Ponad połowa internautów ufa artykułom sponsorowanym. Jak je napisać, aby nie zostały odebrane jak nachalna reklama?

sebastian Content Marketing

Artykuły sponsorowane to jedna z popularniejszych form promocji. Odpowiednio wykorzystana może przynieść korzyści, źle skonstruowany przekaz zostanie jednak odebrany jako nachalna reklama, a takiej nikt nie oceni dobrze. Jak wyczuć granicę? I czy artykuły sponsorowane to aby na pewno nie przeżytek? Sprawdź, czy powinieneś je wykorzystać, a jeśli tak, to w jaki sposób.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  1. Co na temat artykułów sponsorowanych sądzą ich odbiorcy?
  2. Jak napisać skuteczny i wartościowy artykuł sponsorowany?
  3. Jakie są rodzaje artykułów sponsorowanych i ile kosztują?
  4. Jak należy oznaczać artykuły sponsorowane?
  5. Gdzie je publikować, a gdzie lepiej tego nie robić?

Ponad połowa internautów ufa treściom artykułów sponsorowanych

A dokładnie 59,9%, przy czym 44,8% wskazuje, że ma do artykułów sponsorowanych takie samo zaufanie, jak do treści redakcyjnych, a 15,8% nawet większe (badanie zrealizowane przez Grupę On Board Think Kong). Zaledwie 1 na 5 czytelników wskazuje, iż fakt, że artykuł powstał we współpracy z jakąś firmą, obniża jego wiarygodność. 

Skuteczność artykułów sponsorowanych jest wysoka — ponad 1/3 polskich internautów deklaruje, że dokonała zakupu produktu lub usługi przynajmniej raz po ich przeczytaniu. 

Jak napisać skuteczny i wartościowy artykuł sponsorowany?

W sieci nie brakuje artykułów sponsorowanych, które internauci łatwo uznają za spam. Z pewnością nie raz na taki natrafisz. Pełno w nim odniesień do danej marki lub firmy, na próżno szukać też w nim treści, które mogą Ci się do czegoś przydać. Wiesz już, jak nie pisać takich artykułów. Jak zatem napisać dobry artykuł sponsorowany?

Pamiętaj, że komunikat reklamowy nie powinien stanowić jego jedynej wartości. Treść artykułu musi odpowiadać na potrzeby odbiorców. To jaką funkcję artykułu wybierzesz, zależy od Ciebie. Możesz m.in.:

  • informować,
  • edukować,
  • inspirować,
  • przestrzegać.

Najprościej napisać artykuł poradnikowy. Zastanów się jednak, jakiej wiedzy potrzebuje Twoja grupa odbiorców. Dostosuj ją do specyfiki Twojego biznesu. Oferujesz usługi związane z IT? Napisz o nowinkach w Twojej branży, wyjaśnij pojęcia, które nie dla każdego są zrozumiałe, pomóż w wyborze CMS-u itd. O swoich usługach możesz wspomnieć w jednym zdaniu bądź napisać nieco więcej, co dokładnie oferujesz i dlaczego jest to korzystne. Najpierw jednak daj coś odbiorcy, zanim od razu zaczniesz pisać o Twojej marce. 

Wskazówka
Aby mieć pewność, że temat Twojego artykułu odpowiada na potrzeby klientów, stwórz go na podstawie analizy fraz kluczowych. Wykorzystasz do tego podpowiedzi wyszukiwarki Google, jak również specjalne narzędzia Senuto, Ahrefs, Google Trends, Ubersuggest i inne. 

Jakie są rodzaje artykułów sponsorowanych?

Artykuł sponsorowany nie zawsze ma taką samą formę. Najczęściej dzieli się je na trzy rodzaje:

  1. artykuł sponsorowany reklamowy,
  2. tematyczny artykuł sponsorowany nawiązujący do reklamodawcy,
  3. ekspercki artykuł sponsorowany.

Co je różni? Artykuły reklamowe bezpośrednio dotyczą marki. Może to być np. prezentacja nowej linii produktów. 

Treści tematyczne z kolei poruszają zagadnienia, które są powiązane z ofertą klienta. Nawiązanie do firmy jak najbardziej może się więc pojawić, ale nie powinno być nachalne. Jeśli prowadzisz sklep z artykułami niemowlęcymi, możesz zatem napisać taki artykuł na temat tego, dlaczego warto kupić otulacz dla niemowlaka, a w wybranej części tekstu odesłać do Twojej oferty. 

Ekspercki artykuł powinien wyjaśniać złożone zagadnienia. Opisywać je profesjonalnie i wyczerpująco. Przykład? Załóżmy, że prowadzisz firmę, która sprzedaje panele fotowoltaiczne. Napisz o tym, jak one działają, w jaki sposób produkują energię, a także, kiedy taka inwestycja się zwróci. Posłuż się liczbami, przykładami, fachową terminologią, unikaj jednak klątwy wiedzy. 

Ile kosztuje artykuł sponsorowany?

Cena artykułu sponsorowanego jest zależna od jego długości i tematyki. Im bardziej złożona, tym drożej. Jak możesz się domyślić, najwięcej trzeba zapłacić za napisanie eksperckiego artykułu sponsorowanego (niekiedy określa się go jako artykuł specjalistyczny).

  • Artykuł sponsorowany reklamowy — ceny zaczynają się od 150-200 złotych.
  • Tematyczny artykuł sponsorowany — ceny zaczynają się od 250-300 złotych.
  • Ekspercki artykuł sponsorowany —  kosztuje od 350-400 złotych w górę.

Czy istnieje optymalna długość takiego artykułu? To zależy od tematyki. Istotne jest, aby wyczerpać temat i nie lać wody. Najczęściej artykuły sponsorowane mają ok. 4000-6000 zzs.

Jak należy oznaczać artykuły sponsorowane?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że istnieje prawny obowiązek oznaczania w sieci treści reklamowych. Wynika on art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Poniżej jego treść.

Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji.

Co to dla Ciebie oznacza? Każdy artykuł sponsorowany należy podpisać. Najczęściej wystarczy dopisek „artykuł sponsorowany”, „artykuł partnera” lub „tekst powstał we współpracy z marką XYZ”. Możesz umieścić go nad lub pod treścią.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Nie wystarczy napisać lub zamówić stworzenie artykułu sponsorowanego. Jego główny cel to publikacja. Tylko gdzie to zrobić? Najczęściej takie treści publikuje się na portalach zewnętrznych. Jak wybrać więc odpowiedni portal? Zwróć uwagę na kilka czynników.

  • Tematyczność — piszesz artykuł dotyczący motoryzacji? To jasne, że nie należy go publikować na portalu modowym. Niektóre portale są ogólnotematyczne, co oznacza, że znajdują się na nich różne treści. Sprawdź jednak, które przeważają i czy są merytoryczne.
  • Zasięg — na ten parametr możesz patrzeć dwojako. Zazwyczaj dostępne są portale regionalne lub ogólnokrajowe. Jeśli oferujesz usługę w konkretnym mieście lub  województwie, to portal regionalny będzie przeważnie lepszym wyborem. Inny istotny aspekt to liczba unikalnych użytkowników (UU) danego portalu. Ten parametr podpowie Ci, ile czytelników ma wybrany portal.
  • Grupa odbiorców — to nie to samo co liczba UU. Grupa odbiorców zawiera takie dane jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania. 
  • Trwałość publikacji — niektóre portale kasują artykuł po upływie czasu (najczęściej 12 miesięcy). Mogą także usuwać z niego link.
  • Śledzenie ruchu —  niestety nie każdy portal umożliwia śledzenia ruchu, a szkoda. Dodany kod pokazuje Ci, ile osób wyświetliło Twój artykuł, a nawet ile czasu spędziło na jego czytaniu.
  • Parametry SEO — to równie istotny czynnik z punktu widzenia pozycjonowania. Sprawdź m.in. Domain Authority, który wskazuje na siłę domeny i związek tej strony z jej branżą i tematyką, a także Domain Rating, czyli miarę autorytetu strony od Ahrefs. Wiarygodność domeny określa też wskaźnik Trust Flow.

Skąd wziąć te dane? Istnieją platformy, które skupiają różne portale i podają większość tych danych na etapie wyboru serwisu. Jeśli kontaktujesz się z portalem bezpośrednio, poproś po prostu o udostępnienie tego rodzaju informacji. 

Gdzie publikuje konkurencja?

Możesz wybrać portal analizując powyższe parametry lub sprawdzić, gdzie publikuje Twoja konkurencja. Takie dane sprawdzisz w specjalnych narzędziach, do których zaliczyć można Ahrefs, Majestic SEO czy Moz. Nie zawsze jednak warto wyłącznie na publikacjach konkurencji opierać swoją obecność w sieci. 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Pora odpowiedzieć na najważniejsze pytanie — czy warto publikować artykuły sponsorowane? Co można dzięki temu zyskać? Korzyści jest całkiem sporo, poniżej kilka z nich. 

  • Budowa świadomości marki
  • Zwiększenie widoczności w wyszukiwarce
  • Budowa pozytywnego wizerunku marki
  • Zwiększenie sprzedaży, po bezpośrednim przejściu na stronę i skorzystaniu z usługi/produktu.

Artykuły sponsorowane to przede wszystkim większa szansa na rozpoznawalność marki. Im więcej punktów styku z odbiorcą, tym większa szansa, że stanie się Twoim klientem. Publikując artykuły sponsorowane na prestiżowych i znanych portalach, zyskasz w oczach internautów. Jednocześnie masz szansę na zwiększenie widoczności w wyszukiwarce. Wybór odpowiednich portali wspomoże proces pozycjonowania Twojej witryny. 

Wiesz już, że warto? Pozostaje tylko napisać artykuł i go opublikować. Obie z tych rzeczy możemy zrobić za Ciebie. 

Co zyskasz, zlecając artykuły sponsorowane Kohai?

  • Wartościową treść, która odpowiada na realne potrzeby Twoich odbiorców i jednocześnie spełnia Twoje oczekiwania pod względem merytorycznymi i lekkiego pióra.
  • Artykuły, które piszemy z uwzględnieniem zasad pozycjonowania i analizy słów kluczowych. 
  • Wiedzę i doświadczenie osób, które od lat zajmują się szeroko pojętym content marketingiem.
  • Dobór miejsc publikacji, dzięki którym Twoja marka zyska rozgłos, a Twoja strona mocne i wartościowe linki. 
  • Strategię długoterminową, która uwzględnia artykuły sponsorowane (bądź na wybrany okres, jeśli takie jest Twoje życzenie). 

Realizujemy treści z różnych dziedzin. OZE, logistyka, IT, gastronomia, moda i uroda, aranżacja wnętrz, motoryzacja… i mnóstwo innych. Chcesz uzyskać więcej informacji? Napisz do nas, zadzwoń lub po prostu zostaw swój adres e-mail. Wystarczy, że zajrzysz do zakładki Kontakt. Do usłyszenia!