz swoich idealnych influencerów.
  7. Skontaktuj się z nimi, np. poprzez agencję influencer marketingu lub bezpośrednio. Zadbaj o podpisanie umów.
  8. Śledź kampanie na bieżąco i wyciągaj wnioski, być może niektóre działania można modelować w trakcie ich trwania (np. ustalenie wspólnej polityki odpowiadania na komentarze)
  9. Pamiętaj o wypłacaniu wynagrodzeń na czas.
  10. Na podstawie raportów z narzędzi, jak też screenów otrzymanych od influencerów możesz przeanalizować, na ile założone na początku cele zostały zrealizowane. 

Teraz, by przedstawić Ci kilka kreatywnych pomysłów na akcje z influencerami, opowiemy o zagranicznych kampaniach, na które na pewno warto zwrócić uwagę. 

Kampania 67 odcieni Diora

To zwycięzca w kategorii Best Beauty Campaign podczas Influencer Marketing Awards 2020. Marka Dior, współpracuując z agencją influencer marketingu Buttermilk chciała celebrować wprowadzenie na rynek Fundacji Dior’s Forever i 67 unikalnych odcieni podkładu. Celem akcji było zbudowanie globalnej świadomości fundacji i nowych produktów. Dla podkreślenia różnorodności kolorystycznej odcieni marka podjęła współpracę z 67 influencerami, z czego każdy był ambasadorem innego odcienia. Drugim celem akcji było stworzenie jakościowych treści nadających się do ponownego wykorzystania na kanałach należących do Diora. Podczas akcji 67 influencerów publikowali jeden post dziennie przez… 67 dni 😉 Łączny zasięg kampanii wyniósł   2,66 mln, a posty influencerów zanotowały 1,85 mln wyświetleń.

Materace marki Leesa

Ta zagraniczna kampania udowadnia, że nie wszystkie działania z twórcami internetowymi muszą mieć miejsce w social mediach. Leesa, znana amerykańska marka luksusowych materacy sprzedaje głównie za pośrednictwem swojej witryny e-commerce. W kampanii skupiła się na popularnych blogach (np.  Mattress Clarity i Sleep Polis), na których znajdują się obiektywne recenzje, a twórcy zarabiają m.in. poprzez prowizje partnerskie za zwiększanie sprzedaży marki. Akcja wygenerowała 100 000 kliknięć z blogów na stronę Leesy.

Zegarki Daniel Wellington

Znana marka postanowiła swoje działania promocyjne oprzeć na współpracach z mikroinfluencerami na Instagramie. Kampania barterowa skupiła się oczywiście na obdarowywaniu twórców modelami zegarków Daniel Wellington w zamian za publikacje na Instagramie. Promocja osiągnęła zamierzone rezultaty, znacznie zwiększając świadomość i zaufanie do marki. Dlaczego? Bo internauci bardziej ufają “małym” influencerom, ze względu na ich autentyczność, jak i kameralną atmosferę panującą na kontach. Sukces oparty został więc na licznych dowodach słuszności w postaci opinii mikroinfluencerów.

Narodowy Dzień Pączka i Dunkin’ Donuts

Marka znana ze słodkich wypieków postanowiła w jeden dzień znacznie powiększyć swoje zasięgi. Posłużyła się w tym celu współpracą z twórcami internetowymi i Snapchatem. Akcja polegała m.in. na przejęciu przez ośmiu influencerów kanału Dunkin’ Donuts na Snapchacie. Wszystko zamknęło się w 24 godzinach, podczas trwania Narodowego Dnia Pączka. Twórcy prowadzili kampanię w trzech różnych strefach czasowych i trzech miastach USA. Dzięki ich działaniom Dunkin’ Donuts zyskał dziesięć razy więcej obserwujących na swoim kanale Snapchat niż zwykle w ciągu miesiąca. Kampania z twórcami dotarła do 3 milionów osób i w ogromnym stopniu przyczyniła się do przyciągnięcia obserwatorów do sklepów marki. 

Program MTV Pants Off 

…czyli pierwszy na Snapchacie program poświęcony edukacji seksualnej młodzieży. Był to format, który wykorzystał potencjał zasięgowych influencerów mówiących na swoich kanałach o seksualności. Internetowe show prowadziła Laci Green – jedna z najpopularniejszych youtuberek skupionych na edukacji seksualnej. Laci, jako osoba bardzo wpływowa dzieliła się radami ze zdezorientowanymi nastolatkami. Program był “emitowany” na Snapchacie co tydzień przez osiem tygodni, a jego zasięg podbijali zapraszani do rozmów goście – influencerzy z ogromną liczbą obserwatorów na różnych kanałach. Każdy z odcinków notował od 3 do 5 milionów wyświetleń i był udostępniany setki tysięcy razy. 

Akcja promująca Polskę #VisitPoland

Do współpracy przy kampanii promującej Polskę jako atrakcyjny cel podróży zaproszono zagranicznych twórców z różnych krajów, byli nimi: “Louis Cole z Wielkiej Brytanii (kanał FunForLouis), Alan Estrada z Meksyku (Alanxelmundo), Kanadyjczyk Christian LeBlanc (Lost LeBlanc), bracia Marko i Alex Ayling z Nowej Zelandii (Vagabrothers), Hiszpan Pau Clavero (Clavero), Conner Sullivan z USA i mieszkająca w Tokio Angela An (InternationallyMe) (źródło: Wirtualnemedia.pl)”. Akcja była prowadzona przez Polską Organizację Turystyczną w partnerstwie z Google Polska. Topowi zagraniczni influencerzy podróżniczy w czasie pobytu w stworzyli jakościowe materiały video na swoje kanały. Cały program został ułożony tak, żeby dzięki przygotowanym przez nich filmom można było zobaczyć pełen wachlarz atrakcji turystycznych Polski”. 

Jak widzisz, scenariuszy na kampanię z influencerami może być wiele: od współprac opiewających wielkie kwoty po barterowe akcje z mikroinfluencerami. Czasem warto wyjść poza kanały social media i zamówić artykuły tylko na blogach. Dobrym rozwiązaniem jest także zaproszenie grupy twórców np. na wycieczkę lub “śniadanie prasowe” połączone z ciekawymi warsztatami. Można także przekazać firmowe kanały social media pod krótkie “władanie” influencerów, jak zrobił to Dunkin’ Donuts.