Pantone – co to jest i co warto o nim wiedzieć?

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Poznaj historię i misję Pantone. Z tego wpisu dowiesz się, jak uniwersalny język kolorów ułatwia pracę m.in. grafików, firm i marketerów na całym świecie. 

Pantone – co to jest? To amerykańska firma znana głównie z systemu Pantone Color Matching System (lub PMS). Początki jej historii sięgają połowy XX wieku. Wtedy firma zyskała  uznanie dzięki wydawaniu branżowych przewodników kolorystycznych i przewidywanego Koloru Roku, ogłaszanego zawsze w grudniu. Założycielem był Lawrence Herbert, związany z branżą drukarską, a Pantone powstało po to, by ustandaryzować dobór kolorów. Dzięki temu nawet dziś, po kilkudziesięciu latach każdy użytkownik na świecie może odwzorować dany kolor niezależnie od lokalizacji czy posiadanego sprzętu. 

Można powiedzieć, że Pantone to uniwersalny język kolorów. Dzięki niemy firmy i producenci mogą podejmować decyzje kolorystyczne od inspiracji do realizacji.

Obecnie ponad 10 milionów projektantów i producentów na całym świecie polega na produktach i usługach Pantone, aby pomóc w definiowaniu, komunikowaniu i kontrolowaniu kolorów od inspiracji do realizacji – wykorzystując zaawansowaną technologię X-Rite w celu uzyskania spójności kolorów w przypadku różnych materiałów i wykończeń grafiki, mody i produktów projekt. Standardy Pantone obejmują cyfrową i fizyczną specyfikację kolorów oraz narzędzia przepływu pracy (źródło). 

kolor roku 2024, źródło: https://www.pantone.com/color-of-the-year/2024

Jakie branże korzystają z Pantone?

Uniwersalny język Pantone służy tak naprawdę wszystkim branżom, które pracują na kolorach. Korzystają z niego branże: odzieżowa, beauty, wnętrzarska, przemysłowa, reklamowa czy architektoniczna. Ze standardów kolorów Pantone można korzystać zarówno w formie cyfrowej, jak i fizycznej. “Zintegrowane narzędzia przepływu pracy, takie jak  Pantone LIVE  i  Pantone Studio , zapewniają trafność rynkową i osiągalność kolorów, ponieważ technologia nieustannie zmienia proces projektowania” (źródło).

Jaki wsparciem służy Instytut Pantone Color Institute ™?

Dostarcza nie tylko dostosowane standardy kolorów, ale służy też doradztwem dotyczącym psychologii koloru czy tożsamości marki. Pantone prognozuje trendy na kolejny rok (wspomniany wcześniej kolor roku ogłaszany zawsze w grudniu). Tworzy także raporty trendów, jeśli chodzi o kolory na wybiegach mody. 

źródło: https://www.pantone.com/about-pantone 

Jak kolory Pantone wykorzystuje się w praktyce?

Wyobraź sobie, że pracujesz z grafikiem nad nowym logotypem marki i całą identyfikacją wizualną swojej firmy. Chcesz, aby elementy graficzne miały kolor żółty. Dzięki Pantone możesz ściśle określić, jak interpretujesz żółty – jego odcień, nasycenie, wpadanie w pomarańcz/cytrynę itp. Pamiętaj, że nie wystarczy dziś powiedzieć “żółty” np. w drukarni – każda osoba czy maszyna drukarska może interpretować kolor trochę inaczej. Tu właśnie z pomocą przychodzi system dopasowania kolorów Pantone. Swój wymarzony odcień żółtego możesz po prostu podać jako konkretny numer na próbniku. 

Pantone (oznacza „wszystkie kolory”, łącząc panoramę i ton) to jak widzisz system, dzięki któremu graficy mogą dokładnie zobaczyć, jak „żółty” będzie wyglądał na papierze czy innym materiale. Mogą podać drukarni numer Pantone, aby mieć pewność, że klienci otrzymali to, czego oczekiwali.