Opisy kategorii to must have w twoim sklepie!

Artur Łazar Content Marketing

Czy wiesz, jaki element, który możesz wdrożyć w sklepie internetowym, wpływa jednocześnie na pozycjonowanie strony i pozytywne odczucia użytkowników? Prawidłowo przygotowane opisy kategorii produktów! Przekonaj się, jak i dlaczego warto tworzyć unikalne i przejrzyste treści w tym zakresie. 

Dlaczego opisy kategorii są niezbędne w e-commerce?

Funkcję, jaką pełnią opisy kategorii w sklepach internetowych można rozpatrywać w dwóch głównych aspektach. Pierwszy dotyczy klienta i jest związana z poprawą komfortu użytkowania strony. Drugi natomiast dotyczy pozycjonowania Twojej witryny w wyszukiwarkach.

Większość osób nie wykazuje się cierpliwością podczas zakupów online. Każde uproszczenie związane z wyszukiwaniem produktów, jak i procesem sprzedażowym, pozytywnie wpłynie na odbiór Twojego sklepu przez użytkowników. Przeciętny klient lubi być doinformowany, ale nie chce poświęcać czasu na samodzielne wyszukiwanie informacji. Ze względu na to, działając w branży e-commerce, powinieneś zadbać o to, aby produkty na Twojej stronie były nie tylko wyczerpująco opisane, ale także uporządkowane w kategoriach. 

Prawdopodobnie większość internautów, którzy odwiedzają Twoją witrynę, nie jest w pełni zorientowana w oferowanych produktach. Podział na kategorie znacznie ułatwi im poruszanie się po sklepie. Co za tym idzie, użytkownicy zaoszczędzą czas i o wiele sprawniej będą w stanie określić, jakie produkty ich interesują. 

Umiejętnie opisane kategorie mogą przyczynić się także do powstania nowych potrzeb zakupowych. Przykład?

Marek odwiedza sklep ze sprzętem sportowym w celu zakupu spodni do biegania. Wśród wyodrębnionych kategorii, jego uwagę przykuły “akcesoria narciarskie”. Co prawda Marek nie zamierzał kupować produktów z tej kategorii, jednak uzmysłowił sobie, że przecież za miesiąc wybiera się z rodziną w góry. Skutek? Marek poza spodniami do biegania kupił także gogle i buty narciarskie. Gdyby nie czytelny podział na kategorie, mężczyzna prawdopodobnie nie zwróciłby uwagi na te produkty. 

Konstrukcja opisu kategorii – jak powinna wyglądać?

Opis kategorii powinien rozpoczynać się od leadu, czyli zwięzłego wprowadzenia, które jasno przedstawi odbiorcy z jaką kategorią produktów ma do czynienia. Kolejną ważną kwestią w konstrukcji opisów są nagłówki. Nazwa kategorii powinna być sformatowana jako H1. W dalszej treści warto wpleść kilka śródtytułów H2. Najlepiej, jeśli w treści nagłówków pojawią się frazy kluczowe. 

Przy tworzeniu opisów kategorii, bardzo istotne jest stosowanie języka korzyści. Jak to zrobić? Tworząc tekst trzymaj się zasady CZK (cecha, zaleta, korzyść). Cecha odnosi się do konkretnej właściwości danej grupy produktów. Zaleta powinna wynikać z tej cechy, a korzyść to realna wartość, którą zyska klient, decydując się na zakup produktu. Dzięki wykorzystaniu tego modelu Twój odbiorca uświadomi sobie, w jaki sposób dany zakup przyczyni się do poprawy komfortu, czy jakości jego życia. Na samym końcu opisu powinno znajdować się krótkie CTA, które zachęci odbiorców do zakupu.

Jeśli piszesz lub zlecasz stworzenie opisów kategorii na Twoją stronę, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach, których wdrożenie w życie przełoży się na konwersję sprzedaży.

  • Treść powinna być kreowana przede wszystkim z myślą o klientach, a dopiero później o robotach wyszukiwarek. 
  • Jeśli opisy kategorii prezentują nikłą wartość merytoryczną, a ich konstrukcja jest oparta jedynie na frazach kluczowych, potencjalny klient może zniechęcić się do zakupów. 
  • Wystrzegaj się duplikowania kontentu. W wielu sklepach internetowych opisy kategorii są kopią opisów ze strony producenta lub co gorsza z innych sklepów e-commerce. To bardzo zła praktyka, która nie tylko zniechęci potencjalnych klientów, ale jest negatywnie postrzegana przez algorytmy Google.

Jak długi powinien być opis kategorii?

Na preferowaną długość opisu kategorii składa się kilku czynników. W kontekście SEO najważniejsza jest relacja pomiędzy ilością tekstu na stronie a ilością kodu źródłowego witryny. Wysoki stosunek treści do kodu jest dobrze odbierany przez roboty, co wpływa na pozycjonowanie strony. W tym kontekście im więcej tekstu, tym lepiej. Nie zapominaj jednak o prawdziwych odbiorcach!

Napisanie kilku angażujących, zwięzłych i klarownych zdań przyciągnie znacznie więcej klientów, niż przesadnie rozbudowany i nużący tekst, stworzony pod roboty wyszukiwarek. Znalezienie złotego środka nie jest łatwe, dlatego najlepszym sposobem przy tworzeniu opisów kategorii jest zaangażowanie specjalisty SEO i doświadczonego copywritera. Takie połączenie kompetencji powinno zaowocować wartościowym tekstem. Zarówno dla użytkowników, jak i robotów. 

Czym jest above the fold?

Above the fold (powyżej linii zgięcia) to określenie części witryny internetowej, która jest widoczna po załadowaniu, zanim użytkownik zacznie przewijać stronę w dół. To przestrzeń niezwykle istotna w procesie tworzenia opisów kategorii, gdyż można w niej zawrzeć elementy, takie jak:

  • CTA (Call to Action), czyli wezwanie do działania. W przypadku e-commerce najczęściej jest to zachęta do zakupu danego produktu.
  • Elementy graficzne (np. baner, slider, zdjęcia).
  • Najważniejsze informacje o wybranej kategorii produktów.
  • Breadcrumbs, czyli elementy nawigacyjne, które ułatwiają internautom poruszanie się po stronie.
  • Nagłówek H1 opisu kategorii.
  • Wybrane produkty z danej kategorii.
  • Lead, czyli kluczowy fragment opisu, zawierający słowa kluczowe.
  • Filtry produktów.

Odpowiednio stworzony above the fold pozwoli Ci zatrzymać potencjalnego klienta na stronie, co z kolei przekłada się na niski współczynnik odrzuceń. To element bardzo istotny w kontekście SEO. 

Merytoryczna zawartość opisów kategorii

Jaka powinna być treść w przypadku wszelkich opisów? Przede wszystkim unikalna i dostosowana do grupy docelowej!

Oczywiście plagiatowanie jest totalnym zaprzeczeniem unikalności tekstu. Parafrazowanie innych treści również negatywnie wpływa na unikalność. Tekst powinien być napisany w oparciu o dane techniczne produktu, wrażenia użytkowników i research związany z danym zagadnieniem. Pamiętaj, że roboty wyszukiwarek stają się coraz bardziej inteligentne. Docelowo mają odbierać treści tak samo jak człowiek. Dlatego najważniejsze, aby tworzyć treści dla ludzi!

Równie ważne jest dostosowanie stylu i języka do swojej grupy docelowej. Przyjrzyj się potrzebom, ambicjom i obawom swoich potencjalnych klientów, a następnie postaraj się z nimi utożsamić. Dzięki temu łatwiej będzie Ci się skutecznie skomunikować z określoną grupą. Pamiętaj, aby stosować terminologię i odnosić się do wydarzeń, które są bliskie Twoim odbiorcom. 

Opisy kategorii a zasady SEO

Tworząc opisy kategorii, nie zapominaj o frazach kluczowych. Ich umiejętne wplecenie w tekst nie obniży jego poziomu merytorycznego, za to znacząco wpłynie na pozycjonowanie Twojej witryny w Google. Staraj się, aby słowa kluczowe brzmiały naturalnie, a ich natężenie nie odwracało uwagi od warstw merytorycznej. Warto również wybierać mniej popularne frazy, ponieważ stosując te najbardziej uniwersalne, ciężko przebić się przed ogromną konkurencję.

W kontekście SEO równie ważne, aby w opisie kategorii znalazły się odpowiedzi na pytania, które ludzie najczęściej wpisują w wyszukiwarkę. Jeśli chcesz sprawdzić jakie zagadnienia interesują użytkowników najbardziej, możesz skorzystać ze stron typu answerthepublic.com.

Podczas tworzenia opisów kategorii, warto zadbać również o linkowanie wewnętrzne. Dzięki temu nie tylko ułatwisz klientom poruszanie się po sklepie, ale także wpłyniesz na pozycjonowanie witryny w Google.

Co możesz zyskać?

Korzyści, które płyną z dobrze skonstruowanych opisów kategorii to przede wszystkim:

  • Wysokie pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach (o ile opis kategorii stworzony jest zgodnie z zasadami SEO, a jego treść jest unikalna).
  • Pozytywny wpływ na komunikację z klientem i UX.
  • Dostarczenie użytkownikom skondensowanych i niezbędnych informacji dotyczących oferowanych produktów.
  • Zwiększenie konwersji sprzedaży.

Jak widzisz, opisy kategorii są ważne zarówno w aspekcie SEO, jak i dotarcia do klienta. Te niepozorne elementy powinny znaleźć się na Twojej stronie, aby nakierować odbiorców na kupno produktów, o których wcześniej mogli nawet nie wiedzieć! Mam nadzieję, że wskazówki zawarte w tym artykule pomogą Ci zbudować dobre relacje ze swoimi odbiorcami i zwiększyć konwersję sprzedaży.