Budowanie marki osobistej – poznaj praktyczne wskazówki!
Czym jest marka osobista i jak ją mądrze zbudować? Czy marka osobista pomaga w rozwijaniu biznesu i osiąganiu wyników firmy? O tym przeczytasz w naszym artykule.
Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest marka osobista. Cytując Jeffa Bezosa, prezesa Amazon.com, marka osobista “to to, co mówią o Tobie ludzie, gdy wychodzisz z pokoju”.
Marka osobista w biznesie wspiera jego działanie, buduje zaufanie i zachęca do interakcji. Idealnym przykładem takiej marki może być Artur Jabłoński, założyciel agencji marketingowej Digitalk. Poprzez swoje merytoryczne wystąpienia na konferencjach branżowych oraz działalność edukacyjną w social media buduje ekspercki wizerunek marki, a tym samym – przyciąga potencjalnych klientów do agencji. Do innych znanych marek osobistych zaliczymy np. Elona Muska, Michała Sadowskiego z Brand24, Annę Ledwoń-Blachę z agencji More Bananas. Są to też osoby, które znamy ze świata telewizji (np. Małgorzatę Kożuchowską czy Marcina Dorocińskiego, którzy są kojarzeni także z zaangażowania w akcje charytatywne) czy social mediów (np. Janinę Daily, która popularyzuje nauki ścisłe i wspiera mniejszości seksualne w swoich kanałach społecznościowych).
Dlaczego warto budować markę osobistą?
Głównym powodem jest oczywiście zaufanie społeczne, cenna waluta, na której zależy wielu osobom. Co więcej, odbiorcom łatwiej jest zaufać konkretnej osobie niż firmie. Dlatego też np. agencje marketingowe promują swoich liderów. Dzięki nim, zaufanym ekspertom skraca się dystans i buduje zaufanie.
Dzięki marce osobistej w social mediach potencjalni klienci mogą łatwiej do Ciebie dotrzeć. Ponadto spójnie budowany “internetowy wizerunek” to Twoja wizytówka. Dzięki niej klienci lub kontrahenci będą mogli sprawdzić, czy można Ci zaufać: jakie wartości wyznajesz, jaką wiedzą się dzielisz, kogo masz w gronie swoich znajomych, w jakie interakcje wchodziłeś; albo na jakich eventach wystąpiłeś jako prelegent. Wszystkie te drobne szczegóły budują Twoją markę osobistą. Na pewno ważną kwestią jest też budowanie sieci kontaktów – np. na LinkedInie, które w odpowiednim momencie Twojej działalności mogą się bardzo przydać.
Budowanie marki osobistej – od czego zacząć?
Odbiorcy Twojej marki
Przeanalizuj to, do kogo i gdzie (w jakich kanałach social media) chciałbyś trafiać. Kim jest Twój modelowy odbiorca? Czy są to specjaliści z branży IT lub kadra managerska (wtedy naturalnym wyborem jest prowadzenie konta na LinkedInie), czy może zapracowane mamy na etatach, które potrzebują wiedzy z zakresu organizacji czasu (wtedy, tak jak Ola Budzyńska możesz postawić na komunikację na Instagramie, newsletter czy webinary).
Zdefiniuj siebie
Zastanów się, jakie wartości, wiedzę i światopogląd chcesz promować przez swoją działalność w sieci. Jakie zasoby posiadasz? Czy jest to ekspercka wiedza z zakresu sprzedaży, a może doświadczenie w roli nauczyciela akademickiego zdobyte na uczelniach wyższych? Być może na co dzień doradzasz, jak występować publicznie i swoimi wskazówkami możesz dzielić się także w social mediach? Przeanalizuj wszystkie cechy, które sprawiają, że jesteś kimś wyjątkowym i kompetentnym.
Budowanie marki osobistej – określ swoją misję
Co chcesz osiągnąć poprzez swoją komunikację? Czy jest to budowanie zaufania, czy może dzielenie się wiedzą i szeroka edukacja w określonej dziedzinie? Tak naprawdę edukacja wraz zaufaniem idą ze sobą w parze. Im więcej dzielisz się wiedzą i wskazówkami, tym bardziej wzmacnia się Twój wizerunek eksperta, osoby doświadczonej i… wzbudzającej zaufanie;)
Analiza konkurencji a budowanie marki osobistej
Sprawdź, jak i gdzie komunikują się specjaliści z Twojej branży. Jeśli jesteś programistą, zapewne kont innych programistów na LinkedInie zobaczysz całe mnóstwo, jednak najważniejsze, to znaleźć na ich tle swój własny wyróżnik. Być może oprócz programowania znasz także język włoski? Albo wyróżnia Cię doświadczenie związane z wystąpieniami publicznymi? Podkreślaj to, dzieląc się publikacjami na swoim koncie na LinkedInie!
Dlaczego akurat ja?
Budując swoją markę osobistą, odpowiedz sobie na pytanie, z jakiego powodu możesz przyciągać do siebie odbiorców. Spisz listę trzech rzeczy, które wyróżniają Cię na tle innych specjalistów z branży. Przykładem może tu być Paweł Tkaczyk, który mówi o sobie tak:
„Zarabiam na życie opowiadaniem historii to mój high concept pitch – jedno zdanie, które zainteresuje moich rozmówców na tyle, że chcą się dowiedzieć więcej. Pomyśl: jak takie zdanie może wyglądać w Twoim przypadku?” (źródło).
Wskazówka na koniec: sprawdź, co mówią o Tobie Google!
Wpisz swoje nazwisko do wyszukiwarki, by zobaczyć, czy Twój wizerunek oraz to, co chcesz o sobie powiedzieć światu jest spójne. Wszystkie linki, które wiążą się z Twoim nazwiskiem powinny być związane tym samym słowem kluczowym: np. “Anna Kowalska social media” czy “Anna Kowalska strategia marketingowa”.
Budowanie wizerunku w social mediach to także udzielanie się w dyskusjach tematycznych, dołączanie do grup na Facebooku (gdzie możesz wymieniać doświadczenia z innymi); obserwowanie i komentowanie kont osób, które podziwiamy. Skorzystaj także z narzędzi, które pomogą Ci pojawiać się wszędzie tam, gdzie toczy się internetowa dyskusja na interesujący Cię temat. Pomoże Ci w tym np. Brand24.