Daj swojej marce głos! O zaletach prowadzenia bloga firmowego
Świat marketingu online nieustannie się rozwija, jedno jest pewne: konsumenci chcą poznawać marki i konkretne produkty na podstawie ciekawych treści, a nie tradycyjnych reklam. Dziś podpowiadamy, jak prowadzić blog firmowy.
Zastanawiasz się, jak wzbogacić komunikację z odwiedzającymi Twoją stronę? Chciałbyś systematycznie budować wizerunek eksperta i zwiększać zaufanie swoich klientów? Postaw na regularne prowadzenie bloga firmowego!
Ta forma komunikacji marki z konsumentami od lat cieszy się dużym powodzeniem. Pisanie artykułów na bloga daje sygnał klientom, że Twoja marka jest otwarta na dialog (zazwyczaj czytelnicy mają opcję komentowania i zostawienia cennego feedbacku), nie tworzy dystansu i dba o dobrą atmosferę komunikacji.
Jak wskazują badania,
- aż 57% marketerów utrzymuje, że to w głównej mierze dzięki blogowi zdobywają klientów na swoje usługi (źródło).
- Marki, które prowadzą swojego bloga, generują średnio o 67% więcej leadów miesięcznie niż firmy, które nie blogują (źródło).
- Blogowanie jest trzecią po wideo i e-bookach najpopularniejszą strategią marketingu treści (źródło).
- Firmy, które blogują, uzyskują 55% więcej odwiedzających witrynę niż firmy, które tego nie robią (źródło).
- Aż 70% osób chciałoby poznać informacje o firmie z ciekawych artykułów, a nie z reklam (źródło).
Przedstawimy najważniejsze korzyści płynące z prowadzenia bloga firmowego – oto argumenty, dla których Twój sklep lub strona powinny go mieć!
Dzielisz się wiedzą i budujesz wizerunek eksperta! A jednocześnie… stawiasz się w pozycji klienta i pokazujesz, że świetnie rozumiesz jego potrzeby.
Idealny przykład? Blog Ty tu urządzisz z poradami z zakresu urządzania wnętrz prowadzony przez IKEA. To właśnie tam czytelnik znajdzie kopalnię pomysłów i fachowe porady z zakresu urządzania wnętrz. Mnóstwo zdjęć, fachowych porad, jak i inspiracji na każdą kieszeń. Ponadto, w każdej z opisanych sytuacji rolę główną grają przedmioty dostępne w ofercie IKEA. Czytelnik, klikając np. w artykuł “Proste pomysły na powiększenie łazienki” znajdzie w nim nie tylko interesujące wskazówki dotyczące np. doboru kolorystyki, przechowywania, rozmieszczenia luster, ale także klikalne odnośniki do szafek, pojemników do przechowywania kosmetyków oraz do modnych dodatków.
Drugim dobrym przykładem jest blog Kuchnia Lidla, w którym klienci sklepu znajdą kuchenne inspiracje i smakowite przepisy znanego kucharza Karola Okrasy – oczywiście z wykorzystaniem produktów ze sklepu:
Innym dobrym przykładem bloga firmowego prowadzonego na wysokim poziomie jest sklep outdoorowy 8academy, który w komunikacji z klientami skupił na tym, na czym zna się najlepiej, a więc na górach i wszystkim tym, co jest z nimi związane. Wpisy trzymają naprawdę wysoki poziom głównie z uwagi na zespół redaktorów: są nimi pracownicy sklepu, organizatorzy turystyki, wspinacze i pasjonaci gór – wykorzystanie w copy ich prywatnych doświadczeń dodatkowo podbija wartość publikowanych treści:
Pamiętaj, że regularne publikacje i świeży content to coś, co Google lubi najbardziej
Zwiększ widoczność swojej marki w wyszukiwarce poprzez tworzenie unikatowych treści! Jeśli Twój blog firmowy jest aktualizowany na bieżąco, Google “postrzega” go lepiej niż stronę, na której nowe treści pojawiają się raz na kilka miesięcy. Jeśli więc postawisz na regularne działania, automatycznie dasz sygnał, że strona się nieustannie się rozbudowuje, tym samym jej wzrost jest lepiej postrzegany w wyszukiwarce.
Warto śledzić, jakie zapytania są aktualnie “na topie”, by właśnie pod tę konkretną tematykę (czyli popularne słowa kluczowe) tworzyć artykuły na bloga. Zapytania long tail mogą nawet posłużyć jako gotowe pomysły na nowe treści. Jeśli więc Twój klient szuka pomocy, wpisując w wyszukiwarkę konkretną frazę (np. “modne botki na jesień” czy “ciepła kurtka dla dziecka”), wyjdź z odpowiedzią, tworząc na blogu artykuły “10 najmodniejszych kurtek dla przedszkolaka” czy “Przygotuj się na jesień – zobacz 10 stylizacji z modnymi botkami”).
Nawigacja dla czytelników
Takie publikacje zwiększą ruch na Twojej stronie i pomogą zdobyć co najmniej kilku nowych użytkowników. Wydają się też niezwykle atrakcyjne z punktu widzenia seo. Do analizy popularnych słów kluczowych należy korzystać z narzędzi: Ahrefs, Senuto, Ubersuggest, Keyword Planner, a nawet podpowiedzi wyszukiwarki – możliwości masz bardzo wiele.
Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym. To jeden z istotniejszych elementów optymalizacji onsite serwisu, jak również pewnego rodzaju nawigacja dla Twoich czytelników. Pamiętaj jednak, aby linkować w obrębie silosa tematycznego. Dzięki temu Twój odbiorca natrafi na treści, które realnie mogą go zainteresować. Skoro zainteresował go temat wyboru roweru szosowego, to może zechce także zapoznać się z artykułem dotyczącym przydatnych akcesoriów rowerowych?
Dajesz głos swojej marce
Blog firmowy to idealne medium do zmniejszenia dystansu na linii marka – konsument. Wyobraź sobie, że prowadzisz wydawnictwo książkowe. Klienci postrzegają Cię jako profesjonalną firmę z bardzo szeroką ofertą tematyczną – od podręczników poprzez romanse po literaturę fantasy. Czytelnicy kupują Twoje książki głównie z uwagi na tytuły i nazwiska autorów, które ich interesują, ale mogą to robić z jeszcze jednego powodu – w wyniku sympatii do Twojej marki. Pokaż swoją bliższą, przyjazną stronę, prezentując tajniki pracy wydawnictwa od kulis. Blog będzie świetnym kanałem do wpisów np. na temat kolejnych etapów powstawania książki, wrzucania fotorelacji z wydarzeń (np. targów książki) – możesz publikować na nim artykuły o procesie redakcji, zasadach tworzenia promocji tytułów czy dzielić się informacjami z życia firmy. Dobrym rozwiązaniem są także wszelkieg rodzaju podsumowania:
Pamiętaj też, że klienci (szczególnie ci młodzi) wprost uwielbiają zaglądać za kulisy! Pokaż im coś więcej, niż konkurencja. Bierzesz udział w targach branżowych? Świętujecie otrzymanie ważnego wyróżnienia, rocznicę powstania firmy lub pojawienie się nowych osób w Waszym zespole? Podziel się tym na blogu! Takie newsy pokazują Wasze wartości i kulturę organizacji – coś, z czym klienci mogą się utożsamiać.
“Kultura organizacji jest jej przewagą konkurencyjną. Na rynku, na którym wszyscy mogą sprzedawać to samo, sposób, w jaki sprzedajesz staje się ważniejszy od tego, co sprzedajesz”. — Paweł Tkaczyk
Niech przemówią Twoi pracownicy!
Blog to nie tylko sposób na zaangażowanie osób z Waszej ekipy we wspólny projekt, ale także kolejna ze ścieżek do budowania wizerunku eksperta. Czy na pokładzie Twojej firmy pracują specjaliści z różnych dziedzin? Dla przykładu – gdy prowadzisz sklep z akcesoriami dla dzieci, na pewno współpracujesz z fotografem, który tworzy sesje produktowe na Twoją stronę. Jak zaangażować takiego specjalistę do współtworzenia bloga firmowego? Przeprowadź z nim wywiad (np. o tajnikach fotografii produktowej) lub poproś o stworzenie przydatnego artykułu (inspiracji jest wiele, może to być wpis poradnikowy: “Fotografia dziecięca – 7 trików na piękne zdjęcia”, “Jak przygotować się do rodzinnej sesji zdjęciowej?”). Takie artykuły na pewno zainteresują Twoich potencjalnych klientów.
O czym warto pamiętać, planując wpisy na blogu firmowym?
Aby Twoje wpisy były ciekawsze, wzbogać je o fotografie, video czy infografiki – nic tak nie zniechęca do lektury jak wielka ściana tekstu. Jeśli tworzysz harmonogram wpisów na najbliższe tygodnie lub miesiące, miej na uwadze także potrzeby graficzne – jeśli nie dysponujesz autorskimi fotografiami, zawsze możesz skorzystać z darmowych banków zdjęć (np. Pexels, PicJumbo czy Pixaby).
By podbić atrakcyjność artykułu, nie zapomnij także o linkowaniu zewnętrznym – podanie źródła danych czy linku do strony cytowanego eksperta wspiera identyfikację Twojej witryny. Wykorzystaj potencjał bloga firmowego także do poszerzania bazy adresów – przyciski call to action czy okienka pojawiające się np. po kilku sekundach od wejścia w artykuł w legalny sposób pomogą zebrać subskrypcje.
Co najważniejsze – tworząc treści, skup się na tematyce, która jest bliska profilowi Twojej marki i w której dobrze się czujesz. Prowadzisz studio fotograficzne? Na pewno masz mnóstwo wskazówek, jak pracować ze światłem czy wybrać plener ślubny – podziel się wiedzą z klientami! Jesteś właścicielem sklepu rowerowego? Kto, jak nie ty najlepiej doradzi czytelnikowi w kwestii doboru bezpiecznego kasku, kupna roweru do 2 tys. złotych czy wybrania modelu idealnego na zawody kolarskie?