10 Ciekawostek o Instagram Reels, które powinieneś znać!
Zobacz, co o formacie Instagram Reels mówią statystyki oraz jakie wskazówki pozwolą Ci zbudować większy zasięg dzięki rolkom.
Jak wiesz, Instagram Reels to narzędzie, które umożliwia tworzenie krótkich, dynamicznych materiałów video. Tak jak w przypadku TikToka, masz tu możliwość nagrywania i montowania filmów z efektami w obrębie aplikacji w telefonie. Format insta Reels wciąż jest “premiowany” przez algorytm Instagrama, dlatego twórcy i marki stawiają na video, by budować swoje zasięgi.
Zacznijmy od statystyk dla Instagram Reels (stan na styczeń 2023). Aż 91% użytkowników Instagrama co tydzień ogląda filmy na platformie (dodam, że Instagram ma na całym świecie już 1,4 miliarda użytkowników) (źródło). Najpopularniejsza rolka (“Learn from Khaby”) na świecie ma ponad 289 milionów wyświetleń (stan na luty 2023).
S[rawdź 10 przydatnych wskazówek dotyczących Instagram Reels:
1. Jak często publikować format Reels?
Marketerzy mówią wprost – im więcej, tym lepiej. Każdy kolejny materiał video pozwala trafić do szerszej społeczności (osób spoza grona Twoich obserwatorów) i przyciągnąć ich na Twój profil. Jeśli jednak masz ograniczone zasoby czasowe, postaw na regularne publikowanie 3-4 rolek w tygodniu. To absolutne minimum, z którym stopniowo zbudujesz swój cel: powiększanie swojego konta na Instagramie.
2. Jak buduje się zasięg Instagram Reels?
Częstym błędem wśród osób publikujących jest “post and ghost” czyli wrzucenie filmu i zniknięcie z Instagrama. Musisz pomóc publikacji swoją obecnością! Jeśli pojawiają się pierwsze komentarze – odpisuj na nie (dobrym sposobem jest odpowiadanie w formie pytania, by rozmowa z komentującymi potrwała dłużej), bądź aktywny! Zasięg Instagram Reels to przede wszystkim interakcje z filmem. Twórz video, które: zachęcają do obejrzenia do końca, kilkukrotnego wyświetlania filmu, zapisywania, przesyłania filmu znajomym, udostępniania go w stories.
3. Format Reels kontra TikTok
Ciekawe spostrzeżenie opublikował jakiś czas temu portal Startup Bonsai: te same treści opublikowane na TikToku i w Instagram Reels generują o wiele większe zaangażowanie na TikToku (źródło). Dla przykładu: “Kiedy Justin Bieber opublikował identyczne wyzwanie taneczne na obu platformach, otrzymał tylko 4,8 miliona polubień z Reels, czyli 3% wskaźnik zaangażowania. Ten sam jego film wrzucony na TikToka zdobył 9,5 miliona polubień, co przekłada się na 49% wskaźnik zaangażowania” (źródło). Analogiczne porównanie można zobaczyć w publikacjach Kylie Jenner.
4. Jak dystrybuować insta Reels, by wspierać ich zasięg?
Zaproś swoich obserwatorów na backstage! Jeśli właśnie szykujesz nowe video, pokaż kulisy na swoim stories, zapowiadając, że niebawem pojawi się nowa rolka. Wzbudzi to w nich chęć obejrzenia materiału. Kiedy zostanie opublikowany, także daj znać o tym swoim obserwatorom na stories! Poproś o komentarz, zapisanie rolki czy udostępnienie także w napisach na filmie (stosuj CTA)! Pamiętaj jednak, że film musi wnosić konkretną wartość dla oglądającego, aby faktycznie chciał udostępnić go dalej. Utrzymuj ciepłe relacje z fanami – także w wiadomościach prywatnych. Odpowiadaj na ich stories i publikacje. Dzięki temu algorytm “uzna”, że Twoje treści będą dla nich interesujące.
5. Jakie rolki mają szansę na wybicie się?
Postaw na jakość, estetykę i wartościowe treści. Wartością może być edukacja (np. kulinarna, tak jak robi to Kasia Puławska z @onaciaglegotuje, która pokazuje nie tylko piękne i proste do wykonania potrawy, ale zachęca, by zrezygnować z cukru); daj rozwiązywanie problemów (np. rolki WildRocks, które pokazują, jak montować ciekawe video). Wartością jest też dostarczanie rozrywki – sprawienie, że Twoje żarty lub montaż kogoś rozbawią. W tym wszystkim pamiętaj także o estetyce: naucz się kadrowania, ustawiania twarzą do światła, zadbaj o piękne kadry w roli tła. Nie bój się eksperymentować z efektami! “Filmy utworzone przy użyciu efektów i filtrów z aplikacji zwykle utrzymują zaangażowanie widzów i uzyskują przyspieszenie algorytmiczne w tym procesie” (źródło).
6. Czas w Instagram Reels
… ma ogromne znaczenie! Czy wiesz, że pierwsze 2-3 sekundy Twojego video są decydujące, jeśli chodzi o wzbudzenie zainteresowania? Dlatego postaraj się zaintrygować już w pierwszych “klatkach” filmu. Możesz to zrobić interesującym napisem (np. 3 najczęstsze błędy…, 5 mitów na temat x, w które prawdopodobnie wciąż wierzysz”), zaskakującym efektem czy muzyką. Użytkownicy kochają dynamiczne filmy, dlatego staraj się być maksymalnie zwięzłym w swoich rolkach.
7. Jak przygotować swój profil pod Instagram Reels?
Jak wiesz, rolki to świetny sposób, by wypłynąć na szerokie wody i pokazać się osobom, które Cię nie obserwują. Jeśli twoje video jest wartościowe, nowe osoby przyjdą na Twój profil i staną przed decyzją, czy zostać z Tobą, dając follow. Dlatego warto zadbać o wszystkie elementy swojego profilu, które zobaczą nowe osoby. Ustaw więc profesjonalne, krótkie BIO, uporządkuj wyróżnione relacje i przypięte posty. Spójrz na swój profil krytycznym okiem – czy jest estetyczny i ciekawy? W ten sam sposób ocenią Cię inni, zanim klikną “Obserwuj” 😉
8. Jaki jest najlepszy czas na publikowanie Instagram Reels?
Można się tu spierać, że wszystko zależy od branży czy tematyki profilu. Ciekawe dane na ten temat przedstawił portal later.com:
“Aby znaleźć odpowiedź, przeanalizowaliśmy ponad 200 000 rolek z różnych branż i rozmiarów, aby znaleźć idealny czas publikacji. Oto, co znaleźliśmy:
- Ogólny najlepszy czas na publikowanie Reels na Instagramie to 4:00 rano (liczony w czasie lokalnym dla różnych stref czasowych).
- Najlepszym dniem na publikowanie Reels na Instagramie jest poniedziałek” (źródło).
Dlaczego czwarta rano to zdaniem portalu later.com najlepsza godzina? Publikacje z samego rana korzystają z mniejszej konkurencji i ruchu innych twórców, dlatego trafiają do użytkowników, którzy zaczynają swój dzień od przeglądania Reelsów.
9. Napisy w Instagram Reels
Wiemy, że 69% filmów jest oglądanych bez dźwięku, dlatego napisy powinny być nieodzownym elementem publikacji. Dzięki temu dotrzesz do szerszej grupy odbiorców. Napisy możesz stworzyć w obrębie aplikacji Instagrama, lub np. w CapCucie czy InShocie. A skoro mowa o napisach: zawsze pamiętaj o CTA czy wezwaniu do działania. Co oglądający ma zrobić po obejrzeniu video? Zaobserwować po więcej, czy może zapisać lub skomentować video? 😉
10. Szukanie trendów w Reels
Jak trafić w trendy jako jeden z pierwszych? Bądź uważnym obserwatorem. Poświęć każdego dnia przynajmniej kilka minut na przejrzenie najnowszych Reelsów swoich ulubionych twórców i marek. Czy jakaś muzyka, efekt lub konkretny układ taneczny pojawia się często? Właśnie wyłapałeś trend! Nie zwlekaj – zrób jego własną interpretację, zanim inni Cię uprzedzą!
Pamiętaj, im więcej dajesz z siebie wartości, przydatnych tipów czy dobrego humoru, tym więcej zaangażowania wraca do Ciebie i Twój profil na Instagramie!