Jak pisać skuteczne teksty na blog firmowy?
Prowadzenie bloga firmowego niesie ze sobą wiele korzyści. Aby w pełni z nich czerpać, warto tworzyć treści w sposób z góry przemyślany. Sprawdź, o co należy zadbać, pisząc artykuły na stronę internetową.
Zacznijmy od tego, czym jest blog. Posłużymy się krótką definicją: “Słowo blog pochodzi z połączenia słów “web” i “log”, co wywodzi się z czasów, gdy powstawały blogi – była to forma pamiętnika prowadzonego w Internecie. Dziś blogi to dynamiczne, regularnie aktualizowane strony internetowe, które dostarczają istotnych informacji na dany temat” (źródło). Blog firmowy także może doskonale spełnić tę funkcję i jednocześnie zapewnić Twojej marce nowych klientów!
Dlaczego warto zainwestować w bloga firmowego?
Zalet tego narzędzia marketingowego jest całe mnóstwo: od skutecznego pozycjonowania Twojej strony internetowej, poprzez dzielenie się fachową wiedzą po budowanie pozycji eksperta w branży. Wiele firm, niezależnie od profilu działalności, postawiło na to działanie marketingowe, często skupiając się na wartościach edukacyjnych artykułów, które budują świadomość i lojalność klientów.
W blogowaniu liczy się oczywiście systematyczność – przyjmuje się, że nowe teksty blogowe powinny pojawiać się na stronie przynajmniej raz w tygodniu, choć oczywiście ta częstotliwość może być większa lub mniejsza. Pamiętaj jednak, że społeczność zgromadzona wokół Twojej marki, bloga i social mediów może być przyzwyczajona do określonych treści publikowanych regularnie, dlatego staraj się jej nie zawieść w tej cykliczności.
Czemu służy blog firmowy?
Oprócz wspomnianych wyżej zalet blog to narzędzie, które pomoże Ci w dotarciu do szerokiej publiczności i zbudowaniu świadomość marki. To z kolei przełoży się na zaufanie odbiorców, a w dalszej perspektywie zamienienie ich w Twoich klientów. Na blogu możesz także generować leady – np. poprzez formularz z CTA na końcu wartościowego artykułu. Dzięki tekstom blogowym masz też materiał do regularnego publikowania w Twoich social mediach. Blog to również miejsce, w którym możesz zbierać feedback i uczestniczyć w dyskusji z czytelnikami – wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę Disqus, by opcja komentowania pojawiła się pod artykułami.
Poniżej screen z bloga firmowego marki IKEA – tytuurzadzisz.pl, na którym znajdziesz wiele ciekawych inspiracji z zakresu urządzania wnętrz:
Jak zacząć pisać dobre teksty na blog firmowy?
Przedstawimy Ci kilka uniwersalnych porad, dzięki którym nie tylko łatwo dobierzesz tematy na bloga, ale też zjednasz serca czytelników, którzy trafiają na Twoją stronę m.in. w poszukiwaniu wskazówek z danej dziedziny.
Blog firmowy a grupa odbiorców
Zacznij od ustalenia swojej grupy czytelników – kim są, jakich treści poszukują w Internecie, na jakie reagują (np. komentarzami, udostępnieniami). Takie wnioski możesz wyciągnąć np. z demografii i statystyk klientów Twojego sklepu czy prowadzonych social mediów. Pomyśl, co chcesz przekazać swoim odbiorcom – czy jest to wiedza poradnikowa, opis jakiegoś zjawiska czy np. zestawienie Top10 najlepszych produktów w Twoim sklepie.
Dostosuj formę artykułu do czytelników
Jeśli ustaliłeś już, do kogo piszesz, postaraj się dostosować formę tekstu do preferencji czytelników. Jedni lubią przeglądać w artykułach galerie zdjęć, inni cenią prosty, żołnierski język, a jeszcze inni wolą obejrzeć zawarte w artykule video. Tłumacząc skomplikowane zagadnienia, wyobraź sobie, że Twoimi czytelnikami są laicy i pisz jak najprościej. Bardzo łatwo jest popaść w “klątwę wiedzy”, czyli założenie, że inni też znają się na naszej dziedzinie.
Ciekawym przykładem bloga firmowego jest kuchnialidla.pl – kopalnia wiedzy, jeśli chodzi o kulinarne inspiracje, także w formie video:
Działaj z wcześniej wyznaczonym celem
Już na starcie pisania tekstów na bloga firmowego zadbaj o content plan, czyli listę tematów, na które będziesz pisał artykuły. Możesz ustalić je, robiąc też przegląd publikacji blogowych Twojej bezpośredniej konkurencji. Ważne jest także dobranie odpowiednich tytułów i słów kluczowych (szczególnie tych związanych z Twoją branżą), które pomogą Ci wypozycjonować stronę w Google. Pamiętaj także, że wybrana fraza powinna idealnie pasować do tematu, Twojej działalności/branży i być też stosunkowo popularna.
Odpowiednia długość tekstu
Jeśli stawiasz na artykuły stricte eksperckie, staraj się w pełni wyczerpać temat i “ugryźć” go wieloaspektowo. Jednocześnie też staraj się pisać językiem prostym i przystępnym, z założeniem, że tłumaczysz coś np. kilkunastolatkowi. Ciekawostka: wyszukiwarki internetowe traktują teksty z minimalną liczbą 300 słów jako wyczerpujący zasób (źródło).
Struktura tekstu na blogu firmowym
Aby artykuł wyglądał czytelnie i przejrzyście, stosuj podział na akapity, dodaj nagłówki (h2, h3, h4 itd.) Jasny podział sprawi też, że czytelnik nie zmęczy się, czytając nawet długi artykuł. Zadbaj także o przyjazne dla oka “przerywniki” – wysokiej jakości zdjęcia, odpowiednie screeny, infografiki czy linki do video. Sprawi to również, czy czytelnicy spędzą na Twojej stronie więcej czasu. Pamiętaj też, by pisać jak najczęściej w stronie czynnej – mówi się, że strona bierna szybciej nudzi czytelnika. Zadbaj także, by każde źródło, na które się powołujesz, miało aktywny link.
Poznałeś ogólne zasady tworzenia dobrych tekstów na bloga – postaraj się wykorzystać je na swoim blogu firmowym. Pisz ciekawie, powołuj się na interesujące przykłady, cytuj autorytety, odwołuj się do ciekawych raportów i danych. To wszystko uczyni Twój tekst bardziej wiarygodnym.