Lead magnet – co to jest i jak go wykorzystać?
Sprawdź, dlaczego w strategii marki warto uwzględnić lead magnety. O tym, czym są, jakie dają korzyści oraz jak wyglądają, dowiesz się z tego wpisu. Przyjemnej lektury!
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest lead magnet. To zjawisko w marketingu internetowym oznaczające darmowe produkty lub usługi, które udostępnia się w celu zebrania danych kontaktowych – leadów (np. zapisów mailowych na newsletter).
Takim lead magnetem może być więc raport do pobrania, darmowy e-book, case study, bezpłatna próbka produktu, próbna subskrypcja czy konsultacja. Darmowe produkty są szczególnie popularne m.in. w świecie marketingu: agencje reklamowe wydają darmowe raporty, checklisty czy kalendarze świąt nietypowyche-booki, by poszerzać swoją bazę osób zapisanych do newslettera.
Marki są świadome, jak cenne są dane użytkowników, którzy odwiedzają stronę www czy blog firmowy. Dlaczego? Bo budując np. bazę subskrybentów newslettera i komunikując się za pomocą atrakcyjnych maili, możemy “zamienić” ich w naszych stałych klientów. Oczywiście nikt dobrowolnie nie podaje swojego adresu e-mail. Lead magnety muszą więc oferować czytelnikowi prawdziwą wartość, rozwiązywać ich problemy (jak e-book “20 pomysłów na Reelsy na firmowym Instagramie”). Pamiętaj też, że internauci są coraz bardziej niechętni, jeśli chodzi o zostawianie swoich adresów mailowych. Wynika to z prostej przyczyny – ich skrzynki są przeładowane newsletterami od marek.
Kiedy nasz obserwator lub klient chce pobrać np. darmowego e-booka, zazwyczaj korzysta z formularza, w którym wpisuje imię, nazwisko oraz swój adres mailowy. Następuje więc wymiana informacji za lead magnet. Zazwyczaj otrzymuje potem powiadomienie mailowe z weryfikacji dwuetapowej, by potwierdzić chęć subskrypcji newslettera. Po kliknięciu “Potwierdzam”, na skrzynkę automatycznie ”przychodzi” mail właściwy ze wspomnianym materiałem (lead magnetem).
Co sprawia, że lead magnet jest atrakcyjny?
Istnieją pewne cechy wspólne, które można przypisać dobrym lead magnetom: dostarczają wiedzę ekspercką, dają sposób na rozwiązanie jakiegoś problemu, dostarczają unikalne i kreatywne pomysły (np. na firmowe publikacje na TikToku). Publikacje udostępniane w zamian za dane użytkownika pozwalają zaoszczędzić jego czas i poprawiają jakość życia/pracy. Dlatego warto zainwestować zasoby czasowe, by przygotować publikację, która realnie da innym wartość. Dodatkowy czas przed stworzeniem lead magnetu warto poświęcić na zbadanie grupy docelowej: Jakie ma problemy, pragnienia i potrzeby? Jakie treści ją interesują (możesz to sprawdzić np. w Google Analytics po najchętniej czytanych artykułach na blogu firmowym). Pamiętaj też, by sprawdzić, czy lead magnet, który chcesz stworzyć, nie był dostępny po wpisaniu w wyszukiwarkę Google’a (np. w formie artykułu o 20 sposobach na tanie podróżowanie), wtedy jego wartość z automatu spada.
Rodzaje lead magnetów
Najpopularniejszym rodzajem takiej publikacji jest raport, poradnik, e-book, trendbook, webinar ekspercki, case study czy przewodnik. Ale lead magnetem może być też checklista czy wynik ankiety klientów, który poznamy dopiero po zapisie do newslettera. Przykładem może być salon samochodowy i ankieta „Ile naprawdę wart jest twój samochód?”. Taki wynik może być przydatny dla klienta, który niebawem sprzedaje auto i ma problem z jego wycenieniem. Inny przykład lead magnetu? Darmowa wysyłka lub atrakcyjny rabat, który trafia na naszą skrzynkę po zapisie na newsletter.
Kilka pomysłów na lead magnet
Zastanawiasz się, jaki tytuł zachęci odbiorców do pobrania np. Twojego e-booka lub checklisty? Tak, jak wspominaliśmy wyżej, najpierw zbadaj “bolączki” swojej grupy docelowej. Kiedy masz już produkt, który realnie rozwiązuje problemy odbiorców, pomyśl o dobrym tytule. Możesz wykorzystać okrągłe liczby, np. “20 pomysłów na obiad w pół godziny”, czy “Jak urządzić kuchnię w bloku? 30 modnych projektów” i „10 łatwych renowacji, które potroją wartość Twojego domu”. Takie tytuły są unikalne, chwytliwe i od razu przedstawiają merytoryczną wartość treści.
Pamiętaj, że nie musisz od razu napisać e-booka, by zdobywać dane obserwatorów. Ciekawym sposobem jest np. zbieranie zapisów do eksperckiego webinaru, który poprowadzisz. W przypadku takich wydarzeń, kluczowe jest oczywiście wzięcie na tapet jakiegoś problemu lub popularnego zjawiska w branży.
Przygotowałeś lead magnet – co dalej?
Nie zapomnij o zaplanowaniu promocji lead magnetu: może ona obejmować reklamę na Facebooku i Instagramie, przygotowanie live;a, posty w social mediach czy stworzenie dedykowanego landing page’a. Ważna informacja na koniec: lead magnety powinny być stosowane odpowiedzialnie. Nie mogą być nadużywane, by zbierać leady w sposób masowy. Pamiętaj, że zebranie danych od odbiorców to tylko pierwszy krok na drodze do uczynienia ich klientami. Musisz odpowiednio “pielęgnować” swoją bazę subskrybentów. Wysyłaj regularnie newslettery, które dają wartość premium,