Czym są relacje na Facebooku i jak je dodać?

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Relacje na Facebooku to kolejna opcja na kreatywne zaprezentowanie Twojej marki. Z tego wpisu dowiesz się, jakie są zalety tego formatu oraz jak go tworzyć i publikować.

Facebook umożliwia Ci publikowanie darmowych relacji w formie filmów, postów oraz zdjęć. Pozostają one dostępne przez 24 godziny, a potem znikają. Oczywiście możesz też do nich wrócić, korzystając ze swojego archiwum relacji. Nie ma żadnych specjalnych wymagań, jeśli chodzi o sprzęt: podobnie jak tiktoki czy stories, relacje możesz stworzyć swoim telefonem (lub laptopem czy innym urządzeniem mobilnym). Wystarczy, że masz dostęp do Internetu. 

Relacje na Facebooku są widoczne przez dobę od chwili ich opublikowania i można je wyświetlać na górze serwisu, na górnym pasku (podobnie, jak wyświetlamy stories na Instagramie). Kiedy wokół kółeczka ze zdjęciem profilowym pojawia się “podświetlona” obwódka, to znak, że pojawiła się relacja, której jeszcze nie oglądaliśmy. 

 Jak stworzyć relację na Facebooku?

Mamy dwie możliwości – można to zrobić z pozycji telefonu lub desktopa. Tworzenie publikacji na telefonie: klikamy w przycisk “Utwórz relację”, po czym przenosimy się do kreatora, który pozwala nam tworzyć różne warianty relacji na Facebooku: np. selfie, ankietę, boomerang czy tradycyjne video. Możesz “załadować” materiały multimedialne także ze swoich zasobów telefonu, albo: kliknąć w ikonę z aparatem i stworzyć materiał w chwili rzeczywistej. 

Jeśli relację dodajesz z konta prywatnego oraz z komputera, masz nieco mniej możliwości, niż w przypadku telefonu. W tej opcji dodasz jedynie zdjęcia lub wideo z komputera albo relację tekstową wzbogaconą np. w link. Jeśli natomiast publikujesz z managera firmowego, wystarczy, że klikniesz ikonkę “+ Utwórz relację” w prawym górnym rogu i skorzystasz z wybranych multimediów.  

Jak usunąć relację na Facebooku?

Opublikowałeś coś przez przypadek, albo po prostu nie podoba Ci się opublikowany materiał?  Możesz go usunąć w kilku prostych krokach:

 Wybierz opcję Relacje w górnej części Aktualności

  1. Stuknij w “Twoja relacja”.
  2. Wybierz w swoich relacjach materiał, który chcesz usunąć.
  3. W prawym górnym rogu nagrania wybierz trzy kropki “Opcje relacji”  
  4. Kliknij w Usuń zdjęcie lub Usuń film i gotowe!

Ponadto, jeśli nie podobają Ci się relacje, które udostępnia inny użytkownik, możesz po prostu wyciszyć relację, wtedy przestanie ona wyświetlać się na pasku Twoich relacji do wyświetlenia. 

Relacje na Facebooku: jak robić to dobrze?

Aby Twoje relacje na koncie firmowym robiły jak najlepsze wrażenie, warto zadbać o kilka zasad:

  1. Wzmocnij przekaz, dodając dźwięk do swojej relacji – materiały reklamowe, które zawierają muzykę lub głos lektora statystycznie mają większe wyniki wyświetleń. 
  2. Dbaj o estetykę: najlepiej unikać nadmiaru naklejek, żeby nie odwracały uwagi np. od głównego tematu reklamy, czyli produktu. Umiar jest tu słowem kluczem – z jednej strony naklejki przyciągną uwagę, a z drugiej mogą zakłócać odbiór i rozpraszać widza. 
  3. Postaw na chwytliwe CTA – zachęcanie do podejmowania określonych działań to dobry pomysł także w materiałach reklamowych w relacjach Facebooka. Możesz więc dodać klikalny link np. z komunikatem: “Kup teraz” czy “Sprawdź promocję”. 
  4. Kluczowy przekaz w formie napisów – pamiętaj, że niektórzy użytkownicy przeglądają relacje bez opcji dźwięku (np. będąc w szkole czy pracy) – dlatego materiały wizualne mogą nie w pełni oddać intencję Twojego przekazu. 
  5. Link w relacji na Facebooku – wykorzystaj potencjał tej możliwości – swoich odbiorców możesz kierować np. na stronę swojego sklepu czy bloga firmowego. 

Jak widzisz relacje na Facebooku są łatwe do stworzenia i dają sporo korzyści: format video pozwala pokazać bardziej “ludzką twarz” firmy, czy pokazać ulotne chwile np. z backstage’u. Ponadto, jeśli Twoi obserwatorzy przeoczyli post na feedzie, relacja będzie dobrą “przypominajką” o nowych treściach. Kręć więc własne relacje na bieżąco i daj się poznać bliżej!