E-book jako narzędzie promocji marki – czy warto? Sprawdź, jak wydać e-booka!
Artykuły sponsorowane, wpisy blogowe, tutorial w formie wideo, infografiki – sposobów na dotarcie do klientów w sieci jest bardzo wiele. Należy do nich także e-book. Co ciekawe, za pierwszy wydany e-book na świecie uważa się Deklarację Niepodległości Stanów Zjednoczonych.
Nie musisz jednak od razu pisać konstytucji, wystarczy że przekażesz wartościową treść odbiorcom, aby rozpromować markę i dotrzeć do potencjalnych klientów. Jak to zrobić? I ile to kosztuje?
Co to jest e-book?
E-booki stają się coraz popularniejsze, wystarczy zatem powiedzieć, że jest to publikacja elektroniczna. Niekoniecznie musi być to powieść. Tak, jak wiele jest publikacji w formie papierowej, tak i wiele form może przybrać e-book.
Marki najchętniej stawiają na e-booki poradnikowe i inspiracyjne. Oczywiście wiele zależy od branży, w której działasz. Jeśli jest to branża gastronomiczna, możesz wydać e-booka z przepisami, w branży ślubnej świetnie sprawdzą się za to porady dotyczące organizacji ślubu i wesela, a także rozbudowany cennik poszczególnych usług.
Wydanie ebooka – co możesz na tym zyskać?
E-book co do zasady ma nieść wartość dla czytelnika. Sam decydujesz, co dokładnie nią będzie. Wiedza, rozrywka, motywacja, inspiracje, a może gotowe do wdrożenia rozwiązania? Ta forma contentu jest bardzo pojemna. E-book może promować bank, sklep internetowy, a nawet konkretną osobę.
Ale co Twój biznes może w ogóle na tym zyskać?
Podstawa to większa świadomość marki. Zdarza się, że przedsiębiorcy nie doceniają roli świadomości. A to przecież od niej się wszystko zaczyna. Aby zwiększyć sprzedaż, musisz najpierw zwiększyć grono potencjalnych klientów. Pojawić się w ich myślach, stanąć na wirtualnej półce wyboru.
Świadomość marki nie wystarczy, ale zasada wzajemności działa całkiem sprawnie także w sieci. Zaoferowałeś odbiorcy treść, która ma dla niego realną wartość? Zwiększasz dzięki temu prawdopodobieństwo, że skorzysta z Twoich usług lub produktów. W ten sposób możesz przecież budować zaufanie i relacje z odbiorcami. Jeśli chcesz pozyskiwać lojalnych klientów, to budowanie relacji będzie mieć ogromne znaczenie.
E-book to także nienachalna forma promocji, która często nie wygląda jak reklama. Możesz go obrandować, zostawić na końcu odnośnik do oferty lub jedynie wstawić kontakt. To zależy od Ciebie. Tego rodzaju reklama z pewnością zostanie lepiej odebrana niż wykupiony baner.
Wydanie e-booka pozwala rozbudować bazę mailingową. Możesz udostępnić go w zamian za pozostawienie adresu e-mail. Dzięki temu zyskasz kontakty, którym zaproponujesz zapis do newslettera.
Na wydaniu e-booka możesz również zarobić. Jeśli oferujesz na tyle atrakcyjną wiedzę, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twój e-book był płatny. Miej jednak na względzie, że w ten sposób możesz ograniczyć bazę jego odbiorców.
Jak wydać e-book?
Masz pomysł na e-booka, ale nie wiesz jak się zabrać za jego wydanie? I jak napisać e-book? Nie musisz tworzyć go samodzielnie. To zadanie warto zlecić agencji kreatywnej. Choć to oczywiście zależy. Masz kilka opcji:
- Piszesz sam e-booka i szukasz osoby lub agencji, która odpowie za warstwę graficzną (a najlepiej także promocję).
- Opcja numer 2 to atrakcyjny wybór dla osób, które regularnie prowadzą blog. Możesz zebrać wpisy blogowe i tym samym mieć wkładkę treściową do Twojego e-booka. Wybrać te wpisy może też agencja na podstawie ich popularności i powiązania tematycznego. Do tego wystarczy dopisać wstęp, zakończenie i konieczne będzie jeszcze warstwa graficzna (i najlepiej promocja)
- Zlecasz stworzenie e-booka agencji. W tym wariancie to agencja odpowiada zarówno za treść, jak również warstwę graficzną.
Jak napisać e-book?
Od czego zacząć pisanie e-booka?
- Najpierw musisz mieć pomysł. Przemyśl, czy na pewno będzie on atrakcyjny dla Twoich odbiorców. Dlaczego mieliby go pobrać? Znasz odpowiedź na to pytanie? Jeśli tak to świetnie. Możesz przejść do następnego kroku.
- Ułóż konspekt. Inaczej treść może być zbyt chaotyczna. Musisz wiedzieć, co znajdzie się w e-booku zanim jeszcze zaczniesz go pisać.
- Zbierz materiały do pisania.
- Zacznij pisać lub zleć to zadanie innej osobie lub agencji.
- Pora na korektę. Literówki, powtórzenia, edycja treści. Na pewno będzie wiele elementów do zmiany.
- E-book już prawie gotowy. Pozostaje jeszcze warstwa graficzna.
Ile kosztuje wydania e-booka?
Wiesz już, jak zrobić e-book. Pozostaje jeszcze kwestia kosztów. Ile kosztuje wydania e-booka? Nie ma na to jednej, dobrej odpowiedzi. To zależy od tematyki (im bardziej specjalistyczna, tym drożej, objętości czy zakresu zadań. Jeśli cena ma uwzględniać także grafiki, zdjęcia czy wykresy, to cena także będzie nieco wyższa.
Poniżej widełki cenowe za przykładowe działania:
- Treść – od 150 do 250 zł za stronę A4
- Korekta i redakcja – 10 zł/strona
- Skład e-booka: 500-800 złotych
- Projekt okładki – 400-700 złotych
- Grafiki: od 150 do 350 zł za sztukę.
Ile kosztuje wydania e-booka? Samo wydanie e-booka (z gotową treścią) to koszt od 1500 do 2500 złotych w zależności od liczby stron i końcowego efektu wizualnego. Prostego e-booka bez licznych grafik możesz wydać już od 1200 złotych. Jeśli jednak chcesz zlecić także jego napisanie, to wówczas cena wynosi od 4500 do nawet 8000 złotych.
Jesteś zainteresowany wydaniem e-booka? Napisz do nas, a chętnie pomożemy! Możesz także pobrać przygotowanego przez e-booka o analityce w content marketingu: https://kohai.pl/landing-page-analityka-tresci/