Influencer marketing: jak w 6 krokach zrobić audyt profili influencera?

Judyta Kokoszkiewicz Influencer Marketing

Influencer marketing to temat, który od lat budzi sporo kontrowersji. Z jednej strony marki są nim bardzo zainteresowane, z drugiej: warto wiedzieć, że skuteczność kampanii zależy od dobrego researchu. Dlatego tak ważny jest szczegółowy audyt kont influencera! 

Być może kojarzysz już popularny błąd w influencer marketingu popełniany przez marki, czyli dobieranie twórców do współpracy na podstawie wielkości konta na Instagramie czy Facebooku. Innym błędem jest wybór twórców na podstawie tego, że są medialni (np. zaprasza się ich do telewizji)  czy akurat są na fali popularności (np. za sprawą kontrowersyjnej wypowiedzi). Doradzałabym tu ostrożność, ponieważ duże konto wcale nie oznacza wielkich zasięgów, zaangażowania i powodzenia kampanii. Za dużym kontem mogą (choć nie muszą) się kryć m.in. kupieni obserwatorzy z różnych części świata, brak regularnych publikacji (konto jest “martwe” od dłuższego czasu) czy masowe akcje “follow za follow. 

Aby dokonać audytu kont twórcy potrzebujesz narzędzia (np. Influtool), pomocy agencji marketingowej, albo wiedzy, która pozwoli Ci sprawdzić kluczowe kwestie. W tym artykule opowiem Ci, jak zrobić audyt konta influencera w 6 krokach, zakładając, że nie posiadasz do tego płatnego narzędzia:

1. Influencer marketing: szczegółowe przejrzenie treści

Znajdź chwilę i postaraj się przescrollować treści  na Instagramie, Tik Toku czy Facebooku influencera. Zobacz, o czym pisze twórca. Czy jest to spójne z Twoją wizją marki (może się np. okazać, że dany influencer ma homofobiczne poglądy, od których ty się odcinasz). Czy tematyka wpisów pasuje do treści, którymi Ty się dzielisz? Być może dany bloger woli kupować drogie ubrania wysokiej jakości, a Ty oferujesz jej współpracę z produktami, które nie są wysokojakościowe? Zwróć też uwagę na język, czy jest poprawny, czy styl pisania koresponduje z Tobą.  Znajomość treści, faktów z życia twórcy pozwoli Ci ocenić, czy do siebie “pasujecie”, jak też nawiązać lepszą, opartą na zrozumieniu rozmowę biznesową.

2. Sprawdź kulturę komentarzy

Kolejnym ważnym krokiem jest zbadanie zaangażowania pod postami i filmami. Czy odbiorcy się angażują, zostawiają jakościowe komentarze (mówiąc “jakościowe” mam na myśli dłuższe wypowiedzi nawiązujące do publikacji, a nie pojedyncze emotikony)? Jak zachowuje się sam twórca? Czy jest zaangażowany w dyskusje, czy raczej milczący? To cenna informacja pod kątem potencjalnych współprac – wyobraź  sobie, że pod postem reklamowym pojawiają się nieprzychylne komentarze. W takiej sytuacji raczej zależy nam, aby twórca rozwiewał wątpliwości i odpowiadał na komentarze, chcąc pomóc i ostudzić negatywne emocje. Ilość i jakość komentarzy (oraz polubień!) powie Ci też, czy konto ma zaangażowanych odbiorców i duży zasięg. 

influencer marketing superstyler
źródło: https://www.instagram.com/superstylerblog/?hl=pl

3. Influencer marketing: estetyka profilu

Wiadomo, że nie ocenia się książki po okładce. Czasem zdarza się tak, że konto na Instagramie wcale nie jest estetyczne, ale dostarcza wartościowych treści przez co ma ogromne zasięgi. Przykładem może być chociażby @make_life_harder. Jeśli jednak w komunikacji swojej marki bądź sklepu stawiasz na piękne materiały video czy zdjęcia, zapewne będziesz wymagał równie profesjonalnych materiałów od twórcy. Przeglądając konta, zwróć też uwagę, czy nie wyglądają jak słupy ogłoszeniowe (mnóstwo reklam, brak jakościowych treści). Kolejną pułapką mogą być konta niezwykle piękne, na których królują  zdjęcia instamodelki wykonane przez fotografia, ale pozbawione wartościowego contentu (np. publikacje z samymi hashtagami w treści). Staraj się unikać takich kont, ponieważ prawdziwe zaangażowanie odbiorców bierze się z wartościowych treści/historii połączonych z piękną estetyką. 

influencer marketing

4. Sprawdź częstotliwość publikacji

postaraj się “przeklikać” po datach, w jakich twórca publikował w ostatnim kwartale.  Czy odstepy czasu są regularne? Algorytm Instagrama premiuje te konta, które publikują często i regularnie. Dlatego nawet bardzo wielkie konta, które ostatni swój post wypuściły pół roku temu mogą trafiać do małej liczby odbiorców. Istotne będzie także, czy influencer dodaje codzienne stories z angażującym naklejkami/ankietami – to pokaże Ci, czy angażuje zgromadzoną społeczność na co dzień. 

5. Influencer marketing: formaty publikacji 

Jeśli szukasz współprac na Instagramie, zwróć uwagę, czy twórca publikuje reelsy. Ten format jest premiowany przez algorytm Instagrama już od miesięcy. Nie od dziś mówi się też, że zwykłe posty statyczne nie mają sensu z uwagi na ucinane zasięgi. Krótkie, chwytliwe i angażujące video – to format, który przyciąga uwagę oraz nowych obserwatorów do profilu. Ponadto masz pewność, że w kompetencjach twórcy jest kręcenie i montaż video, dzięki któremu trafisz do szerszej publiczności. 

6. Przyjrzyj się reklamom twórcy

To ważne szczególnie w momencie, gdy zależy Ci, by nie pojawiać się na feedzie influencera tuż obok Twojej bezpośredniej konkurencji. Niektóre marki podpisują umowę na wyłączność (która wyklucza możliwość promowania przez twórcę bezpośredniej konkurencji na określony w umowie czas). Sprawdź też, jak często na kanale twórcy pojawiają sie reklamy – im jest ich więcej, tym większe ryzyko, że zaangażowanie maleje. Dlaczego? Bo odbiorcy zaczynają traktować to konto jak “słup ogłoszeniowy”, a nie miejsce, w którym serwuje się im wartościowe treści. Dlatego twórcy bardzo często wyznaczają sobie np. tygodniowy lub miesięczny limit współprac, które przeplatają innymi treściami.

Bardzo ważne:

Przed startem współpracy zawsze proś twórców o screeny zasięgów minimum z poprzednich trzech miesięcy (wycinek miesiąca nie da Ci szerszego obrazu)!

Idealnie będzie jeśli pokaże Ci zasięg kampanii, które są podobne tematycznie do Twojej marki – np. modowych czy podróżniczych. We wstępnych ustaleniach kluczowy będzie też cel kampanii. Inne działania wybierzesz, gdy zależy Ci na sprzedaży, a inne, gdy dopiero budujesz świadomość. 

Jeśli chcesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej przy wyborze i współpracy z influencerem, napisz do nas!