Kim jest twórca UGC?

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o twórcach UGC. Kim są, co różni ich od influencerów i jak mogą wesprzeć Twoją markę, dowiesz się z tego artykułu.

Zacznę od wyjaśnienia definicji UGC, czyli user generated contentu. Jeszcze jakiś czas temu określenie to mówiło o organicznych treściach generowanych przez użytkowników Sieci. Taki content mógł mieć dowolną formę, np. zdjęcia, teksty, filmy czy recenzje video. Co istotne, były tworzone nieodpłatnie i spontanicznie przez użytkowników. Dlatego też postrzegano je jako wartościowe i autentyczne. Właśnie w oparciu o UGC inni klienci  mogli podejmować (bądź nie) swoje decyzje zakupowe – ufając rekomendacjom innych użytkowników.

Autentyczność była tu słowem kluczem – klienci woleli polegać na opiniach prawdziwych użytkowników, a nie płatnym reklamom czy recenzjom. Treści UGC były szczere, potęgowały efekt pożądania (np. zdjęcia z restauracji czy hoteli wrzucane w opiniach Google).

Kim jest twórca UGC?

Dziś na marketingową scenę wkroczyli UGC kreatorzy, którzy odpłatnie tworzą content i kreacje do wykorzystania np. w kanałach social media marki. 

Jak to działa? Wyobraź sobie, że masz własną markę odzieżową. Zależy Ci na tworzeniu kreatywnych i jakościowych materiałów video do swojej promocji, ale nie masz umiejętności, czasu, ani własnego działu marketingu. Z pomocą przychodzą twórcy UGC, którzy potrafią tworzyć jakościowe i angażujące treści (np. Reelsy, TikToki), w dodatku świetnie znają się na montażu i edycji. W zależności od rodzaju rozliczenia (np. barter, tradycyjne wynagrodzenie) wysyłasz im swoje produkty, by stworzyli z nimi video, które wykorzystasz na kanałach social media.

“W skrócie: zwykłe osoby mogą tworzyć reklamy dla firm, które wyglądają bardzo naturalnie, jakby stworzył je zwykły klient, który kupił dany produkt” (źródło)

Czym twórca UGC różni się od influencera?

Najprościej mówiąc, ten pierwszy dostarcza Ci po prostu świetny content, zaś drugi – daje Ci content plus swoje zasięgi (bo materiały promocyjne są opublikowane na jego kanałach). Zarówno twórca UGC, jak i influencer potrafią tworzyć angażujące i jakościowe materiały, jednak miejsce ich dystrybucji będzie inne. Na screenie poniżej znajdziesz przykładową treść ogłoszenia firmy, która szuka twórcy UGC. Zwróć uwagę na wymagania techniczne dotyczące współpracy:

Jakie umiejętności cechują twórcę UGC?

  • kreatywność i pomysłowość w tworzeniu contentu,
  • umiejętność samodzielnego montażu video,
  • praca według briefu i potrzeb klientów,
  • terminowość,
  • swoboda wystąpień przed kamerą,
  • zdolność do wychwytywania trendów marketingowych.
  • *Dodatkowe wymagania: czasami marki pytają twórców także o jakość sprzętu, na którym pracują, jak i estetyczne wnętrza, w których będą powstawać materiały. 

Wyobraź sobie, że potrzebujesz sesji fotograficznej lub materiałów video produktów w innym kraju. Dzięki twórcom UGC także jest to możliwe – zobacz ogłoszenie na jednej z grup na Facebooku:

Jak znaleźć UGC kreatora?

Możesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która skontaktuje Cię z takimi twórcami. Inną opcją jest poszukanie twórcy UGC na Instagramie pod hashtagami #twórcaugc, #contentugc. Trzecie rozwiązanie: współpraca z influencerami – niektórzy z nich tworzą jakościowe materiały na zamówienie marek, ale nie publikują ich na kanałach własnych. Twórcę UGC znajdziesz także na grupach tematycznych na Facebooku, np.  tutaj. 

źródło: https://www.facebook.com/groups/ugcpolska/

Dlaczego materiały od twórców UGC stają się coraz bardziej pożądane? Bo wiele grup docelowych stawia dziś na autentyczność, treści bez retuszu, naturalne (a nawet nieprofesjonalne). W takim przypadku lepiej postawić na współpracę z twórcą UGC niż z zawodowym fotografem, video makerem czy copywiterem. Twórcy UGC często są przedstawicielami pokolenia Z, co sprawia, że mają większe poczucie trendów, nowoczesnej estetyki, a koszt współpracy z nimi nie jest tak wysoki jak w przypadku doświadczonych specjalistów.