Sprawdź, dlaczego Twoja marka powinna korzystać z Google Trends!

Judyta Kokoszkiewicz Bez kategorii

Chcesz dowiedzieć się, kiedy najlepiej sprzedają się szminki, sprawdzić, kiedy ludzie myślą o kupnie nowego laptopa lub zobaczyć, jak popularne są obecnie akcesoria narciarskie? Skorzystaj z możliwości Google Trends!

Czym właściwie jest to narzędzie?

“Google Trends to serwis Google udostępniający informacje na temat liczby, pochodzenia, zależności od czasu i głównych regionów zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Usługa pozwala m.in. na porównanie częstości różnych zapytań na wykresie” (źródło: Wikipedia).

Dzięki niemu dowiesz się więc, czego szukają internauci w Polsce i na świecie. Jak podaje badanie Gemius/PBI z grudnia 2018, aż pół godziny dziennie spędzamy w witrynach Google (w tym w także w popularnej wyszukiwarce). Dlatego też tak ważne stało się promowanie usług i towarów w Google, bo to tam szukamy firm i kierujemy swoje konsumenckie zapytania (źródło). 

Czy Google Trends jest pomocne w prowadzeniu biznesu? Oczywiście – dzięki niemu poznasz np. słowa kluczowe do tworzenia bloga firmowego, lepiej wypozycjonujesz swoją stronę czy zaplanujesz reklamy z odpowiednim wyprzedzeniem (np. pod Black Friday). 

Innymi słowy, z Google Trends dowiesz się:

  • kiedy najlepiej wprowadzić np. sezonowe produkty do swojej oferty,
  • jakie tematy są teraz najbardziej popularne (np. na blogach eskperckich),
  • poznasz hasła blisko powiązane z tematem, który wpisałeś w wyszukiwarce,
  • dowiesz się, w jakich miesiącach internauci szukają Twoich usług lub produktów,
  • jakie hasła są jedynie “przelotną modą” (jak np. popularny całkiem niedawno fidget spinner),
  • w którym momencie najlepiej zlecić np reklamy sezonowe;
  • jaką popularnością cieszy się dane hasło z rozróżnieniem na regiony kraju lub świata. 

Dziś oprowadzimy Cię po tym intuicyjnym i przyjemnym w obsłudze narzędziu Google’a, pokazując, jak odpowiednio interpretować wyniki wyszukiwania. Ok, zaczynamy!

KROK 1:

Kliknij  w link https://trends.google.com/trends/ i przenieś się na stronę.

Google Trends krok 2

KROK 2:

W wyszukiwarce możesz wpisać interesujący Cię temat lub trend, który chcesz bliżej poznać, np.: “krem nawilżający”. Co ważne, sugerowane hasło możesz przeanalizować jako “wyszukiwane hasło” lub „Temat”.

Google Trends krok 2

KROK 3:

Kiedy w momencie wyszukiwania wybierzesz opcję “wyszukiwane hasło”, na kolejnej podstronie znajdziesz porcję interesujących informacji posegmentowanych według miejsca, czasu itd.:

Google Trends krok 3

Kiedy przyjrzysz się bliżej powyższemu wykresowi, odkryjesz, że wyszukiwania hasła “krem nawilżający” nasilały się w okresie jesienno-zimowym. Możesz też doprecyzować zakres poszukiwań, korzystając z dostępnych w narzędziu filtrów: ustaw np. Polskę jako kraj; wybierz zakres czasowy (możesz go zawęzić do ostatniej godziny lub do 5 lat wstecz). Ponadto możesz doprecyzować w swoim wyborze także zainteresowania, jak i typ wyszukiwarki (np. wyszukiwarka grafiki).

WSKAZÓWKA:

Jeśli masz sklepy stacjonarne w różnych punktach kraju, Google Trends pomoże Ci sprawdzić, w jakich podregionach dane produkty cieszą się większą popularnością. Według poniższego wykresu w ostatnim miesiącu najwięcej zapytań o krem nawilżający kierowali do wyszukiwarki mieszkańcy Lubuskiego:

Google Trends krok 4

3 ciekawostki o Google trends, o których mogłeś nie wiedzieć:

  • Co istotne, w tym narzędziu nie dostaniemy informacji, ile konkretnie osób poszukiwało danego hasła – bardziej możemy liczyć na wskazówkę, kiedy zainteresowanie danym hasłem jest największe.  (Jeśli interesuje Cię ogólna liczba wyszukań danego słowa w Google – zamiast Google Trends sprawdź statystyki wyszukiwalności) źródło.
  • Sekcja “Rok w wyszukiwarce” – znajdziesz ją na dole strony startowej (wspomniany KROK 1). Znajdziesz tu interesujące raporty z najciekawszymi trendami podzielonymi ze względu na kategorie tematyczne (np. najpopularniejsze frazy czy zapytania w stylu: “Jak zrobić…/Pomysł na…”; poprzez wyszukiwanie filmów lub osób.
  • Google Trends daje Ci też funkcję “Porównaj”, dzięki której nie musisz się domyślać, które słowo kluczowe jest bardziej popularne: “biurko dla dziecka” czy “biurko dziecięce”. Możesz w polu “Porównaj” dodać kilka zapytań jednocześnie, np. jako trzecie: “biurko młodzieżowe”, by dowiedzieć się, które z tych haseł ma “największą moc”. Jak wskazuje poniższy wykres, najsilniejsze jest “biurko dla dziecka”.
Google Trends Porównaj

Mamy nadzieję, że atrakcyjne możliwości narzędzia Google Trends przekonały Cię do zbadania tematyki, która najbardziej Cię interesuje. Korzystając z dostępnych raportów, z łatwością przygotujesz strategię marketingową swojej marki, zaplanujesz wpisy na blogu firmowym czy sprawdzisz, na jakie frazy najlepiej się pozycjonować.