Konkursy w social mediach – jak organizować je zgodnie z prawem?
Są świetnym sposobem na podbicie zasięgów i przyciągnięcie nowych fanów. Ważne jednak, by konkursy przeprowadzać zgodnie z przepisami i regulaminem Facebooka. Jak to zrobić? Podpowiadamy!
Jeśli prowadzisz firmowy profil na Facebooku lub Instagramie, na pewno interesują Cię różne formy angażowania społeczności. Zorganizowanie konkursu to jeden z ciekawszych pomysłów – jest skuteczny, darmowy i lubiany przez odbiorców. “Słownikowa definicja konkursu według PWM („impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.”) jest zbliżona do przyrzeczenia publicznego (uregulowanego w Kodeksie cywilnym)” (źródło).
Co najważniejsze dla Ciebie – konkursu w formie przyrzeczenia publicznego nie trzeba nigdzie zgłaszać ani nie potrzebujesz uzyskać zezwolenia na jego przeprowadzenie (w przeciwieństwie do loterii – losowania). To, o co musisz zadbać zarówno na Instagramie, jak i Facebooku, to regulamin oraz dopełnienie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych.
Konkurs możesz zorganizować bez powodu, albo przy wyjątkowych okazjach, np. z okazji Dnia Kobiet, świąt, Dnia bez samochodu, Walentynek czy Dnia Dziecka. Zanim przejdziemy do najważniejszego, czyli stworzenia regulaminu konkursu,, podpowiemy Ci, o czym jeszcze warto pamiętać:
1. W treści posta wnikaj słów “losowanie”, “loteria”, czy “wylosujemy nagrody”.
To wskazywałoby to na to, że prowadzisz loterię. Loteria wymaga od Ciebie dopilnowania kilku ważnych formalności związanych z:
- “uzyskaniem zezwolenia na organizację od właściwego dyrektora izby administracji skarbowej;
- opłacenia uzyskanego zezwolenia;
- zapewnieniem obecności osób legitymujących się nabyciem odpowiedniego szkolenia, które będą prowadziły nadzór nad grami hazardowymi (tak, loteria jest grą hazardową)” (źródło).
2. Angażuj zamiast po prostu rozdawać.
Postaw na kreatywne zadanie konkursowe. Internauci lubią ciekawe wyzwania!
3. Im prościej, tym lepiej!
Dopasuj “próg wejścia” do wielkości nagród, które jako organizator przewidujesz. Przykładowo, jeśli prowadzisz biuro podróży i nagrodą będzie droga wycieczka, zadanie konkursowe powinno wymagać nieco większego poświęcenia (np. nagrania filmiku, zrobienia oryginalnego zdjęcia itp.). Jeśli natomiast prowadzisz pizzerię i nagrodą w Twoim konkursie jest pizza, nie wymagaj od uczestników wykonania skomplikowanych zadań. W takim przypadku im łatwiej wygrać, tym lepiej (możesz więc zadać pytanie konkursowe w stylu: wymyśl własną nazwę dla naszej nowej pizzy” itp). Im prościej, tym większe zaangażowanie ze strony fanów.
4. Konkurs w formie posta.
Zadbaj o przyciągającą wzrok grafikę konkursową; zwróć też uwagę na copy posta Taniej książki – zawiera regulamin w formie linka odsyłającego do dokumentu Google:
5) Co w treści posta?
Na pewno unikaj takich treści jak: polub, udostępnij, zaproś znajomych do polubienia, nagrody “wylosujemy” za tydzień… Tak naprawdę wyznaczone w ten sposób “zasady” konkursu są niezgodne z regulaminem oraz polityką Facebooka, co więcej… niezgodne także z polskim prawem (źródło). Dlaczego? Z kilku powodów:
- losowanie zwycięzców przypisane może być tylko do zarejestrowanej loterii, czyli gry hazardowej. Dlatego zamiast “wylosujemy” napisz “wybierzemy” lub “wyłonimy zwycięzców”;
- funkcja “Lubię to”, jak mówi regulamin Facebooka powinna być prawdziwym odzwierciedleniem upodobań fanów, a nie działaniem “wymuszonym” chęcią otrzymania nagrody;
- niezgodne z regulaminem Facebooka jest także organizowanie akcji promocyjnych, które wymagają od uczestników wykorzystanie ich prywatnych osi czasu – czyli nie możemy wymagać ani punktować udostępniania konkursu na swoim profilu, oznaczania znajomych pod postem. Wczuj się w tę sytuację – czy sam lubisz, gdy znajomi oznaczają Cię pod postami konkursowymi, gdy niekoniecznie masz ochotę w nich uczestniczyć?
Co jest zgodne z regulaminem? Oczywiście zachęcanie do aktywności w komentarzu pod postem konkursowym.
6) Wyznacz sobie cele jako marka.
Za pomocą konkursu możesz zwiększyć sprzedaż lub rozwinąć świadomość marki, zrobić “szum” przed premierą jakiegoś produktu (np. e-booka) czy zebrać opinie użytkowników (zadając im np. pytanie o opinię dotyczącą produktów).
7) Nagrody – najlepiej, aby były związane z dziedziną, którą się zajmujesz.
Jeśli prowadzisz księgarnie, dla Twoich fanów najbardziej atrakcyjne będą książkowe nowości, a jeśli masz salon fryzjerski, postaw na darmowy zabieg lub profesjonalne kosmetyki. Zdarza się, że marki dają w nagrodę np. drogie torebki Chanel, by przyciągnąć nowych odbiorców. Problem jednak w tym, że jeśli prowadzisz sklep wędkarski czy ogrodniczy, ludzie, którzy przyszli zachęceni markową torebką, raczej nie zostaną z Tobą na dłużej. Ciekawą formą nagrody może być też zaoferowanie uczestnikom konkursu, w którym sami wybiorą sobie nagrodę w Twoim sklepie – wtedy koniecznie zaznacz przedział cenowy w treści posta i regulaminie konkursu.
Pamiętaj też o wartości nagród:
“A co z podatkami? W art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT czytamy, że zwolnione z podatku dochodowego są wygrane w konkursach, w których “jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł” Po przekroczeniu tej kwoty należy zapłacić podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Ale! Ponieważ przepisy prawa podatkowego są zaskakująco żywe, to takie kwestie najlepiej konsultować na bieżąco ze swoją księgową” (źródło).
8) Czas trwania konkursu
Zakomunikuj go w treści posta. Użytkowników najbardziej będą kusiły konkursy trwające od kilku dni do tygodnia, bo perspektywa szybszej wygranej jest kusząca.
9) Ogłoszenie wyników
Bezpiecznie możesz zrobić to w komentarzach pod postem na Facebooku lub Instagramie konkursowym jako odpowiedzi od organizatora. Czyli, gdy wygrał Janek Kowalski, pod jego wypowiedzią napiszemy: “Gratulujemy! Twój komentarz wygrywa! W sprawie wysyłki nagrody skontaktujemy się z Tobą w wiadomości prywatnej”.
10) Najważniejsza kwestia – stwórz regulamin
To wcale nie jest trudne – wystarczy bazować na dobrym wzorze. Takiego dokumentu wymaga od Ciebie Facebook – w regulaminie powinien być zapis, który mówi wprost, że zwalnia się serwis od odpowiedzialności za organizację konkursu (przechodzi ona na Ciebie); promocja nie jest sponsorowana, przeprowadzona czy popierana przez Facebooka. Aktywny link do regulaminu możesz zamieścić w treści posta (patrz screen z Tanią książką powyżej), dodać w BIO na swoim Instagramie lub na stronie internetowej – tak, by każdy miał do niego szybki i łatwy dostęp. Zobacz też przykład poniżej:
Oto informacje, które powinny znaleźć się w regulaminie:
1. “Informacja, kto jest organizatorem konkursu (szczegółowe dane firmy);
2. Klauzula, że konkurs nie jest organizowany lub sponsorowany przez Facebook;
3. Warunki uczestnictwa w konkursie (kto może brać w nim udział);
4. Przebieg konkursu (czas jego trwania, opis zadania konkursowego i nagrody);
5. Klauzula dotycząca prawa autorskiego (zobowiązanie, że uczestnicy konkursu dysponują prawami autorskimi do swoich zgłoszeń);
6. Dane osobowe (kto jest ich administratorem oraz jaka jest podstawa prawna do ich przetwarzania);
7. Informacja o możliwości reklamacji” (źródło).
Gdzie możesz sprawdzić, jak wygląda dobrze sformułowany dokument z regulaminem konkursowym?
Na przykład klikając w link pod postem z konkursem książkowym Wydawnictwa Kobiecego. Darmowy wzór regulaminu konkursu na Instagramie znajdziesz także na stronie Wild Rocks.
Wiesz już, jak zorganizować legalny i atrakcyjny dla fanów konkurs. Pora wyznaczyć sobie cel, wymyślić kreatywne zadanie do odbiorców i zaprosić ich do zabawy w kanałach social media 😉 Rada na koniec – skonsultuj wzór swojego regulaminu z prawnikiem. Dzięki temu unikniesz przykrych niespodzianek, a dokument będziesz mógł potem edytować i wykorzystywać w kolejnych konkursach na swoich kanałach social media.