Odkryj moc Reelsów – czyli co warto wiedzieć o rolkach na Instagramie

Magdalena Jaroma Social Media

Reelsy, czyli krótkie video, są kolejną funkcjonalnością Instagrama, stworzoną jako odpowiedź na fenomen TikToka. I choć nie jest to nowa funkcja, to w wielu krajach (w tym w Polsce) użytkownicy musieli na nią długo czekać.

Dlaczego w Polsce ta funkcja pojawiła się dopiero jesienią 2021 roku?

Jedną z głównych przyczyn były trudności z prawami autorskimi do muzyki twórców, które wykorzystuje się do tworzenia rolek. Na szczęście problem rozwiązano i możemy w końcu korzystać z nowej funkcji Instagrama!

To o co dokładnie chodzi z tymi rolkami?

Jest to zupełnie nowy kanał publikacji treści na Instagramie, który podobnie jak TikTok oraz Shorts na YouTubie pozwala na zamieszczanie klipów trwających kilkadziesiąt sekund. Jeśli dany profil nagrywa rolki, to można je zobaczyć w oddzielnej zakładce na profilu, a w aktualnościach i sekcji eksploruj rozpoznać po “rolkowej” ikonce w rogu.

Nagrywane filmy powinny mieć minimum 3 sekundy, nie mogą przy tym przekraczać 60 sekund. Jednak najbardziej optymalną długością  wykorzystywaną przez twórców są filmy w przedziale 10-15 sekund, co sprawia, że odbiorcy nie czują znudzenia i chętniej oglądają wideo.

Tworząc rolkę możemy nagrać ją bezpośrednio w aplikacji Instagram, posługując się dostępnymi efektami, filtrami i muzyką lub wgrać przygotowany wcześniej film. Przy wyborze muzyki musimy pamiętać, że konta twórców mają inny wybór dźwięków niż konta biznesowe, które mają mniejszą bazę melodii ze względu na prawa autorskie (wyglądają one inaczej przy zastosowaniu muzyki do użytku komercyjnego/reklamowego).

Dlaczego warto nagrywać Instagram Reels?

Warto zacząć od tego, że nagrywanie krótkiego wideo w różnej formie jest aktualnie stale rosnącym trendem, który warto wykorzystać w swojej komunikacji. A ze względu na to, że rolki są dosyć nową funkcją, Instagram mocniej je promuje – stąd w łatwy sposób możemy więc dotrzeć do nowych odbiorców w sposób organiczny.

Jest to również dodatkowa forma zaprezentowania naszych produktów lub usług. Z pewnością jest bardziej atrakcyjna niż zwykłe zdjęcie, ponieważ możemy skupić uwagę odbiorcy na dłużej niż przy klasycznym “nieruchomym” wpisie. 

Istotnym faktem jest to, że rolki oddziałują na wiele zmysłów odbiorcy jednocześnie. Mowa tutaj o wzroku – obraz i napisy – oraz zmyśle słuchu – muzyka. W taki sposób podwójnie skupiamy uwagę odbiorcy. 

Dodatkowo, tak jak w przypadku instagramowych wpisów współtworzonych, w rolkach również możemy współpracować z innymi twórcami na zasadzie współdzielonych rolek. Pozwala to na zwiększenie zasięgu obu twórców i crossowaniu treści. 

Rolki a stories (różnice)

Niektórzy mogą stwierdzić, że stories to trochę taka rolka, bo przecież publikujemy w nich m.in. wideo i to co aktualnie u nas się dzieje, a wszystko możemy umieścić w zapisanych relacjach na naszym profilu. Rolka różni się jednak w wielu aspektach od stories:

Jak działa algorytm reels?

Jeśli mowa o rolkach, duże znaczenie mają takie kwestie, jak:

  • Czas oglądania: im dłużej wideo jest oglądane lub wielokrotnie odtwarzane, tym wyżej pozycjonowana będzie rolka.
  • Reakcje: wszystkie polubienia, komentarze i udostępnienia mają duże znaczenie.
  • Hasztagi: pozycjonowanie rolek po hasztagach nie jest tak bezpośrednie, jak w postach, jednak warto stosować hasztagi dedykowane dla naszej branży/niszy, ponieważ w wynikach wyszukiwania po hasztagach mamy oddzielną zakładkę dla rolek.
  • Liczba wyświetleń: może być ona większa w sytuacji, kiedy mamy większe grono obserwatorów, ponieważ rolki wyświetlają się m.in. na karcie aktualności, więc przy większej liczbie obserwatorów mamy pewność, że więcej osób ją zobaczy. Rolki mają jednak swoje oddzielne miejsce w aplikacji, gdzie użytkownikom pojawiają się profile, których nie obserwują. Dlatego tworząc rolkę dobrej jakości możemy osiągnąć również dobre wyniki i dotrzeć do nowych odbiorców – działa to na zasadzie tzw. sita. Opublikowana rolka jest udostępniana na początku wąskiemu gronu odbiorców. Jeśli budzi reakcje i odbiorcy oglądają ją w całości, to algorytm wysyła ją do szerszej publiczności i tak dalej. W taki sposób nasza rolka zyskuje na wyświetleniach i zasięgach.

Wskazówki do tworzenia dobrych rolek

Tworząc rolki warto korzystać z trendów, ale z umiarem – tak, aby pasowało to do naszych odbiorców i wcześniej publikowanych treści. Tworząc niepasujący trend do naszej branży/działalności, możemy dotrzeć do odbiorców, którzy nie pasują do naszej grupy docelowej. 

Udostępniajmy wideo z napisami, ponieważ nie każda osoba ogląda rolki z dźwiękiem. Dodatkowo zmieniające się napisy zatrzymują uwagę odbiorcy – nie zapomnijmy o dodaniu ich w odpowiednim miejscu. Napisy nie powinny być w dolnej części wideo (tutaj jest miejsce na krótki opis, nazwę profilu i pokazanie wykorzystanego dźwięku), ani po prawej stronie (jest to miejsce na polubienia, komentarze i udostępnienia) oraz na samej górze, ponieważ w aktualnościach może zostać to przycięte.

Aby zainteresować odbiorców swoją marką lub profilem nagrywaj wideo edukacyjne, pokazujące użycie produktów lub proces ich powstawania, opowiadające o Tobie lub firmie, przedstawiające biznes od środka itp. Pomysłów może być wiele, najważniejsze, aby zachować tematykę pasującą do naszej działalności.

Tworząc rolki przy pomocy zewnętrznych aplikacji mamy większą możliwość edycji materiału. Najpopularniejszymi aplikacjami są: InShot, CapCut, Videoleap, które są darmowe i dają możliwość wyboru różnych efektów, możliwość edycji dźwięków, napisów, nakładania dodatkowych obrazów na wideo bazowe itp.

Praktyka czyni mistrza!

Na koniec pamiętaj, że dobre rolki nie powstają od razu. Zazwyczaj potrzeba czasu i praktyki, aby tworzyć kreatywne oraz angażujące rolki. Jednak warto próbować!