Lead magnet: czym jest i jak go wykorzystać?
Jakie korzyści może Ci przynieść lead magnet? Jak go przygotować, aby był maksymalnie zachęcający? Poznaj interesujące przykłady, które możesz wykorzystać w swoim biznesie.
Zacznijmy od definicji lead magnet. Zazwyczaj jest to darmowy materiał czy element ofertowy, który ma praktyczną wartość dla klienta – jak e-book, poradnik, darmowa konsultacja, rabat czy raport. Taki materiał można pobrać za darmo, pod warunkiem pozostawienia adresu mailowego (na który w przyszłości możesz np. wysyłać newslettery i zacieśniać więź z odbiorcami).
Przykładów nie trzeba szukać daleko: na stronie Kohai znajdziesz np. bezpłatny raport “Marketing generacyjny. Jaki content trafia do Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X i Baby Boomersów?”, który zawiera w sobie kilkadziesiąt stron przydatnych danych dla marketerów czy marek, które tworzą treści dedykowane konkretnym grupom konsumentów. Raport można pobrać za darmo, wystarczy, że w formularzu zostawi się swój adres e-mail ze zgodą na otrzymywanie newslettera.
Jak widzisz, lead magnet to też jedna z naturalnych strategii rozwijania swojej bazy subskrybentów. Kiedy zdobywasz adres mailowy do danej osoby, możesz budować w niej świadomość swojej marki poprzez cykliczną wysyłkę maili z ciekawostkami, wskazówkami czy informacjami o atrakcyjnych promocjach.
Naczelna zasada budowania relacji poprzez kampanie e-mailowe brzmi: dajemy odbiorcy prawdziwą wartość. Kiedy więc jesteś trenerem personalnym, podziel się filmem instruktażowym z ćwiczeniami lub planem dietetycznym. Kiedy zaś prowadzisz sklep z obuwiem, wpuść odbiorcę za kulisy: pokaż, jak pracujecie, z jakich materiałów są tworzone modele obuwia. Treści premium w newsletterach powinny sprawić, że odbiorca czuje się wyróżniony (bo np. tych samych treści nie znajdzie w Twoich social mediach).
Lead magnet: przykłady
Poniżej przygotowaliśmy listę interesujących przykładów lead magnetów, mogą być nimi:
- E-book – czyli publikacja np. na temat w którym się specjalizujesz.
- Darmowa konsultacja – to popularny sposób promocji wśród marketerów, którzy oferują klientom np. godzinę konsultacji biznesowej, audytu profili social media czy wskazania błędów w strategii marki.
- Wcześniejszy dostęp do jakiegoś produktu dla osób zapisanych do newslettera.
- Dostęp do “tajnej” grupy na Facebooku, gdzie klient może uzyskać wiele cennych wskazówek biznesowych.
- Rabat lub próbna subskrypcja.
- Darmowe próbki do testów w zamian za zapis na newsletter.
- Planer publikacji w social mediach (zawierający m.in. pomysły na posty).
- Dostęp do webinarów.
- Kurs e-mailowy.
To tylko niektóre z przykładów lead magnetów – takie darmowe materiały/dodatki do oferty mogą mieć również inne formy. Wiele zależy od Twojej marketingowej kreatywności 😉 Jak widzisz lead magnet można nazywać dowolnie – dla niektórych jest on przynętą, bonusem, dla innych np. gratisem. Najważniejsze jest przeanalizowanie potencjalnych problemów i potrzeb klientów. Dzięki temu stworzysz materiały będące rozwiązaniem tych kwestii.
Cechy dobrego lead magnetu
Zaplanuj go z głową – wspominałam już o analizie zainteresowań i potrzeb klienta, warto spojrzeć także na inne jego cechy.
Lead magnet powinien:
- być odpowiedzią na prawdziwe problemy potencjalnych klientów;
- przedstawiać odpowiednią wartość merytoryczną;
- być dostępny właściwie od razu po zapisie na newsletter;
- budować Twoją ekspercką pozycję w branży;
- być dostosowany do tematyki, którą się zajmujesz.
Lead magnet: Facebook ads
Wyobraź sobie, że masz już przygotowany przykładowy e-book, który pomoże Ci zbierać leady. Co robimy dalej krok po kroku? Tu ważna jest decyzja, w którym “medium” stworzymy formularz zapisu na darmowy e-book. Możesz zaprojektować dedykowany landing page (przykład TUTAJ) lub stworzyć formularz Facebooka (by np. włączyć go w płatną promocję). Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, na pewno warto przetestować obie funkcje (nawet równolegle). Kiedy korzystamy z Facebook lead ads, wszystko odbywa się bez opuszczania kanału Facebooka, a formularz jest wstępnie wypełniony danymi z profilu użytkownika Facebooka. Kiedy natomiast zbieranie kontaktów odbywa się przez landing page, zbierzesz mniej leadów, ale wyższej jakości, ponadto zbudujesz większą świadomość marki.
Na koniec pamiętaj o przygotowaniu innych technicznych aspektów: strony z podziękowaniem za zapis do listy; powitalnego e-maila, a potem – regularnej wysyłki newsletterów z treściami premium.