Karuzela na Instagramie – czym jest i jak stworzyć post karuzelowy?

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Sprawdź, dlaczego ten rodzaj publikacji cieszy się popularnością na równi z rolkami. Karuzela na Instagramie to format, który możesz wykorzystać do edukacji, informowania, czy pokazywania backstage’u. Poznaj bliżej posty karuzelowe!

Karuzele na Instagramie to funkcja, dzięki której użytkownicy mogą publikować w jednym poście kilka grafik / zdjęć i/lub filmów, które można przeglądać przesuwając w lewo. Każdy post karuzelowy może zawierać do *10 zdjęć/video (lub też kombinacji filmów i obrazów), dzięki czemu możemy tworzyć bardziej wielowarstwowe historie. To jedna z przewag karuzeli nad pojedyńczym postem. 

Jak stworzyć post karuzelowy na Instagramie?

1. W pierwszym kroku kliknij przycisk “+” z paska nawigacyjnego u góry ekranu.

2. Następnie wybierz opcję tworzenia nowego postu

3. Stuknij w opcję *”Wybierz wiele”

4. Następnie wybierz z rolki aparatu zdjęcia, grafiki lub filmy, które chcesz przesłać jako post karuzelowy. 

Wskazówka: z pewnością warto dopracować wizualnie przynajmniej dwa pierwsze slajdy karuzeli. To one przyciągają uwagę obserwujących. Im więcej dasz slajdów w postach karuzelowych, tym większe jest zaangażowanie użytkowników.  Instagram premiuje czas, jaki użytkownicy spędzają na czytaniu publikacji, dlatego 10 grafik w karuzeli to dobry wybór, gdy mowa o podbijaniu zaangażowania.

Teraz, gdy wiesz, jak działa karuzela na Instagramie, możesz tworzyć bardziej interesujące i rozbudowane treści dla swoich obserwujących! Ciekawe przykłady zobaczysz na przykład na instagramowym koncie yourkaya:

źródło: https://www.instagram.com/p/C3k7TPUsiqR/?img_index=1

Dlaczego warto wykorzystywać karuzelę w swojej komunikacji na Instagramie?

  1. Ten format zwiększa zaufanie odbiorców (publikuj rolki edukacyjne, naucz czegoś “krok po kroku”).
  2. Lepsze wyniki – fani chętnie zapisuję wartościowe karuzele, a zapisy to najbardziej premiowana forma przez algorytm Instagrama.
  3. Karuzele generują więcej komentarzy i udostępnień.
  4. Ten format pomaga zdobyć nowych obserwatorów (podobnie, jak Reelsy).
  5. Wsparcie od Instagrama – jeszcze jakiś czas teamu na tej platformie dominowały jedynie rolki, dziś Instagram premiuje różne typy treści.

Poznaj kluczowe czynniki wspierające algorytm Instagrama:

  1. Zaangażowanie, polubienia,  komentarze, udostępnienia, zapisy publikacji – im więcej takich reakcji, tym lepiej dla algorytmu.
  2. Czas publikacji ma znaczenie – testuj pory, w których Twoja publiczność jest najbardziej aktywna.
  3. Hashtagi też mają znaczenie – pamiętaj, by były zgodne z tematyką Twojego konta i publikacji.
  4. Jakość treści – Instagram ocenia jakość na podstawie treści, video i zdjęć.
  5. Interakcje – odpowiadaj na komentarze i wiadomości.
  6. Częstotliwość publikacji – stały przepływ treści jest bardzo istotny, staraj się publikować codziennie.
  7. Różnorodność treści – na feedzie i w stories – eksperymentuj z formatami: dodawaj Reelsy, posty, karuzele, naklejki, ankiety itp. 

Pamiętaj też, że algorytm jest stale aktualizowany, dlatego warto na bieżąco śledzić zmiany i na nie reagować. 

źródło: https://www.instagram.com/p/C37CJFDIg_p/?img_index=1

Walka o uwagę użytkownika zaczyna się od warstwy wizualnej, pierwszego wrażenia (np. chwytliwego nagłówka) jak i wyboru odpowiedniego formatu. Dlaczego karuzela ma przewagę nad “zwykłym” postem? Bo daje opcję opowiedzenia dłuższej historii (zobacz fotorelację Deezee z przykłądu powyżej). Kiedy pierwsze slajdy zainteresują odbiorcę i zechce przesuwać palcem w bok, by zapoznać się z treścią, wydłuży to czas interakcji. Jak już wspomniałam wyżej, im dłuższy czas, tym nasze konto jest bardziej “premiowane” przez algorytm. 

Wskazówka:

Podejdź do tworzenia karuzeli jak do dłuższej formy contentu. Jeśli chcesz stworzyć poradnik, najpierw opracuj treści, które pojawią się na kolejnych slajdach. Jeśli na grafikach dominują treści (zazwyczaj tak!), pamiętaj, by tło było neutralne, a dodatkowe elementy graficzne ograniczone do minimum. Karuzela powinna być nie tylko wartościowa, ale też czytelna i estetyczna.